[Frågeformulär] In-game voice chat

Inaktiv
[Frågeformulär] In-game voice chat

Läser sista året på spelprogrammeringsprogrammet, och arbetar nu på att slutföra mitt kandidatarbete. För att sammanfatta handlar kandidatarbetet om varför in-game voice-chats allt mer blir en nödvändig feature att implementera i spel där co-operation är en central del, och hur det bör implementeras för att tillfredssälla gamers behov då de flesta verkar missnöjda med dagens in-game voice-chats och därför hellre använder t ex Ventrilo/TeamSpeak. Skulle behöva lite fler svar på ett frågeformulär jag satt ihop, gärna med svar baserat på in-game voice chats i andra spel än World of Warcraft, som de flesta svaren i nuläget är baserade på. Är naturligtvis tacksam för fler svar baserat på även detta spel dock.

Glöm inte ange vilket/vilka MMO-spel du besvarar frågorna för!

1. Har du provat ingame voice-chatten i spelet?

2. Använder du ingame voice-chatten regelbundet? Varför/varför inte?

3. Hur bra tycker du att ingame voice-chatten fungerar jämfört med andra VoIP-program (t ex Ventrilo eller TeamSpeak)?

4. Om du föredrar att använda en tredjepartsprogram för voice-chattandet; vilka förbättringar skulle behövas göras för att du ska börja använda ingame voice-chatten istället?

5. Vad för features tror du skulle kunna göra ingame voice-chatten mer intressant?
Exempel för att förtydliga; 3D-positionerad voice chat som AI kan reagera på.

6. Vilka funktioner vill du ha i ingame voice-chatten?
Exempel för att förtydliga; individuell volymjustering/mute.

Tack på förhand!

Medlem

Hej Keendra. Lycka till med ditt kandidat arbete. Mina svar baserar sig på erfarenhet från EQ2, LotRO och WoW.

1. Ja i samtliga.

2. Nej. Den absolut största anledningen är den dåliga ljudkvaliteten.

3. Oerhört dåligt. Det är inte bara så att ingame voice chats har dålig ljudkvalitet, genom att aktivera dem påverkar man även speletets prestanda i negativ riktning.

4. Ljudkvaliten måste förbättras väsentligt. Inte bara när en liten grupp samtalar, utan framför allt i raid sammanhang när dussintals är uppkopplade. På infrastruktursnivå måste voice chatten separeras, så att inte spelklienten i övrigt blir lidande prestanda mässigt.

5. Hmm...

6. Det måste finnas individuell anpassning. Man måste kunna styra antal och vilka som skall vara med i en voice kanal. Individuell ljudnivå (styrt per användare) och mute (styrt av grupp/raid leadern)


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Medlem

1. Ja, samtliga
2. Nej. Sämre ljudkvalitet och det går oftast inte att köra på separat ljudkort
3. Mediokert.
4. Kommer nog inte att köra med in-game primärt.
5. Enkel koppling till extern ts/vent/mumbles-server
6. Skicka till enskild person, förbestämda personer osv.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

WoW, AoC och Eve online

1. Ja i WoW.

2. Nej. Jag och de jag spelat med har aldrig varit med om att ett ingame voice chatt hållit samma kvalité som ett tredjepartsprogram.

3. Sämre.

4. Ljudkvalité främst, men även användarvänlighet (så som att enkelt kunna skapa privata guildkanaler eller gruppkanaler)

5. Att man skulle kunna se namnet på den som pratar (direkt kopplat till den karaktär som han spelar, inte ett voice chatt nick). Röstkommandon skulle också vara välkommet, det skulle underlätta spelandet (t.ex. "jag har aggro" gör att en ilsken gubbe uppstår övanför den spelaren eller "jag behöver heal" gör att ett bandage hamnar över den spelaren).

6. Justera volymen på andra spelare då vissa pratar väldigt lågt eller har ett jättehögt outbound på sin mick.

1
Skriv svar