Wii = XaviX rip-off?

Medlem
Wii = XaviX rip-off?

Jag stötte nyligen på denna konsoll:

XaviX

Konsollen kom ut 2004 och har precis samma spel som Nintendo Wii sports: Golf, Bowling, Boxing, Tennis och Baseball.

Nintendo är i princip precis likadan, förutom att den har en sensorbar så att man kan peka med kontrollen på skärmen, och att XaviX har speciella kontroller för varje spel.

Annars så verkar tekniken i sig vara näst intill likadan.

Se en reklamsnutt på XaviX här:
http://youtube.com/watch?v=oV5bAjBlCik

XaviX officiella hemsida:
http://www.xavix.com

Vad tycker ni, har Nintendo härmat XaviX med sitt Wii?


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv

"Rip-off" tror jag inte, men möjligen "kopiera och gör bättre".


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Nja, jag menar egentligen inte ripoff som en sämre produkt... menade att Wii kopierade idén i princip rakt av...


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv
Skrivet av Sergej:

Nja, jag menar egentligen inte ripoff som en sämre produkt... menade att Wii kopierade idén i princip rakt av...

Kopierade men förbättrade.

De bantade ju ner fem olika kontroller till Wii:s standardkontroll. Dessutom fem spel till 1.

De 5 spelen kostade tillsammans.
2 003,41 SEK (ej konsoll, ej frakt)

Wii Sports ingår med konsollen i sverige. (en kraftig förbättring när det gäller priset.)

Nintendo har väl aldrig sagt att "Wii Sports är revolutionerade" men att deras nun-chuk Wii-remote är det.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Jo visst, allt du säger stämmer ju helt klart.

Men jag syfta på själva idén, den är ju kopierad rakt av, right?

Förbättra har dom ju hafft nästan 3 år på sig, så det är ju klart att dom ändrar och förbättrar, men annars är det ju kopierat till 80% imo...


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv

Det låter som du har något emot att kopiera.

Wii Sports är troligen en kopia av XaviX, men de har förbättrat produkten. Något som 99% av alla företag gör hela tiden, (kopierar och förbättrar) varför får det inte att höja dina ögonbryn?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Mjo, nog kopierar företag hela tiden, men oftast bara med väldigt småa funktioner, och redan då leder det oftast till att ett företag blit stämt.

Sony blev stämda för att de hade en vibrerande kontroll
Nindento var hur sura som helst på sony för att PS3 kontrollen var rörelse känslig.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

^-- Både sony,nintendo och MS vart stämda av ett företag för rumble eftersom dom äger PATENTEN på den. Vilket MS och nintendo köpte sig ur medans sony gjorde en 360 och sa rumble sucks here comes motion sensors ftw!

Skitsamma om företag är tjuriga översaker som du uttrycker det, det har varit patent problem förut. Vilket jag inte tror att man man kan kalla idèn(som man kan ta patent på) om att ha ett par sport spel och peka på en skärm.

Jag tror nog det ligger mer än ett års research bakom Wii-kontrollen jag Däremot kanske de kopierade vilka spel de skulle ha med i Wii Sports.

Medlem

jackie säljer sin själ

Medlem

Kopiering är ju det som håller spelmarknaden igång! Att säga att det är dåligt av Nintendo att kopiera XaviX är som att säga att alla fps som ens liknar Doom är dåliga.

Man kopierar, förbättrar, och släpper ett spel. Sedan kopierar någon annan denna förbättrade kopia, förbättrar, och släpper ännu ett spel. Och så lär det hålla på.

Medlem

Med en sånn jävla reklam hoppas jag dom inte säljer en enda konsoll.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Too bad för XaviX utvecklare/publishers att inga själar köper konsolen, finns väl folk i Asien och så men utanför, NO :).

Iofs så är den säkert bra att ha som work-out, Wii är ju mer mot underhållning. en XaviX är ju kanske bättre typ om det ösregnar ute och du vill spela en runda golf eller så ^^.

Medlem
Medlem

är det så att de kopierat xavix ide så är det ju vettigt att xavix får kompensation för det.
Och ju fortare de gör det desto mindre behöver de betala för det. Om Wii blir stort kan xavix tycka att de borde få x-antal procent för vinsten.
Har de redan pröjsat någon mille till xavix innan konsollen släpptes och skrivit avtal kommer nintendo antagligen billigt undan.


signatur

thank you, come again

Medlem

haha.. morsan skulle älskat xavix.. bowlingklot som kontrolll


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar