Darkfall - översikt!

Medlem
Darkfall - översikt!

http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=82111
Ta en titt på det, riktigt roligt att läsa och man får en bra översikt på spelet!


signatur

Wai

Medlem

Det kommer väldigt mycket MMO:s ut, vad gör Darkfall så speciell?


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Inaktiv

Det ska av vad jag har hört likna de lite ädlre MMO:en. Lite mer "sandbox" av det hela.. Får se hur det går helt enkelt.

Medlem
Skrivet av WebPiraten:

Det kommer väldigt mycket MMO:s ut, vad gör Darkfall så speciell?

Orkar inte förklara så ger dig den här videon istället:D
http://www.youtube.com/watch?v=e1k3hsv0tfU


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av WebPiraten:

Det kommer väldigt mycket MMO:s ut, vad gör Darkfall så speciell?

Det faktum att enligt devs så överger de denna nyligen idiotiska "MMOs are for everyone" idén som dök upp runt 2005.

Darkfall tar tillbaka en hel del av vad vi gamla MMOers har saknat på senare tid.

Läs de du känner för, de 3 första bör iaf läsas.

1) Risk vs Reward: Kanske det mest tilltalande av allt tror jag. Det faktum att om du dör är det full lootrights på dig för alla. Detta betyder att folk slutar upp att se döden som en gratistransport.

2) Ekonomi driven av spelare: Crafting kommer äntligen tillbaka som en viktig del av MMOs. Värsta jag vet är Bind on Pickup & Bind on Equip, det förstör hela iden med en interaktiv värld. Vad tusan ska en NPC ha ditt "Sword of a thousand truths" när du hittar något bättre? Sälj skiten och tjäna en rejäl hacka på det istället. Problemet här är att devs måste verkligen hålla tungan rätt i mun när de skapar pengasystem annars blir det lätt inflation.

3) Inga levels, inga klasser. Allt är i stället baserat på ett skillsystem liknande SWG där du tränar upp olika färdigheter, så om du vill gå från magiker till fetto med svärd så gör då för guds skull det isätllet för att starta ny karaktär. Skills lär ha en decay så du inte ska kunna träna allt och vara en superheavyuberdamagehealer som inte går att ha ihjäl.

4) I och med att inga levels finns öppnar även darkfall upp till en fri värld. En värld som går att utforska utan att riskera livet och/eller inte ha någon som helst chans att döda ett monster. DF är enligt devs utformat så att man inte kan direkt dra iväg till de, i traditionell mun kallade, "high level areas" och förväntas döda i samma takt och enkelhet som i nybörjarställena. Men det faktum att man kan ger en tillfredställande känsla.

5) Imperiebygge & Personal Housing. En clan kan bygga städer med egna merchants etc. Spelare ska kunna bygga små hus. Dessa två saker ger en enormt bra anledning till PvP. Nu kommer alla warhammerfantaster hoppa på mig och säga att det spelet också har en bra anledning att pvpa. Så till er frågar jag: Varför? Keeps ger noll, nada, nothing. lvl 40 Renowntrains skyr keeps och oRvR som pesten för att BOs ger mycket bättre renown. Fiendens städer ger noll, nada, nothing också. Visst man springer in, leker lite pvp och gör PQs hela tiden, men till vilken nytta? Det är inte som att fienden tar särskillt stor skada av det, efter några timmar är allt som vanligt.

6) Free for ALL PvP. Även detta något jag saknar i nyare MMOs (förutom AoC som sög pga andra aspekter). Friheten att kunna brutalt hugga ner en idiot som kommer och inkräktar på ditt territorium. Tänk er att kunna slakta alla bottar, farmers, spammers, folk som snackar skit om dig eller helt enkelt för att du har lite småtråkigt... Hur skönt är inte det?

7) Real time combat, ingen autoattack / autoaim. Nu är det FPS som gäller för DF. Vilket betyder att du faktiskt måste ha en, om ens en liten, hjärna för att spela.

8) Dynamic spawns på monster. Något som även detta fanns i SWG. Istället för att du har statiska spawns där du kan slakta på i timtal riskerar du nu att utrota arter från platsen och bereda väg för annat smått och gott, vem vet... kanske en stor boss eller dylikt.

Med detta sagt är min personliga mening att Darkfall är för alla som är trötta på att vara kloner av varandra. Det är för de som tycker att de som lägger mer tid på MMOs borde tjäna mer på det. Inte som att du förväntas tjäna lika mycket pengar som kollegan som jobbar heltid när du själv jobbar deltid. Darkfall är helt enkelt back to the roots. Jag struntar fullkomligt i om jag skrämt iväg eventuella spelare, jag är mer tacksam än berörd av det. En färre som kan gnälla på devs att göra spelet i en mjukare verision.

Medlem
Skrivet av ionass:
Skrivet av WebPiraten:

Det kommer väldigt mycket MMO:s ut, vad gör Darkfall så speciell?

4) I och med att inga levels finns öppnar även darkfall upp till en fri värld. En värld som går att utforska utan att riskera livet och/eller inte ha någon som helst chans att döda ett monster. DF är enligt devs utformat så att man inte kan direkt dra iväg till de, i traditionell mun kallade, "high level areas" och förväntas döda i samma takt och enkelhet som i nybörjarställena. Men det faktum att man kan ger en tillfredställande känsla.

Du ska bara veta att nybörjarställena är svåra..


signatur

Wai

Inaktiv

Nybörjarställena, svåra? Ofta - det är ju där man lär sig hur spelet fungerar. Skulle vara konstigt om det är svårt där.

Har du spelat DF, Noken?

Inaktiv

Värt att nämna dock är att spelet omges av en del vaporware rykten, om att hela spelet skall vara en bluff för att blåsa folk på pengar.

Bland annat eftersom spelet är tänkt att släppas om ca 3 veckor, och det fortfarande inte finns skymten av en öppen beta. Samt att inga av dom större, mer pålitliga gamingsidorna på nätet har fått tillgång till spelet för att göra någon form av förhandstitt eller dylikt.

Spelarna som är i den stängda betan är dessutom fortfarande bundna av ett sekretessavtal, så det har inte kommit så mycket intryck och info därifrån heller.

Ryktena säger dock att en väldigt stor del av världen fortfarande är avstängd även för dem, vilket ju verkligen är konstigt eftersom hela poängen med en beta är ju att testa så mycket som möjligt av spelet, i jakt på buggar och möjligheter till förbättring.

Och detta får ju en onekligen att undra, tänk om det inte finns något innehåll ALLS i de avstängda delarna?

Personligen tror jag inte att spelet är en bluff eftersom det har varit i utveckling ända sedan 2001. Så om allt skulle vara ett lurendrejeri känns det som om det skulle vara ganska olönsamt sådant, med tanke på 8 års utvecklingskostnader, men jag tyckte ändå det var värt att nämna.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Tack ionass, nu fick man större perspektiv på det hela!


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem
Skrivet av L1ghtF00t_:

Nybörjarställena, svåra? Ofta - det är ju där man lär sig hur spelet fungerar. Skulle vara konstigt om det är svårt där.

Har du spelat DF, Noken?

Nej, kolla i länken.. längre ner på AI'n!


signatur

Wai

Inaktiv

Verkar helt okej, inget köp eller liknande innan man har läst ett tiotal seriösa recensioner dock.

Medlem

utan ett vettigt combat system så faller det mesta av dom där punkterna imo.

Så det är ju upp till bevis.

Sen skillsystem är ju en typ av levlingsystem bara för att det inte står lvl 1 eller dyl på gubben betyder inte att det inte finns ett lvling system,du måste grinda för att få bättre skills/egenskaper.

Full loot right är pointless,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

utan ett vettigt combat system så faller det mesta av dom där punkterna imo.

Så det är ju upp till bevis.

Sen skillsystem är ju en typ av levlingsystem bara för att det inte står lvl 1 eller dyl på gubben betyder inte att det inte finns ett lvling system,du måste grinda för att få bättre skills/egenskaper.

Full loot right är pointless,

Ett system som bygger på skills kan inte jämföras med ett med levels. Levels gör att du stiger i allt, dvs en klumpsumma av all träning du gjort och är mycket oprecist. Skills gör att du bara stiger i det du tränar just då, dvs en skill. Det gör även att det kommer att finnas få som har exakt likadana spelfigurer. Det finns över 500 skills i Darkfall att träna.

Spel som bygger på levels är betydligt mer grind än skillbaserade spel. Dessutom tycker jag att den grind man gör i skillbaserade spel är roligare. Man är inte styrd på samma sätt som i levelbaserade spel. Man grindar det man själv är intresserad av.

Full loot är en av dom viktigaste features Darkfall har och är kanske inte nåt för alla men tycker det är bra att det finns olika typer av MMO:s att spela och inte bara WoW kloner. Det finns ju andra MMO om man inte gillar full loot. Tycker full loot gör spelet mer spännande och det är ju inte direkt svårt fixa nya grejer i Darkfall eftersom crafters kan göra allt som finns i spelet.

Medlem

håller inte med du grindar ju för att få point och du kan ju inte välja hur mycket eftersom du behäver point att sätta i skill trädet du kommer inte sluta för du kommer alltid behöva point tills du kommer till ett max.

Nu vet jag inte hur dom kommer hantera ex respec om det existerar gör det inte det så kommer folk att hålla kvar vid en stil oavsett om dom gillar det eller ej och det kan ju leda till att man tröttnar.

Och inget skillsystem hittils som jag har sett har hittat en bra balans.

Men det är ju tycke o smak jag kanske tycker det är skit bra om det släpps o när det släpps men jag förbehåller min skeptism tills dom bevisat för mig att dom är mer än snack.

tro mig grind kommer finnas i högsta grad i detta spel om det är sen trading eller crafting eller nått annat speciellt när man inte har standard level system.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

och vilka spel överlever längst och / eller är mest omtalade? Spel med enorm grind eller spel som är lätt överkörda där grinden upphör?

Grind är fruktansvärt viktigt i MMO, spelar ingen roll vilken typ av grind det är. Full loot & inget bop/boe gör också att det inte bara är skill/stat grind som är viktigt utan också en stadig cashgrind för att hålla sig uppe. På senare tid har ekonomin dött i MMOs pga dessa idiotidéer om att man inte ska kunna byta bort saker man har använt.

Respec hanteras så att det finns ett tak vad jag förstår, så när du vill börja nytt gör du det så sjunker andra stats och skills.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

håller inte med du grindar ju för att få point och du kan ju inte välja hur mycket eftersom du behäver point att sätta i skill trädet du kommer inte sluta för du kommer alltid behöva point tills du kommer till ett max.

Nu vet jag inte hur dom kommer hantera ex respec om det existerar gör det inte det så kommer folk att hålla kvar vid en stil oavsett om dom gillar det eller ej och det kan ju leda till att man tröttnar.

Och inget skillsystem hittils som jag har sett har hittat en bra balans.

Men det är ju tycke o smak jag kanske tycker det är skit bra om det släpps o när det släpps men jag förbehåller min skeptism tills dom bevisat för mig att dom är mer än snack.

tro mig grind kommer finnas i högsta grad i detta spel om det är sen trading eller crafting eller nått annat speciellt när man inte har standard level system.

Grind?
Du är nog inte så påläst i spelet...
Det här spelet kommer PvPas
Kolla på alla features som finns i detta spel!


signatur

Wai

Medlem

och! grind kommer finnas med i bilden trots detta .
får du får inte alla skill points på en gång det hade vara riktigt anti grind visserligen max skill på 100 men det lär ju ta tid o komma dit.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Noken8:

Grind?
Du är nog inte så påläst i spelet...
Det här spelet kommer PvPas
Kolla på alla features som finns i detta spel!

Tror det är du som har fel. Inte en suck att du kommer kunna göra något i PvP utan att först ha grindat runt lite. Precis som du måste grinda levels i traditionella MMOs måste du grinda skills i DF för att ha det lättare senare i spelet.

Medlem
Skrivet av ionass:
Skrivet av Noken8:

Grind?
Du är nog inte så påläst i spelet...
Det här spelet kommer PvPas
Kolla på alla features som finns i detta spel!

Tror det är du som har fel. Inte en suck att du kommer kunna göra något i PvP utan att först ha grindat runt lite. Precis som du måste grinda levels i traditionella MMOs måste du grinda skills i DF för att ha det lättare senare i spelet.

Där har du fel...
Vart fick du din information ifrån?
Man kan alltid PvPa och det kommer bli en hit i detta spel!
Tänk vad roligt när man går i en clan och små dödar som t.ex. En ensam stackare går runt i en skog och en grupp står och gömmer sig bland buskarna och hoppar fram och dödar han o delar på bytet8)
Det är vad jag ser fram emot och femhundra andra saker!

Notumforce: Du sa att grind skulle finnas i högsta grad men jag tror pvp ligga långt föra och mkt annat!


signatur

Wai

Medlem

tja visst, du kan alltid springa runt i newbie gear och utan skills så kan andra grinda några timmar så de får lite bättre skills och stats så ser vi vem som håller längst.

Medlem

Då är jag newbie!
Men jag har inte sagt att jag inte får grinda:D
Men man får ju skills och armors o stuff när man dödar;)


signatur

Wai

Inaktiv

Jag håller tummarna för det, men vilken PEGI ska spelet hà?

Inaktiv

Tror det är du som kommer att gå själv i skogen och bli slaktad gång på gång om du inte lägger ner tid på att "grinda" Noken.

Medlem

men är inte "grind" det som alla spel handlar om? vad är problemet? att spela ett spel som går ut på att bli bättre är väl att grinda? det är väl inte någon avsaknad av "grind" som gör skillsystemet bättre än levels?

Medlem
Skrivet av Noken8:

Men man får ju skills och armors o stuff när man dödar;)

Och det är inte att grinda? Att gå runt och slakta vare sig det är pvp eller pve borde väl anses som en typ av grinding? Så länge man gör en sak om och om igen tycker jag det är att grinda iaf.

Medlem
Skrivet av L1ghtF00t_:

Tror det är du som kommer att gå själv i skogen och bli slaktad gång på gång om du inte lägger ner tid på att "grinda" Noken.

Grindar gör man i mellan åt..

Spectral: Det går inte så jävla snabbt att grinda i pvp, man måste hitta sitt mål och ta in lite taktik i det hela!
Sen när man dödar mobs så går det mkt snabbare ( om man nu har skills i detta spela, annars dör man vilket man nu än väljer )
Grinda är väl mest att man står och dödar mobs länge!
Pvp, går inte så jäkla snabbt!


signatur

Wai

Inaktiv

Vilken PEGI ska spelet ha?

Medlem
Skrivet av Lusen:

Vilken PEGI ska spelet ha?

Varför skrev du det två gångger?


signatur

Wai

Inaktiv
Skrivet av Noken8:
Skrivet av Lusen:

Vilken PEGI ska spelet ha?

Varför skrev du det två gångger?

Aha, glömde bort att jag redan hade skrivit det:P

Vet du?

Medlem
Skrivet av Noken8:
Skrivet av L1ghtF00t_:

Tror det är du som kommer att gå själv i skogen och bli slaktad gång på gång om du inte lägger ner tid på att "grinda" Noken.

Grindar gör man i mellan åt..

Spectral: Det går inte så jävla snabbt att grinda i pvp, man måste hitta sitt mål och ta in lite taktik i det hela!
Sen när man dödar mobs så går det mkt snabbare ( om man nu har skills i detta spela, annars dör man vilket man nu än väljer )
Grinda är väl mest att man står och dödar mobs länge!
Pvp, går inte så jäkla snabbt!

Vad skulle hastigheten ha med saken att göra? Tycker fortfarande att om man gör samma sak om och om igen blir det ett slags grindande oberoende hur snabbt eller sakta man gör det.

12
Skriv svar