Guldfarmare och guldsäljare i MMO

Medlem
Guldfarmare och guldsäljare i MMO

Jag är lite kluven när det gäller guldsäljare i MMO.

De påverkar ju ekonomin på servarna, men till hur stor grad, egentligen? Det som är givet dåligt med guldfarmare är att de använder botar och hacks (wallhacks, teleportering osv.) för att kratta in så mycket guld som möjligt på olaga sätt. Att fuska i multiplayerspel är ju aldrig rätt. Sedan så spammar de när alla publika kanaler OCH skickar ibland viskningar till enstaka spelare. Det är heller inte bra. Det värsta är att de enligt vissa källor också hackar andras konton och säljer/farmar via dem.

Att köpa guld är ju också lite fuskigt, men det skadar ju ingen annan än en själv. Det är inte direkt som att ha wallhack i CS då man ju förstör för andra som spelar.

Om guldfarmare slutade fuska och spamma, och bara sålde hederligt farmat guld, förtjänar de fortfarande att bannas?

Min slutgiltiga fråga är alltså; finns det något medfött "ont" med guldsäljande som begrepp, eller är det de kringhörande omständigheterna som orsakar det "onda"?


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

I WoW är det inte svår att dra in pengar själv, skicka in en rogue miner i Burning Steppes så kan du dra in 50-60GPH genom att bara sälja till vendors. Jag kan förstå att andra blir avundsjuka när nån kan köpa alla mount+training direkt vid lvl 70, men ändå.

Jag har dock sett effekten av att FÖR MYCKET pengar finns i ett spel, mot slutet av Neocron så fuskades det en del och spelföretaget brydde sig inte (De var upptagna med Neocron 2), då var var och en miljonär och simpla grejer som kostat 100K krediter kostade nu 1.5 miljon.

Om nån vill guldfarma (legitimt, utan fusk) så ser jag inget direkt problem. Men så fort riktiga pengar blir inblandat i det hela (t.ex. för att köpa/sälja ingame-guld) då blir det ofta en massa tjafs och folk börjar fuska för att dra in pengar och spelet är inte ett spel längre pg av att vissa inte fattat att de kan köpa/sälja aktier istället och tjäna mycket mer där.

Medlem

Som jag förstått det så är det inte bara in-game som guldfarmare beter sig tvivelaktigt. Tex så köper de nya boxar/keys med kreditkort för att sedan köra cancel på transaktionen, vilket får till följd att kreditkortsföretaget tar ut en avgift av den som säljer spelet. Så istället för att tjäna en peng så förlorar spelföretaget.
Och skulle du vara dum nog att köpa guld av dom med kreditkort kan du feträkna med att de kommer använda det numret för att köpa fler boxar.

Medlem

Sen ska vi inte glömma de företag som scammar/hackar konton bara för att kunna ta ut så mycket guld som möjligt. Sälja guldet och sedan karaktären eller sätter den scammade på att botta tills den blir bannad. Den som köper karaktären blir av med den då originalägaren till slut får tillbaka den.

Inte speciellt kul för varken den som blev scammad eller den som köpte en karaktär.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar