Wii från Staterna?!

Inaktiv
Wii från Staterna?!

Tjena!

Har en kompis som är i "US and A" nu som kommer hem till december. Vad tror ni? Är det någon idé att be honom köpa med sig en wii hem. Vad kan jag eventuellt springa in i för problem? Kommer jag t.ex. kunna spela spel jag köper i Sverige osv.

Tack så mycket!

Konsolen är tills vidare regionslåst, så du kommer inte kunna spela svenskköpta spel på den i originalskick. Vilket kan ha sina fördelar ifall du har viljan att importera, då jänkarna får spel mycket tidigare än oss europeer men vill du inte det så bör du inte köpa en.

Vissa andra problem lär också finnas, tex. med onlinetjänsten, men de går nog att leva med utan större problem. Och så förstås att skaffa en strömadapter för svenska uttag. Men regionslåsningen är den stora boven i dramat.

Inaktiv

Varför funkar inte onlinefunktionen om du har en USA konsoll? Nu ifrågasätter jag dig inte, men om jag är ute och reser så skulle jag nästan förvänta mig att min konsoll skulle funka 100% på semestern oxå om jag vill släpa med den. Det är rätt lame imo...
Importera spel skulle jag inte tveka en sekund att göra. Kommer tillbehöver funka, såsom kontroller etc?

Det är inte så att onlinetjänsten slutar fungera, men som jag förstått kommer den att koppla upp emot amerikanska servrar. Högre ping, amerikanska nyheter, amerikansk Wii Shop Channel, etc. Du måste även köpa amerikanska Wii Points via Internet, vilket inte är något problem, men du får tydligen ingen garanti på dem ifall du inte bor i staterna.

Som jag sade, inget man inte kan leva med ifall man vill åtnjuta att få spel några månader tidigare än oss i Europa. Det är ifall man orkar importera som är den verkliga frågan. Jag orkar, men orkar trådskaparen?

Inaktiv

Aha, tack för en vidareutveckling peak
Låter inte som något större att bry sig om. Om det skillde mer än 2 veckor mellan releaserna på konsollen skulle nog jag med satsat på import. Har man dessutom någon som kan skicka gerjjerna från staterna som gåva och fix värde slipper man ju dessutom tull och skit

Sen är det väl rätt mycket billigare i staterna, tippar på att du kan få en wii för under 2100 med frakt från staterna om du slipper tulla

Medlem

Fattar inte varför allt medialt ska hålla på med regionstjaffs... open the borders ffs!

Finns det ens en enda anledning att ha regionslås?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Oh! tackar boys, men kommer det bli dyrare i långa loppet om jag importerar spel. Anledningen till jag ber honom köpa den i USA är ju för den är biligare o så slipper jag frakt o allt då han flyger med den hem.

Hur mkt brukar ett spel kosta med tull o frakt o allt om man köper från usa annars?

TAck igen!

Inaktiv

Räknar vi på att ett spel kostar cirka 65$, som de kommer göra vid release så ser det ut såhär om du skulle beställa idag.
Gör 2 exempel, 1 med fri frakt som faktiskt finns(tar visserligen 1-4 veckor, men kan ta längre tid om du har otur), och ett med dhl (2-5dagar, plus eventuellt stop i tullen)

65$ = 480sek

spelet kostar: 480.84 sek
plus moms 25%: 120.21 sek
summa: 601.50 sek

tillkommer gör antagligen frakt inom sverige på 40sek?.

spel med dhl frakt
spelet kostar: 480.84 sek
frakt: 170 sek ca med dhl
moms 25%: 162.71 moms tas på frakten också(helt cp)
summa: 813.55 sek

Däremot så kan du slippa moms om du hittar någon webshop som kan skicka ditt paket som gåva.

så utan moms med dhl leverans skulle det kosta 651 sek. det finns säkert billigare alternativ till frakt, eller fraktfritt som i första exemplet, då skulle spelet kosta just under 500 lappen utan moms. värt att tänka på om du känner någon eller får tag på en butik som kan skicka det som gåva.

EDIT: wii vi fyller ju år på samma dag Samp0, jag önskar mig ett my little pony hus och 3 hästar till det bara så du kan börja spara till det

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Fattar inte varför allt medialt ska hålla på med regionstjaffs... open the borders ffs!

Finns det ens en enda anledning att ha regionslås?

för att skydda den inhemska marknaden eller vad det heter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför låser de då inte alla konsoler utan bara vissa?


signatur
Inaktiv

De låser konsoller bland annat för att:
- Lättare att kontrollera censur mellan olika regioner.
- För att inte distrubutörer ska konkurera för mycket med varandra.
- Kunna ha olika releasedatum utan att slutkonsumenten ska ha tillgång till grejjerna innan de är "släppta".

1
Skriv svar