Final Fantasy fråga

Medlem
Final Fantasy fråga

Jag vet inte om det är rätt att posta frågan här men jag gör det ändå.

Jag vet att de första FF upp till 6 blev släppta till Nintendo och FF7 sen blev släppt till PS1 om jag minns rätt, så min fråga är varför bytte FF konsol varför fortsatte de inte göra FF till Nintendo? var det en smak sak eller var det något annat?


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Sony kom väll med en sedelbunt men i ärlighetens namn så insåg nog också square att N64 var inte på nått sätt lämpad om final fantasy skulle utvecklats nått, å tur är väll det, Final Fantasy 7 är bland dom bästa spelen jag spelat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Jee
Medlem

Jag tror det rymmer rätt mycket mer på en Playstation CD än ett N64 cartridge.
Final Fantasy VII låg väll på 4 PS CD-skivor. Tänk då hur många N64 cartridges det skulle bli.

Skrivet av howstuffworks:

Cartridges, ranging from about 8 MB to 96 MB, hold significantly less data than CDs (650 MB).

[http://electronics.howstuffworks.com/n644.htm]


signatur

Eller inte?

Utrymme var problemet, eller lösningen på det snarare. Nintendo har på vissa sätt alltid legat före konkurrenterna, på många andra hopplöst efter. Kassetterna till N64 ligger bland det senare.

Men det är inte utan att jag har vag förståelse för dem. Youtube:a efter ett av Zelda-spelen till Philips CDi-konsol, som körde spelen ifrån CD-skivor. Zelda CDi borde räcka som sökning, jag talar om det spelet där man styr ifrån ett isometriskt perspektiv. Laddningstiderna mellan varje jäkla skärm är otroliga och jag kan förstå att det avskräckte Nintendo ifrån CD-formatet när de såg det. Synd bara att det var bara var Philips som var kassa

Medlem

ahh jag tänkte aldrig på utrymms problemet trodde alltid att det hade något med grafiken att göra


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

när nintendo64 kom så var nintendo lite väl blåögda å trodde att folk inte skulle acceptera lite laddningstider, men vi fick mer underhållning till psx även fat vi fick vänta lite på laddningstider, nintendo gjorde bort sig har inte återhämtat sig ordentligt efter det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey
Skrivet av Molotov:

när nintendo64 kom så var nintendo lite väl blåögda å trodde att folk inte skulle acceptera lite laddningstider, men vi fick mer underhållning till psx även fat vi fick vänta lite på laddningstider, nintendo gjorde bort sig har inte återhämtat sig ordentligt efter det.

Mjo helt klart... får se om den satsning de gjort med Wii håller i det långa loppet också... är ju lite samma sak nu iom att de påstår att grafiken inte spelar någon roll... hoppas det håller, men man vet ju aldrig, många jag pratat med som har haft sin Wii ett tag är inte alltför entusiastiska...

Medlem
Skrivet av Jee:

Jag tror det rymmer rätt mycket mer på en Playstation CD än ett N64 cartridge.
Final Fantasy VII låg väll på 4 PS CD-skivor. Tänk då hur många N64 cartridges det skulle bli.

Det låg på 3 skivor faktiskt.

Medlem

Gick och kollade, ja det var 3skivor, trodde också att det låg på 4, men det gör väll FF9 om jag inte cyklar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jo, det tror jag ligger på så många.


signatur

Videomupp

Medlem

8 och 9 ligger på 4 skivor var och X X-2 och XII ligger på 1 dvd skiva var.

Kan säga att ni är helt ute och cyklar när det gäller anledning till att det släpptes till PSX och inte N64 btw.


signatur
Medlem

upplys oss gärna då


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är nästan helt säker på att pc-versionen av FFVII låg på 4 skivor.
Var ju en installationsdisk där.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Kan säga att Square tröttnade på Nintendo efter en sak som hände på CES-mässan 1991 då Sony och Nintendo hade lite "problem". Sen har det lite med kassetter och skivor att göra och att en kassett tar 2-3 månader att göra och kostar 25 dollar medan en skiva tar 1 vecka och kostar 10 cent.

Så kostnader, utrymme och ett kontrakt mellan Nintendo och Sony är en stor del av varför det släpptes till PSX och inte N64. Kan även hända att det finns lite pengar inblandat från Sonys sida till Square.


signatur
1
Skriv svar