Wii-Sports Golf hanterar långsamma/små rörelser dåligt

Medlem
Wii-Sports Golf hanterar långsamma/små rörelser dåligt

Tidigare tråd-titel:
(Wii-moten hanterar långsamma/små rörelser dåligt)

Har ni Wii-ägare tänkt på tråd-ämnet?

Det märks tydligt i Wii Sports i Golf. Putta är ju ett rent helvete. Nån som har några tips på hur man kan göra det bättre/mindre märkbart?

Heavy: Kan inte du ordbajsa ur dig varför tekniken är så dålig på detta moment?

Medlem

Japps, det stämmer mycket bra, golfens tex putt är horribel. Men det är inte tekniken det är fel på.. det är utvecklarnas anpassning. För det första är Wii Sports endast ett tech demo för att visa användingen av kontrollsystemet. Dvs kontrollerna är inte förfinade för att göra eminenta spel, om än dock smått underhållande i sällskap. Nu har jag inte testat det själv, men jag kan mycket väl tänka mig att tex golfarns klösplanke-spel är av bättre sort där kontrollerna inte är av samma gedigna hinder.
Vill snarare påstå å det motsatta att sensorn är väldigt precis.. Sedan kan man ifrågasätta om det är en bra grej att bli spöad av någon som hämtar kaffe i köket, men nåväl. Finns å andra sidan lite dölägen (som de flesta nog känner till) om man står för snett där pekaren börjar skaka väldigt mycket som vi sett på demonstrationer och så vidare, även om det inte ser så bra ut, men det fungerar ändå. Däremot en sak jag stör mig på i sådant fall är att signalen inte är tillräckligt stark. Som när man sitter och lirar lite Zelda och ens stundvisa ställning på något mystiskt vis blockerar kontrollen, så försvinner signalen.. kanske inte stort problem, men ändå!
edit: ursäktar längden som blev.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Beror på spelen inte på kontrollerna. Och i Wii Sports Golf är det inget fel på puten, det gäller att inte ha för bråttom bara.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av yonaz:

Beror på spelen inte på kontrollerna. Och i Wii Sports Golf är det inget fel på puten, det gäller att inte ha för bråttom bara.

Jag håller inte med dig där. (Se längre ner för anledning.)

Sedan, problemet med att pekaren skakar om man pekar utanför skärmen gör inte så mycket egentligen för tydligen så består kontrollen av flera olika mekanismer. Först har du IR-sensorn (på toppen på Wii-moten) som genom att titta på ir-dioderna i sensor-bar'en placerar pekaren på en punkt på skärmen.

Men den mekanismen har inget att göra med accellerometrarna som sitter i wii-moten. Accellerometrarna känner av hur du håller wii-moten i ett 3d-utrymme och har som jag förstått det egentligen ingenting alls med själva pek-donet att göra överhuvudtaget.

Accellerometrarna kan man också tro (av namnet) bara fungerar om du rör på wii-moten, men min polare "Heavy" (fysik/matematik nörd) förklarade för mig igår att även jordens gravitation är en slags rörelse på 9,?? nån-skala (newton?), och registreras av wii-moten...

Så, joo, putt-mekanismen i Wii Sports Golf är dåligt gjord, då den borde kunna registrera även långsamma rörelser.

Inaktiv

jag har inga problem med putten, en liten knyck med handen å den rör sig minimalt.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

jag har inga problem med putten, en liten knyck med handen å den rör sig minimalt.

Man skall inte behöva göra en snabb och liten knyck. Man skall kunna göra en liten och långsam putt. :\

Medlem

Liten och långsam? Jag har faktiskt inga problem med att sänka till och med de närmsta av puttar. Men visst, jag har märkt att den inte klarar långsamma rörelser i golf särskilt väl...

Medlem

Jag hade problem med puttandet i början, men sen insåg jag att man måste dra bak "klubban" och hålla den stilla i någon sekund eller två så att karaktären i spelet hinner få upp den också, sedan kan man putta även om man gör det långsamt. Det är av någon anledning en fördröjning i golfen.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Jag har personligen aldrig haft några problem med långsamma puttar jag heller. Har sett att vissa andra haft det också och har inte funderat så mycket mer kring det

Medlem

Dom flesta förstår nog inte vad som menas med en långsam rörelse. Men i riktig golf så gör du inte ett litet knyck utan armarna ska följa med långsamt i uppåtsvingen och man söker efter den mest realistiska känslan!


signatur

Wii like to play? Or Do Wii?

Medlem

tips, börja rakt ner och putta bara framåt, dra absolut inte bakåt! då funkar det hjälpligt...


signatur

Tempus fugit.

1
Skriv svar