Varför kostar MMOs så jävuliskt mycket?

Inaktiv
Varför kostar MMOs så jävuliskt mycket?

Det här kanske är en självklar fråga men varför kostar MMOs så mycket per månad när andra spel inte gör det. Är det bara på server underhåll? Vad är det i server underhållet som kostar så sjukt mycket i sånna fall? De lär ju ha sina egna servrar och inte betala någon annan och så vidare.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Internet räkningar? Annars är det väl en ursäkt så de asen ska tjäna mer pengar


signatur

Xbox live gamertag : Jonas Andersson

Medlem

De flesta har nog sina servrar hos ett hostingföretag / datacenter och det kostar ju, säkerligen får dom då både betala för hårdvaran och underhåll / backuper samt trafikavgifter.

Sedan så ska ju utgivare och utveklare ha sin beskärda del.

Men nej, det BEHÖVER inte kosta så mycket som det gör, det kostar vad det kostar för att folk är villiga att betala det priset.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

haha tycker du ~100 kr i månaden är "jävulskt mycket"? det är småpotatis min vän. fundera på hur mycket pengar du lägger på annat värdelöst skit i din vardag istället

Medlem

Inte mycket att orda om. Det är tre caffe latte mindre i månaden. Dra in på fikan så är det biff.


signatur

The Presidents - World of Warcraft Classic

Inaktiv

Feta servrar med fet bandbredd
Utveckling (nytt innehåll, buggfixar)
Support (webb, ingame, konto osv)
Marknadsföring
Distribution
Vinst
Och en massa annat som jag missat

Och sen givetvis att dom flesta är villiga att betala, skulle ingen betala tar pengarna slut och då stängs allt ner.

Medlem

*what Aresz said*
Bandbredden som servrarna kräver och QoS de måste ha på den är inte att leka med.
Sen tänk att alla GMs å sånt ska ha full lön med.

Och Som de tidigare talare sagt, 100kr e piss i missisippi, 1,5 öl på puben! halv måltid på en vettig restaurang.. å de får du en månads härligt spelande på istället

Inaktiv
Skrivet av Zlampan:

haha tycker du ~100 kr i månaden är "jävulskt mycket"? det är småpotatis min vän. fundera på hur mycket pengar du lägger på annat värdelöst skit i din vardag istället

För en kille med 200kr månadspeng (gör iofs inget för att få den) så är 100 kr i månaden astronomiska summor. Kanske jag kan få spela MMO när jag får hela mitt studie bidrag tills dess får jag klara mig utan.

Skulle det föresten inte gå om man typ köpte 68 timmer för summan x och sen räknar spelet de 80 timmarna istället för de 2 dygnen?. Alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 timmar. Skulle inte det funka?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Guild Wars vet hur man handskas med serverar GRATIS (ok, inte gratis men inte en endaste avgift i månaden)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För en kille med 200kr månadspeng (gör iofs inget för att få den) så är 100 kr i månaden astronomiska summor. Kanske jag kan få spela MMO när jag får hela mitt studie bidrag tills dess får jag klara mig utan.

Sälj kvällsposten, dela ut reklam, hitta något helgjobb (typ bondgård om du bor utanför storstan) osv.. så tjänar du ihop de 100kr lätt på 2 timmar

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Skulle det föresten inte gå om man typ köpte 68 timmer för summan x och sen räknar spelet de 80 timmarna istället för de 2 dygnen?. Alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 timmar. Skulle inte det funka?

Bara jag som inte fattade det? :\

Skrivet av mosoloa1:

Guild Wars vet hur man handskas med serverar GRATIS (ok, inte gratis men inte en endaste avgift i månaden)

Guild Wars är helt instanserat vilket gör att de inte kräver alls samma hårdvara eller bandbredd (rätta mig om jag har fel) då de kan delas upp på många mindre och billigare servrar. Dessutom vill skaparna av Guild Wars inte ens kalla det ett MMO, utan ett CCORPG om jag kommer ihåg.
Dock är det enda bra jobbat av dem, creds för dem.

Men dock finns det ju ett skäl att alla börjat producera mmos, är det mest lönsamma just nu. Skulle inte förvåna mig ett dugg om fps liknande BF2 och CoD kommer gå över till att ta en månadsavgift med snart nu med alla deras uttökade tjänster.

Tycker faktiskt det är ok med, men då tycker jag de ska ta bort kostnaden att köpa spelen! Ska gå att ladda hem och börjas betala typ en hundring i månaden direkt för istället. imho

Medlem

Dyrt?

Ett singelplayerspel håller vanligtvis 10-15 timmar, du betalar 400-600kr.

Ett MMO håller så länge du väljer att det håller, du betalar 100kr i månaden.
Jag spelar ett MMO ca. 50-60 timmar i veckan, du tycker fortfarande 100kr är dyrt, vilket man tjänar på EN TIMME om man jobbar.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För en kille med 200kr månadspeng (gör iofs inget för att få den) så är 100 kr i månaden astronomiska summor. Kanske jag kan få spela MMO när jag får hela mitt studie bidrag tills dess får jag klara mig utan.

Sälj kvällsposten, dela ut reklam, hitta något helgjobb (typ bondgård om du bor utanför storstan) osv.. så tjänar du ihop de 100kr lätt på 2 timmar

Men jag vill inte behöva arbeta för att då pengar. Tycker bättre om när pengarna kommer utan att man behöver göra något.

Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Skulle det föresten inte gå om man typ köpte 68 timmer för summan x och sen räknar spelet de 80 timmarna istället för de 2 dygnen?. Alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 timmar. Skulle inte det funka?

Bara jag som inte fattade det? :\

Det hoppas jag verkligen inte. Det här systemet kan bli något stort


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Du får helt enkelt vänta med MMO´s som kostar pengar per månad tills du skaffat jobb. Inget mer med det.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För en kille med 200kr månadspeng (gör iofs inget för att få den) så är 100 kr i månaden astronomiska summor. Kanske jag kan få spela MMO när jag får hela mitt studie bidrag tills dess får jag klara mig utan.

Sälj kvällsposten, dela ut reklam, hitta något helgjobb (typ bondgård om du bor utanför storstan) osv.. så tjänar du ihop de 100kr lätt på 2 timmar

Men jag vill inte behöva arbeta för att då pengar. Tycker bättre om när pengarna kommer utan att man behöver göra något.

någon gång måste ju även du inse att det inte går att leva på bidrag mm bara för att man inte vill jobba för sina pengar (om man inte är totalt bortskämd av sina föräldrar) så det är bra tips som någon nämde att dela ut reklam mm

Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Skulle det föresten inte gå om man typ köpte 68 timmer för summan x och sen räknar spelet de 80 timmarna istället för de 2 dygnen?. Alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 timmar. Skulle inte det funka?

Bara jag som inte fattade det? :\

Det hoppas jag verkligen inte. Det här systemet kan bli något stort

Jag tror jag fattade men du blandade ihop timmar och dagar lite det ska väl vara "alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 dagar" och inte 10 timmar som du skrev. Jag tror att om någon ville försöka med det kan det nog bli ett bättre sätt, men det skulle komma upp problem som inte finns idag, tex buggar med räkningen mm

Inaktiv

Man är snål om man inte kan betala för att spela MMOs. Det är helt normalt och det är roligt.

Jag har lärt mig en grej : Allt kostar pengar!

Inaktiv
Skrivet av Tasir:
Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Skulle det föresten inte gå om man typ köpte 68 timmer för summan x och sen räknar spelet de 80 timmarna istället för de 2 dygnen?. Alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 timmar. Skulle inte det funka?

Bara jag som inte fattade det? :\

Det hoppas jag verkligen inte. Det här systemet kan bli något stort

Jag tror jag fattade men du blandade ihop timmar och dagar lite det ska väl vara "alltså kunde man spela 8 timmar varje dag i 10 dagar" och inte 10 timmar som du skrev. Jag tror att om någon ville försöka med det kan det nog bli ett bättre sätt, men det skulle komma upp problem som inte finns idag, tex buggar med räkningen mm

Whoops det gjorde jag visst. Kul att någon förstog ändå


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Höj månadskostnaden ännu mer och filtrera bort alla kids.

Inaktiv

ett biobesök i månaden?

2 öl ute?

En fylle kebab och en bakfyllepizza?

Klart värt det

Inaktiv

Antingen spelar man ett MMO i ett år eller annars köper man 2-3 nya TV-spel under hela det året. Blir ungefär detsamma i slutändan. Så jag kan inte påstå att det är speciellt dyrt.

Inaktiv

Framförallt inte med tanke på att de flesta 2-3 spelen du köper ger dig ca 10-15 timmars spel tid. Lite till om man räknar alla achievements och andra saker man kan uppnå eller göra med spelet. (gäller såklart SP spel)

Medlem
Skrivet av UOme:
Skrivet av mosoloa1:

Guild Wars vet hur man handskas med serverar GRATIS (ok, inte gratis men inte en endaste avgift i månaden)

Guild Wars är helt instanserat vilket gör att de inte kräver alls samma hårdvara eller bandbredd (rätta mig om jag har fel) då de kan delas upp på många mindre och billigare servrar. Dessutom vill skaparna av Guild Wars inte ens kalla det ett MMO, utan ett CCORPG om jag kommer ihåg.
Dock är det enda bra jobbat av dem, creds för dem.

Tänk på GW2. Ska INTE vara instanserat och kommer att vara B2P, alltså Buy To Play.

Medlem
Skrivet av Daerken:
Skrivet av UOme:
Skrivet av mosoloa1:

Guild Wars vet hur man handskas med serverar GRATIS (ok, inte gratis men inte en endaste avgift i månaden)

Guild Wars är helt instanserat vilket gör att de inte kräver alls samma hårdvara eller bandbredd (rätta mig om jag har fel) då de kan delas upp på många mindre och billigare servrar. Dessutom vill skaparna av Guild Wars inte ens kalla det ett MMO, utan ett CCORPG om jag kommer ihåg.
Dock är det enda bra jobbat av dem, creds för dem.

Tänk på GW2. Ska INTE vara instanserat och kommer att vara B2P, alltså Buy To Play.

inte om jag fattade det rätt, som jag förstod av det jag läste på deras hemsida så stod det att det SKA vara instanserat men att du kommer kunna röra dig fritt när du väl är inte i en zon, tex simma, hoppa, falla ner från stup mm. men jag tror fortfarande att dem kommer använda samma system med zonerna, på både gott och ont.

Inaktiv

Jag älskar WAR, så nej, jag tycker inte att det inte är värt att betala månadsavgift

Medlem
Skrivet av Lusen:

Jag älskar WAR, så nej, jag tycker inte att det inte är värt att betala månadsavgift

Nehe, okej...
Skulle vilja ställa en fråga då: Varför betalar du för ett mmo då?0.0


signatur

Wai

Inaktiv
Skrivet av Godnoken:
Skrivet av Lusen:

Jag älskar WAR, så nej, jag tycker inte att det inte är värt att betala månadsavgift

Nehe, okej...
Skulle vilja ställa en fråga då: Varför betalar du för ett mmo då?0.0

'Haha, jag skrev fel. Det ska vara " Jag älskar War, så ja, jag tycker det är värt att betala månadsavgift":P

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det här kanske är en självklar fråga men varför kostar MMOs så mycket per månad när andra spel inte gör det. Är det bara på server underhåll? Vad är det i server underhållet som kostar så sjukt mycket i sånna fall? De lär ju ha sina egna servrar och inte betala någon annan och så vidare.

Ganska dum fråga... Delvis för att täcka vissa kostnader, men framförallt för att tjäna pengar. Dessutom bor vi i Sverige och i Sverige särskriver man inte.

Medlem

Tänl också på att många anställda hela tiden jobbar med buggfixar, och rejält stora uppdateringar som ger nya quests områden prylar medmera, tror du dm jobbar gratis eller.

Inaktiv

Jag sa att de skulle täcka vissa kostnader, men självklart tjänar de pengar, tror du de tar avgifter för att gå +-0? Nej, Blizzard är antagligen ett av de rikaste spelföretagen idag.

Medlem
Skrivet av Pzykbryt:

Höj månadskostnaden ännu mer och filtrera bort alla kids.

+1:up::up:


signatur

Jaha, om du läser det här så dödade jag visst inte tråden...

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av UOme:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

För en kille med 200kr månadspeng (gör iofs inget för att få den) så är 100 kr i månaden astronomiska summor. Kanske jag kan få spela MMO när jag får hela mitt studie bidrag tills dess får jag klara mig utan.

Sälj kvällsposten, dela ut reklam, hitta något helgjobb (typ bondgård om du bor utanför storstan) osv.. så tjänar du ihop de 100kr lätt på 2 timmar

Men jag vill inte behöva arbeta för att då pengar. Tycker bättre om när pengarna kommer utan att man behöver göra något.

ROFL... skön inställning...

Skrivet av Smogard49:
Skrivet av Pzykbryt:

Höj månadskostnaden ännu mer och filtrera bort alla kids.

+1:up::up:

:up::up::up:

1
Skriv svar