NES och Famicom, whats the difference?

Medlem
NES och Famicom, whats the difference?

Vad är skillnaden mellan dessa två egentligen? Minns att jag läste eller hörde någonstans att Famicom är den japanska motsvarigheten till NES, men vad är poängen med det? Varför utveckla ett system separat för olika världsdelar. Famicom är ju dessutom extremt ful och som utvecklare borde man kanske inte vilja släppa det fulaste man kan åstadkomma i sitt eget land

Jee
Medlem

Här står det ju iallafall skillnaderna men dem gjorde kanske Famicom's design först sen när dem skulle släppa den i resten av världen ville dem att det inte skulle se ut som en leksak?
Vad vet jag.

Edit: "Famicom controllers were simple in design, though they included a number of features, such as a microphone, missing from their NES counterparts."

Undra vad man använde den till.


signatur

Eller inte?

Medlem

Tycker ändå att det är rätt konstigt att man gjorde en nästan helt ny konsol bara för att släppa den utanför japan. Plus att den verkar vara något bantad?

Kan se framför mig hur micen används i Track & Field. Man sitter och skriker som en galning "spring, spring, run, etc" istället för att trycka på knapparna

Medlem

tycker det var bra att vi fick nes och inte famicom, den ser inte speciellt vacker ut


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar