Angående internet till Wii

Medlem
Angående internet till Wii

Tänkte höra om det är någon som kör med en WiFi USB adapter i sin dator för att dela ut internet till sin Wii.

Har själv aldrig riktigt gillat att köra trådlöst med mina datorer här hemma så kör med en switch då jag har Bredbandsbolagets 100/10mbit inbyggt i huset.

Fast de är ju inte så sexigt tycker sambon att dra TP-kablar in i vardagsrummet så tänker inte köpa den där USB nätverkskabeln som man kan använda till Wii för att använda TP-kabel.

Så om nån av er använder en WiFi usb adapter så skulle jag vilja höra om det fungerar bra för er? Vilken tillverkare använder ni er av får ni gärna skriva också då jag såg att de fanns en från Nintendo och en ifrån Datel tror jag de hette.

Skulle också vilja veta lite angående avståndet ni har mellan Wiin och datorn samt om de är väggar imellan :). Här hemma är det väl nån vägg imellan och ca, 6-8meter till Wiin.

Vad jag vet så är det också nya sådana här adaptrar på väg där de lagt till "Wii" på produktens paket men de är väl samma som de till DS antar ja?

Hur som helst tack på förhand!


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Om det funkar med DS funkar det med Wii. men USB-wifi-grejen har väldigt begränsad räckvidd. Jag skaffade en trådlös router stället men inte till datorn, bara för Wii och DS


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Finns gratis wlan routrar från Fon att beställa nu, lång leverans, men gratis är gott

http://www.blifonero.nu/koep-traadloest-bredband-fon-router.h...

Gäller dock endast fram till årsskiftet att de är gratis tror jag.

Medlem
Skrivet av jimmi:

Finns gratis wlan routrar från Fon att beställa nu, lång leverans, men gratis är gott

http://www.blifonero.nu/koep-traadloest-bredband-fon-router.h...

Gäller dock endast fram till årsskiftet att de är gratis tror jag.

Coolt! Ända nackdelen är då att andra fon-användare kan "snylta" på bandbredden


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Jo asså de där Fon går jag aldrig med på.
Känns ju som att de är nästan som spyware som snor bandbredd och då lägger jag heldre pengarna på nått riktigt så jag slipper ha snyltgäster =).
Men de är min åsikt de.

Tack till er som svarat hitills.
Vill fortfarande höra om de är någon som använder just USB adaptern som kan ge lite konkreta svar.
Verkar vara många på diverse forum som skriver att de vill veta om det fungerar bra/dåligt men verkar bara vara folk som skriver "jo jag använder en sådan" men de ger inga vidare svar på "hur" det fungerar.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Yonaz som jag förstod det ska du kunna ställa in hur mycket bandbredd du vill dela ut till andra Fon användare. Och igentligen är det brilliant, jag menar har man en palmtop eller laptop så är det ju riktigt gött att kunna surfa lite när man sitter i parken eller dylikt.

Och till topic... öööh ingen aning, använder inte trådlöst så mycket av samma anledning som du typ. Men det borde inte var några större problem med en vägg eller dylikt så länge det inte går 3265236987234 koppar ledningar i den som bildar en faradays bur


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Yonaz som jag förstod det ska du kunna ställa in hur mycket bandbredd du vill dela ut till andra Fon användare. Och igentligen är det brilliant, jag menar har man en palmtop eller laptop så är det ju riktigt gött att kunna surfa lite när man sitter i parken eller dylikt.

Sånn där tjänster bryter mot de flesta internetleverantörernas avtal. Man får inte dela sin uppkopling med andra utanför det egna hushållet. Lite synd för det är en intressant tjänst.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

okej men bara en fråga med ett snabbt svar. har samma dilemma som killen som postade tråden. Om jag kopplar in en nintendo wifi usb adapter i laptopen som jag har cirka 2 meter från mitt wii. kan jag lira online då?

Jag har inte testat mitt Wii särskilt mycket vad gäller längd, min USB-adapter sitter väl en halvmeter bort. Men mitt DS klarar åtminstone fyra meter och genom en vägg med full mottagning. Två meter borde verkligen inte vara något problem.

6-8 meter och en vägg kanske blir svårt, däremot.

Tilläggas ska även att jag inte gillar att ha datorn på bara för att spela Wii. Ska därför inhandla en USB-LAN-adapter snarast möjligt

Inaktiv

sådär. köpte en usb adapter idag, funkae ju skitbra. Och att ha på datan för att spela wii e ju inget problem alls.;)

Medlem
Skrivet av Fjeddie:

sådär. köpte en usb adapter idag, funkae ju skitbra. Och att ha på datan för att spela wii e ju inget problem alls.;)

Låter ju som de fungerar bra, men vilket avstånd har du imellan Wiin och datorn?
Vore trevligt att veta


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Inaktiv

avståndet ligger på ungefär 2 meter men snubben i affären sa att det var okej på upp till 6 meter, tillochmed vägg var lugnt i vissa fall.

Medlem

Gå in på "Wii friend codes"-tråden vettja!


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

nae behövdes inte.

Medlem
Skrivet av Fjeddie:

avståndet ligger på ungefär 2 meter men snubben i affären sa att det var okej på upp till 6 meter, tillochmed vägg var lugnt i vissa fall.

Okej tack så mycket för upplysningen.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Inaktiv

Vad jag menade med Fon var att det är gratis, och du kan ställa in hur mycket bandbredd du ska dela ut, räcker ju att dela ut så att folk kan surfa. 0,5Mb är bra nog.

Och det där att du bryter mot din ISP:s regler/avtal stämmer bra. Men med tanke på att (uppskattat) 40-60% av alla WLAN är öppna och inga åtgärder har tagits så är det nog inga problem.

Inaktiv

Mmmm men med fon så kan vem som helst se din internetinformation + annat

Inaktiv
Skrivet av Fjeddie:

Mmmm men med fon så kan vem som helst se din internetinformation + annat

lätt att korrigera genom att ordna t.ex. Vlan eller liknande. Sen är det bara Fon användare som har access till Fon, så skulle någon göra något dumt mot dig så går det nog att ta reda på vem det var.

Inaktiv

Låt mig gissa, du jobbar på fon

Inaktiv

haha nej, men jag tycker det är en riktigt bra ide av fon att kasta ut AP:s.
Nu blir der värt att släpa med laptopen om man ska någonstans. Och det är inte så svårt att skydda sig. Sen får man ju dessutom en "gratis" AP om man inte hade det innan

1
Skriv svar