Wii bakåtkompatibel med Gamecube-spel?

Inaktiv
Wii bakåtkompatibel med Gamecube-spel?

Morsning,

Är det möjligt att lira gamecube-spel på wii'n?

Säkert en o annan som viker sig när dom läser min fråga. Som PC-gamer så är jag tyvärr inte så insatt i tv-spel längre, men tänkte kanske ändra på det nu med en Wii.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

Går ja, sen är frågan hur bra, men har inte hört något whine hittils om det


signatur

Videomupp

Inaktiv

Tack för svaret.

Om jag förstått det rätt så skall det väl även vara möjligt att plugga i GC-kontroller i Wii'n - eller? Jag kikade nämligen på webhallen och såg att det finns många gamla godingar till GC som jag gärna skulle vilja lira igenom. Dessutom kostar inte dessa gamla godingar så mycket idag


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Jo, det var fullt möjligt att plugga in GC-kontroller i Wii'n ser jag nu.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Jag har inte ens testat GC-spel på den ännu. Zelda och Wii Sports har ätit upp dagarna helt

Inaktiv

Skulle vara trevligt med ett utlåtande från någon som testat sina gamla gc-spel på wii'n.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

GC på Wii är exakt som om man spelade på GC. Man kan använda sina gamla GC-minneskort t.o.m.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Ninteno har ju inte riktigt samma problem som MS och Sony när det kommer till bakåtkompabilitet.

Mest för att det är nästan samma hårdvara i Wii som i GC:n. Samma instruktionsset på CPU:n och ungefär samma GPU. Bara lite andra hastigheter. Man kan utveckla till Wii:n med GC:s SDK, även om det säkert inte är en höjdare. Säger ju en del.

Medlem

Wii är väl den bästa konsollen när det gäller att vara bakåt kombatibel,
med tanke på att GC kan köras och N64, Snes och nes.
hur är det föresten, kan folk tanka retro spel på Wii nu, eller är det en tjänst som kommer igång så småningom ?

Flakmonkey
Skrivet av Knirk:

Wii är väl den bästa konsollen när det gäller att vara bakåt kombatibel,
med tanke på att GC kan köras och N64, Snes och nes.
hur är det föresten, kan folk tanka retro spel på Wii nu, eller är det en tjänst som kommer igång så småningom ?

Det fungerar, men det är ju inte bara att tanka, kostar lite pengar också Och sen är spelutbudet inte så överdrivet bra ännu, finns några godbitar som Mario 64, Zelda och Donkey Kong Country iofs

Medlem

Utbudet utökas varje fredag. Laddade ner Gunstar Heroes igår


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv

Läste lite siffror på vad det kommer att kosta för att tanka ner sina favvo-klassiker och jag tycker faktiskt att det lät lite i saftigaste laget.


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

hehe, jo retro spel kan kosta en slant,
man kan ju ta hem dom gratis som roms med emulator på sin pc, men det blir inte riktigt samma känsla.

Inaktiv

Så sant. Men det är ju just det där med känslan som är så viktig med retrospel...


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

De må vara i dyraste laget, men jag ser det som ett litet pris att betala för att äntligen få spela vissa spel som jag velat testa men aldrig fått tag på / missat / etc När de kommer då, det vill säga. Lär väl dröja ett tag innan alla har släppts.

Inaktiv

Nu har nostalgitarmen börjat skrika hos mig. Jag vill därför köpa på mig några gamla godingar til Gamecuben. Någon som vill sälja något spel till mig?

Gå in på följande tråd för mer info:
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=10099


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

är det samma på Wii som på xbox 360 att man kan ta hem ett litet demo och provspela först innan man köper ?

tycker det är görbra att man kan ta hem retrospel demon att testa innan man gör ett köp på 360,

hoppas det blir så på Wii också.

Det går inte, tyvärr. I varje fall inte ännu, men vänta er heller inget mer :/

Ifall det krisar kan ni ju alltid emulera för ett smakprov. Jag önskar jag hade gjort det innan jag köpte Ecco the Dolphin bara.

Medlem

oj, hade du inte lirat Ecco the Dolphin förut ?
det va rätt så bra vad man minns,
fast kanske inte så mycke att göra kanske,
man var delfin och skulle undvika brännmaneter och så,
minns att spelet fick högt betyg för den fina grafiken, som var riktigt bra för att vara på megadrive.

Jovisst, det är snyggt och så. Men det har inte åldrats så bra för de som inte får nostalgivibbar av att spela det :/ Det var ganska segt.

Inaktiv

Hehe, Ecco the Dolphin har förmodligen knappast åldrats med stil eftersom spelglädjen till större del låg i den fina grafiken...


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Medlem

även ecco delfinen kom väl också i 2 eller 3 spel ?

Inaktiv

mucho möjligt


signatur

Jag har klarat Rygar till NES - Två gånger. Ett bevis på envishet till snudd på idioti.

Inaktiv

Va ligger priserna på? Har hört lite olika från folk att NES spelen var billigast å N64 spelen dyrast?

Medlem

500p för NES
800p för SNES
1000p för N64

100p = 10kr ungefär


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

retro spelen på 360 är också lite smådyra,

vet inte om jag läst fel, men har för mig att det ska även släppas andra spel förutom nintendos , segas och turbograf retro spel på Wii s marketplace ?

typ som på 360.
zuma grymt pusselspel, jewel quest , gammla Doom, frogger,
kunna spela poker och hjärter online, och så vidare.

och det är ju ett flertal mindre företag som släpper även nya görbra småspel som säljs på 360 market place,

så kommer det bli på Wii också väl ?

Det är möjligt, men hur troligt är frågan. Vi får vänta och se.

Medlem

De ska komma nya original-spel till Virtual Console har det sagts.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

1
Skriv svar