Vart tog M:en vägen i MMORPG?

Medlem
Vart tog M:en vägen i MMORPG?

Jag hör till en av den skaran som spelat/prövat mer eller mindre vartenda mmorpg som kommit ut på marknaden sedan ultima online.
Vissa spel har hållt mig kvar något år, andra några veckor enbart.

(Fortsätt ej läsa om du inte tycker om långa inlägg.)

Det känns som att numera, har massively multiplayer biten försvunnit ur mmorpg, sedan wow.

Det känns förjävla trist att straffas för att man vill levla med sin flickvän/polare i ett mmorpg, och man tvingas soloa på varsitt håll om det inte ska ta en evig tid att levla.

Jag minns DAoC/EQ etc där man satte sig i en grupp, desto fler desto bättre/roligare och bara grindade loss på monster och snackade skit, grymt kul var det.
Lärde känna några av mina närmaste vänner på det sättet.

När man spelar wow undviker man att behöva träffa en annan spelare och gruppa med dom som pesten, det enda det medför är ett rejält gruppstraff på expn.

Det har motiverats att det ska vara bra att soloa för "casual" spelare.

Tycker det är det största skitsnacket som någonsin förekommit online. Att det skulle ta mer tid att spela om det "krävs" grupp för att levla fort.

När alla behöver grupp är det inte svårt att hitta en, minns när jag spelade daoc, brukade aldrig ta mer än 3-10 minuter o få igång en exp grupp. Även flera år efter releasen. Under tiden kunde man ju köra lite killtasks för hyffsad exp.

Det är klart, valmöjlighet är alltid bäst, och visst ska det gå att soloa också. Men varför STRAFFA de som vill spela med familj/vänner?

Något annat jag undrar när det gäller dagens mmorpg:
Varför skulle det vara bättre att grinda quester timma efter timma(ensam dessutom) än att grinda monster, då får man ivarjefall själv välja vart man vill gå, och med vem.

Jag måste påpeka, att trots att jag i många perioder spelat väldigt "hardcore" själv så tycker jag att dagens(wow speciellt) mmorpg kräver mer tid än de gjorde förr. All denna fokus på att ha bättre rustningar och svärd istället för att ha kul med de människor som finns på spelet.

Kommer ihåg den tiden man levlade upp med polarna, körde någon aoe grind grupp till max level på 1-2 veckor sen var det slut, bara att ha roligt kvar att göra i spelet, inte mer grind inget. Bara ha kul, pvpa(i grupp) eller döda bossar för nån rustning som såg fin ut.

Förstår inte varför man säger att det är mer casual med instance lockouts, solo-tvång, 1000-tals quester att grinda igenom, och ingen som helst anledning att socialisera med andra spelare.

Inte konstigt man känner sig utråkad efter 2-3 månader i ett spel numera.

Finns det inga rejäla grindspel kvar?(med acceptabelt antal spelare som pratar engelska.) Där man inte straffar gruppspel och fokuset är på att ha roligt istället för att nöta gear?

Vad tycker ni, som har iallafall en 5 år på nacken i mmorpg? Har World of Warcraft satt en prägel på mmorpg som inte kommer att ge sig?

MvH Zerk

URK
Medlem

snyft det var vackert sagt fick något i ögat håller med dej om vad har wow har blivit spelar nu warhammer som har mera det du säger men är trött på den övermäktighet som råder hos destro där men som tur är så lägger sig oftast destro tidigare än order vet inte varför:) så många i order tröttnat och hoppar av till destro för då kan man anfall och inte enbart försvara.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Inaktiv

Du har rätt, själv har jag spelat WoW i ett antal år och undviker att köra i grupp. Just på grund av att man "staffas".

Medlem

Hej Zerk,

Först måste jag bara skratta åt "1000-tals quester att grinda igenom" Igår fick jag min "1000 quests" achivement i WoW. Det säger väl allt?

World of Warcraft har definitivt satt sin prägel på gott och ont och jag är rädd för att Blizzard är de ända som har någon riktig förutsättning för att förändra den bild de har skapat.

Visa MMO uppmuntrar till interaktion andra gör det inte men förutsättningarna finns där. Finns ingen solo-tvång i WoW bara trång syn. Om man kan åsidosätta sina egoistiska känslor så kommer en hel ny värd att öppnas upp för en.

Alla MMO hur dåliga de än är erbjuder åtminstone en sak och det är andra spelare. Genom att förändra sin egen attityd förhöjer man både sin egen och andras online upplevelse. Hur massivt denna blir är subjektivt.

Varför spelar man spel? Varför spelar du spel? Varför spelar man mmo?

Jag gör det för att koppla av. För att det är roligt. Roligt att träffa andra spelare. Spelare som förhoppningsvis förstärker min upplevelse och gör det minnesvärt.

"Finns det inga rejäla grindspel kvar?"
Du menar roliga spel eller hur? Det finns det massor av.
Själv spelar jag WoW just nu och det är skit roligt.

Om någon av Er skulle vilja följa med på en fisketur så hittar ni mig på Argent Dawn. Mitt namn är Amunet.

Medlem

Låter som du skulle älska Archlord eller Linage 2.
Archlord är giratis nu mera och är uppe i sin 3e xpansion. 20% xp pär level sen bara grindning.
archlord är väl i särklas det bästa free to play mmorpgt på marknanden skulle jag tro..var betal spel från början. många spelare med.
har pvp och castel zigges med mera och bossar att ta ner för shine shine armor. linage 2 är väl i särklas det största korian spel på marknaden med samma innehål som archlord men betydligt störe och bättre. med miljontals spelare från hela värden. även sverge .med mycket grind i..
men är inte giratis..men riktigt snygg grafik. skulle tro att linage 2 är det spel med mest spelare efter wow. så har du inte testat dessa spel så skulle jag tro att det är där du hör hemma.

Medlem

Age of conan. går det föresten snabbare att grupp grinda i en att questa.. snabb levling. och free for all pvp. fins gått om quest numera med om man vill men får grym xp bost om man gruppar.man kan utan problen bli level 80 på 2 väckor i det med.+ en hel del svenska guild om man vill joina ett.

Medlem

To much to read :crazy:


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Kan inte mer än att hålla mer BeerZerker. DAoC var och kommer förmodligen alltid vara det grymmaste mmorpg som släppts. Speciellt känslan av gemenskap som fanns när man gruppade med andra spelare. jag har också spelat många mmorpg men inget uppmuntrar så mycket till att gruppa som DAoC gjorde/gör.

Jag spelade WoW ett par år med men där får man inte samma känsla, visst har men en skön guild och gruppar en del när man gör instaner och quests, men i WoW är inte ens i närheten av att skapa den gemenskap som DAoC hade.

Medlem

Jo jag aktiverade faktiskt precis ett konto vars till mig och tjejen på lineage2 precis, där är faktiskt en del spelare kvar, om än inte på låga levlar.
Det räcker nog dock tills darkfall kommer om en månad(om det nu verkligen kommer då).
Jag är inte mycket för gratis spel, har testat Archlord, var väl där det inte fanns någon healer klass?

Kan ju vara värt att tillägga att det ska visst vara grind, men det ska vara grind i grupp, inte solotrams. Jag har lirat healer sen många många år tillbaka.
Då ska det också inte vara nått jävla hybrid och "alla ska få dpsa" utan ren healer alá DAoC, inga jekla dps spells. Bara ren massiv healing.

Medlem
Skrivet av BeerZerker:

Det känns förjävla trist att straffas för att man vill levla med sin flickvän/polare i ett mmorpg, och man tvingas soloa på varsitt håll om det inte ska ta en evig tid att levla.

...

Tycker det är det största skitsnacket som någonsin förekommit online. Att det skulle ta mer tid att spela om det "krävs" grupp för att levla fort.

...

Det är klart, valmöjlighet är alltid bäst, och visst ska det gå att soloa också. Men varför STRAFFA de som vill spela med familj/vänner?

Tja, vissa spel som t.ex. wow ger dig rested XP medans du är utloggad, det hjälper levlandet för de som inte har tid att lira länge. Det är inte ett perfekt sätt, men det är ett försök.

Sen finns andra spel som har en MYCKET högre XP rate och du når cap på nån vecka då spelet (utan att spela med en arme av inhyrda koreanska ungar som spelar när du är på jobbet/i skolan). De går ut på något helt annat än att grinda sig till döds, Neocron (MMOFPS/RPG) t.ex. som nyligen dessutom dubblade XP raten.

SWG var t.ex. mer inriktat på professions vilket var nice, din level var mer blaha: den spelade en roll, men det fanns mycket annat att göra, typ utforska endor och jaga såna där jävla "Jar-jar" fanskap på en annan planet. Men SWG var ett jäkla penga-grind istället vilket gjorde att den där "ett andra jobb" stämpeln dök upp

Sen finns det en del andra missfoster som Entropia och Second life, men de räknar jag inte som spel...

Skrivet av BeerZerker:

Finns det inga rejäla grindspel kvar?(med acceptabelt antal spelare som pratar engelska.) Där man inte straffar gruppspel och fokuset är på att ha roligt istället för att nöta gear?

Grindspel finns i massor, ta t.ex. RO som är grindtastic. Den dagen företagen kommer på att content är viktigare för att hålla kvar folk än att tvinga dom grinda då får vi se en utveckling. Nu blir jag bara trött på att se spel efter spel pumpas ut med XP/Level system - för vem FAN orkar levla upp i vart enda förbannade spel?

Inte konstigt nog att folk lirar på emu servrar med typ x 50(+) i XP rate för de ORKAR fan inte levla upp i 20 olika spel...

Medlem

Håller med om det mesta du skrev, dock kan jag inte svara på frågan om det finns nåt nytt mmorpg som kör med den "nishen".
Hört dock att Darkfall kommer bli likt de äldre mmorpgs som vi fortfarande diggar så mycket.

Varit insnöad i WoW nu i nästan 4 år, men lirade Asheron's Call innan som hade nästan exakt samma "loot/grinding" upplägg som du beskrev UO och Daoc hade.

Loot systemet är inte alls så spännande i WoW, de flesta karaktärerna ser ut likadant.
Man kan grinda i timmar utan att hitta ett enda grej som kan vara en uppgradering för dig.
Man är illa tvungen att gruppera med andra och köra "monotona" instancer eller spela PvP.
Världen är pytteliten men trots det får du en kompass en och en GSM karta som visar vart du är.

MMorpgs var nog som "flygsimulatorer" förut svåra att lära sig och bemästra men väldigt givande. I dagens mmorpgs lär du klara dig långt med bara "attack" knappen och musen.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv

Om du vill ha ett spel då inte gruppspel straffas, pröva GW:D

Medlem

man får väl helt enkelt söka sig till nåt MMOFPS typ BF2... kan tipsa om modden project reality. man kan ha riktigt kul å man pratar mycke... mycke av den sociala biten. sånt e kul!


signatur

Chooch it

Medlem

Håller med! Det är synd att spelarna från EQ/DAoC generationen har blivit en minoritet och inte alls den målgruppen utvecklarna sattsar på.

Darkfall, om det nu inte är vaporware/scam, kan bli intressant annars blir det nog RFonline då det rereleasas den på måndag den 19e eller Aion om det inte visar sig vara ett asiatiskt WoW.

Medlem

everquest.. får fan en tår när folk pratar om det spelet... man satt i OT.... vid mudpit i timmar... snackade skit barden spelade låtar... tog en doodo fågel när dom paserade sen satt man ner å snackade igen... fan va jag saknar det


signatur

Varje dag suger på ett helt nytt sätt!

Vila i frid

Det är lätt att se att de MMO-spelen som faktiskt överlever är de som har gruppspelande i fokus. Många av de spelen som känns som single player förlorar snabbt spelare då det blir tråkigt.

Ett MMO måste få spelarna att binda nya kontakter med människor, främja klaner och allianser för att om det är något som får oss att spela MMO och grinda i 6 timmar om dagen så är det för att man gillar att "umgås" med sin klan i spelet och ventrilo/teamspeak.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Håller med dig! Vi får hoppas på Darkfall!

Medlem

Warhammer online sköter grupp spelande bra där måste man vara i grupp för att få uppleva det bästa i spelet RVR. Riktigt bra spel är det kör det fortfarande en massa spelare på Dragonback.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

World of Warcraft kändes mer som ett singleplayer spel när jag lirade. För att lyckas behöver man max lvl, bra vapen och armor osv.

Nu väntar man ivrigt på Darkfall Online, alla features som spelet har är underbara. :heart:

1
Skriv svar