Opera på Wii suddig ?

Inaktiv
Opera på Wii suddig ?

jag å polarn skaffade wii för et tag sen, å har provat webläsarn opera,
det går ju knappt att läsa texten när man surfar,

vi båda har hd tv lcd, och har provat att köra i 480i 480p och 576i , det blir väldigt suddig text blir det när man surfar.

hur är det för er ?

Medlem

Nu tycker jag förvisso att hela grejen känns väldigt ovärd, men sitter med en halvtaskig lågupplöst "crt" och jag tyckte jag såg rätt bra. Får ju zooma in lite granna på det man vill se dock, vilket väl gör att det snarare känns osmidigt när man måste scrolla runt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Tycker att webläsaren funkar bra, med tanke på att det inte är en färdig version. Men det kommer typ alltid vara lättare att surfa med datorn.

Inaktiv

får hoppas den färdiga versionen kommer se bättre ut,
annars får man hoppas de kommer webläsare till 360,
eller när man så små småningom skaffar ps3 om den webläsarn är bra där,

för isåfall skrotar man datorn eftersom man bara surfar på den nuförtiden.

har helt gått över till att lira på konsoller.

Medlem

Du skriver att du har hd-lcd, men har du skaffat komponentkabeln?
Annars kommer det ju garanterat vara toksuddigt.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

stv
Medlem

Vad spelar det för roll om han har hd-lcd när wii bara stödjer 480p som bäst.

Ser inte varför hans ska vara suddig just för att han inte använder komponentkabel om andras inte är det...

Jag håller dock med BangBoomBang, det är suddigt, jag kör däremot 480p och komponentkabel.

Medlem

Klart det blir suddigt, testa att köra din dator på 640x480 och minska texten i webläsaren till motsvarande storlek som om du körde 1024x768 t.ex


signatur
stv
Medlem

Nu har jag bara provat denna webläsare en gång, då jag installerade den.
Så detta är väl halvspekulationer; OM dom hade kodat det bra så hade dom väl gjort antingen en zoomfunktion som gör att man ser i 1024x768-läge(dock inte hela hemsidan). Eller en konvert-del som konverterar sidan till 640x480...

Zoomfunktionen låter heltklart lättast och minst buggig.
Då man i grund inte ska ha sin Wii till att surfa "helatiden" som med datorn. Utan bara kolla något speciellt, som detta forum?

Medlem
Skrivet av cammo:

Klart det blir suddigt, testa att köra din dator på 640x480 och minska texten i webläsaren till motsvarande storlek som om du körde 1024x768 t.ex

Hela den här tråden är så grymt löjlig, då det inte är webläsaren Opera det är fel på. Kör Opera på PC och bildskärmen till den så får du se om bilden är suddig.

Just det, det har med din TV och/eller Anslutningskablar att göra, att bilden är suddig.

stv
Medlem

Gissar på att det är du som är grymt löjlig.

jag har 1080p LCD-Tv. Jag har komponentkablar, wii stödjer enbart 480p, dvs 640x480. Därför han föreslog den upplösningen.

Och vi pratar inte om att OPERA är dåligt, utan OPERA TILL Wii!...

Du kanske inte förstod det då du enbart var ute efter att hacka ner på annat folk. Nog om det, du har lärt dig en läxa. Prata inte med munnen full.

Inaktiv

visserligen så är ju opera på wii en test version,

så man är allt lite nyfiken på den färdiga versionen,
har för mig att opera ska klar denna månaden,

och kommer kosta 500 points, ungefär 50 kr ?
och det är den ju värd.

stv
Medlem

Det må vara en testversion. Men kommer den färdiga produkten se ut som den gör idag kommer jag absolut inte köpa den.

Dels för att Opera är gratis till PC. Och dels för att den är alldeles för buggig/dålig.
+att jag hellre sätter mig vid datorn och surfar när jag ska ta pauser från mitt Wiiande

Medlem
Skrivet av stv:

Gissar på att det är du som är grymt löjlig.

jag har 1080p LCD-Tv. Jag har komponentkablar, wii stödjer enbart 480p, dvs 640x480. Därför han föreslog den upplösningen.

Och vi pratar inte om att OPERA är dåligt, utan OPERA TILL Wii!...

Du kanske inte förstod det då du enbart var ute efter att hacka ner på annat folk. Nog om det, du har lärt dig en läxa. Prata inte med munnen full.

Men gå och gräv ner dig. :evil: Det är iallafall inte webläsaren det är fel på. Det är faktumet att Wii som du sa bara visar 480p. Det har inget med läsaren som sådan att göra. 480p gör sig nästan lika dåligt på en 1080p som på en klassisk bildrörstv. Jämförbart med hur 640x480 ser ut på en bildskärm som är anpassad för 1280*1024...

Jag tycker tråd-titeln är fel ute. Den antyder att det är web-läsarens fel. Så det så. 8)

stv
Medlem

Vart ska jag gräva ner mig?
Du säger alltså följande; Att om en webläsare funkar på en platform(PC) och inte på en annan(Wii(iaf inte bra!)) Så är det inte opera det är fel på, utan konsolen.
Exempel; Om NBA2007 funkar till Xbox360, men inte till PS2(självklart med utgåvan som är given till rätt konsol) så är det inte EA som gjort spelet det är fel på. Utan det är PS2 som är dåliga?...Förklara isf hur du tänker...

Tråden antyder att det är suddigt med Opera i Wii, inget annat.

stv
Medlem

"Jämförbart med hur 640x480 ser ut på en bildskärm som är anpassad för 1280*1024..."

Är också fel. En bildskärm är bakåtkompatibel. Men om man nu vill jämföra så kan man gör som tidigare skrivits i tråden, genom att; Slå på 1024x768 och sedan förminska texten i webläsaren ett par snäpp, så den utspeglar sig i 640x480 format. Självklart kommer det bli samma resultat som på Wii.

Medlem

Nu är den riktiga webläsaren klar och den är gratis fram till Juni

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=18888


signatur
Medlem
Skrivet av stv:

Vart ska jag gräva ner mig?
Du säger alltså följande; Att om en webläsare funkar på en platform(PC) och inte på en annan(Wii(iaf inte bra!)) Så är det inte opera det är fel på, utan konsolen.
Exempel; Om NBA2007 funkar till Xbox360, men inte till PS2(självklart med utgåvan som är given till rätt konsol) så är det inte EA som gjort spelet det är fel på. Utan det är PS2 som är dåliga?...Förklara isf hur du tänker...

Tråden antyder att det är suddigt med Opera i Wii, inget annat.

Men du fattar ju inte vad jag är ute efter. Säg såhär då, om det hade varit firefox eller explorer på Wii'n som webläsare hade det (ursäkta franskan) fan inte blivit mindre suddigt.

Suddigheten beror på att bilden visas på en lågupplöst TV. Hade Wii skickat ut bilden i HDTV-upplösning och man haft en HDTV så hade liten text givetvis varit mer lättläst då skärpan blir ofantligt mycket bättre. Jag sätter en banan på att det gör en markant skillnad om man har en HDTV även om upplösningen från Wii'n är 480p. En bildrörstv har helt enkelt inte samma skärpa.

Tråden antyder fortfarande att suddigheten beror på webläsaren (samt wii'n själv). Men jag vill mena att det har mer med TV'n att göra än någonting annat.

Medlem
Citat:

Är också fel. En bildskärm är bakåtkompatibel. Men om man nu vill jämföra så kan man gör som tidigare skrivits i tråden, genom att; Slå på 1024x768 och sedan förminska texten i webläsaren ett par snäpp, så den utspeglar sig i 640x480 format. Självklart kommer det bli samma resultat som på Wii.

Fel, LCD displayer har en native upplösning, visar man saker i andra upplösningar förlorar man skärpa.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

stv
Medlem

Wardancer: BILDSKÄRM är inte alltid LCD. CRT foshizzel.

TheEdge|Jinx: Trådskaparen upplevde att texten i opera var suddig. Han undrade förmodligen om fler upplevde samma sak för att säkerställa att hans TV/Reciver/kablar/whatever fungerade som det skulle.

Därav - Tråden inte värdelös

Sen vet jag självklart att det skulle bli samma om IE eller firefox skulle användas. I grund och botten är Opera alá Wii inte en optimal lösning(i dagsläge). Heller inte IE eller firefox om dom nu skulle porta det...

stv
Medlem

Tillägg: Det har dock blivit mycket lättare/bättre att använda nu(i full version, som blev klar igår?)...

Medlem
Skrivet av stv:

Tillägg: Det har dock blivit mycket lättare/bättre att använda nu(i full version, som blev klar igår?)...

Jaså? Det låter bra. Då har de sett till att webläsaren förstorar all text en aning eller?
Jag har inte orkat slå på AP'n och laddat ner den än.

stv
Medlem

Finns en "autozoom" funktion som zoomar till ett rätt okay läge enligt mig. Sen kan man zooma med - +, går smidigt, och zoomar man in lite extra så blir texten klar och fin, men man mister överblicken på hela sidan då sidan blir "större" än bildskärmen...

Medlem
Skrivet av stv:

Vad spelar det för roll om han har hd-lcd när wii bara stödjer 480p som bäst.

Ser inte varför hans ska vara suddig just för att han inte använder komponentkabel om andras inte är det...

Jag håller dock med BangBoomBang, det är suddigt, jag kör däremot 480p och komponentkabel.

Skärpning din sopa.
Har du överhuvudtaget testat en spelkonsoll med komposit vs komponent?
Kör man med en kompositkabel kommer allt vara suddigt alltid. Det beror på att kabeln smetar ihop sync signal ihop med färgsignaler i samma ledare. Ingen speciellt optimal lösning.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

stv
Medlem

Om du nu hade förstått hela min poäng med inlägget så hade du inte skrivit vad du just nu skrev.

Låt mig ta det på bebis-språk;
person1(som har komposit) upplever det suddigt.
person2(som har komposit)upplever det INTE suddigt!
person3(jag, som har komponent) upplevde det suddigt!

Och för att du nu inte ska skriva "Och?" eller någon osammanhängande dryg kommentar så får jag väl krydda till poängen denna gång...

Kabeln i detta test/sammanhang aka "problem" har ingen betydelse.

Inaktiv

Det blir bara "suddigt" om man kör för långt utzoomat. Och det har med den låga upplösningen att göra, ingenting annat.

Medlem

Undrar varför dom valde opera. Man får hela tiden out of memory, dålig text, få sidor som kan spela up film. så jävla dåligt. Dom borde ha IE istället.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Dom borde ha IE istället.

Hahaha


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

1
Skriv svar