För mycket quests i dagens mmorpg...

Medlem
För mycket quests i dagens mmorpg...

Testat nu AoC i ett par dagar och börjar allvarigt ge upp hoppat att hitta ett mmorpg som ger 100% kännsla av frihet.
Alla dessa berg/zoner/quest gör jo att spelen känns som att spela singelplayer spel.

Borta är möjligheten att bestiga det där berget 2km bort, eller räddslan att dö någonstans och tappa sitt enda svärd eller att till och med gå vilse.
Nej, idag ska man ha detaljerad karta, hundra olika quests och en enda väg till nästa stad. Dö kan man göra oändligt många gånger utan att bli särskilt starffad för det.

Är nog inte många som tycker som jag, efter att ha läst forum inlägg så börjar folk dissa spelen när questerna tar slut. Men o andra sidan så tror jag inte de har upptäckt spel där friheten att göra allt annat än quest är den största belöningen.

Acheron's Call for ever!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv

Tills Darkfall eller Mortal Online kommer


signatur

Just because i don't care doesn't means i don't understand

Medlem

Tibia ftw! Bästa frihetsspelet som jag vet, eller visste... det var bättre förut än vad det är nu. (Klaga på grafiken, gör det bara.)

Medlem

Låter som att du inte ska spela MMO spel. Finns det inga quests så finns det inga spelare. Ingen vill grinda från 1-xx.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tror att Wurm Online passar dig som handsken.

Inga NCP, inga quest, allt skapat av spelare, du kan bygga hus, murar, monument, vägar, allt växer.

Hugg ner ett träd, plantera fröer och nya träd växer upp.
Du kan t.om terraforma landet hur du vill, gräva och skapa monument.

EM väldigt stor värld utam kartor, gå vilse gört man lätt och du har total frihet att göra vad du vill.

Och det bästa av allt är att du kan spela gratis hur länge du vill, enda nackdelen är att det är skill cap för icke betalande lirare.

http://www.wurmonline.com/

lycka till

Medlem
Skrivet av cybo:

Är nog inte många som tycker som jag, efter att ha läst forum inlägg så börjar folk dissa spelen när questerna tar slut. Men o andra sidan så tror jag inte de har upptäckt spel där friheten att göra allt annat än quest är den största belöningen.

Acheron's Call for ever!

Anledningen till att man klagar på bristen av quests är ju att det är näst intill omöjligt att lvla utan dem. Om man inte bara grindar mobs hela tiden vilket är skittråkigt. Hade man fått exp på andra sätt än genom quests och mobs så kanske det skulle fungera.

Medlem

Jag gillar hur det funkar i EQ. Man gör questar emellanåt för att få ett specifikt item eller en flagga/nyckel till nåt ställe. Men det är allt - inget questande bara för att levla osv. Det gör att när man väl håller på med en quest så känns det desto mer "seriöst", om ni förstår vad jag menar hehe. Inte det här robotaktiga malandet när man går från NPC till NPC och fyller en quest journal till bredden som man sen betar av utan att ens läsa storyn.


signatur
Medlem

Håller med dig fullständigt. Dagens MMO spel är bara massa tråkigt questande och löjligt simpelt upplägg. Det var bättre förr i tiden med EQ, AC, AO, UO och alla de andra klassiska spelen som var med och födde MMO genrén.
Nu säger jag inte att dagens MMO spel inte är bra men tyvärr är de anpassade efter den breda massan och är skapta för att precis varenda en ska kunna ha nöje utav spelet. Hellre bär jag en skräddarsydd kostym än en kostym som passar 90% av alla andra, på samma sätt så spelar jag hellre ett spel som är lite mer specialiserat på en viss målgrupp än ett spel som passar alla.

Medlem

Jag tycker att questerna funkerar bra, man behöver ju inte göra questen om man inte vill, iallefall i WoW som jag har spelat. Visst är det mycket lättare att levla genom questen men om man inte orkar göra en quest som är 80% "gå tid" och 20% snack så är det bara att söka efter en grupp som vill köra en instance med en. Jag har också kört GW och där är det bara quester eller PvP, man kan väl grinda också men hur kul är det? Jag har inte spelat EQ men jag kanske borde testa det men det kostar väl?

Jag är väl mycket för att questa då jag får en bra bild av storyn och att jag får för det mesta spela med folk, därför kommer jag att fortsätta spela GW under sommaren och i höst ska jag spela WAR, public questen i WAR verkar riktigt intressanta men med tanke på ämnet så värkar det komma mycket fler vägar att lvla i WAR. Pga att det är RvR inrktat så kommer man kunna lvla enbart genom att köra RvR, men dom har lagt ner mycket tid på PvE också.

Inaktiv

Jag älskar quests så man slipper grinda mobs, däremot behövs det mer zoner och större landskap. Känns mycket som att dom bara gör dom mobs och landskap som behövs för quests o inget mer.

Medlem

"Grinda är tråkigt", oja i dagens spel där loot systemet är så fantasilös, man fyller bagsen med skräp. Mycket sällan det droppas någon som är bättre än loot från quests/instancer.

Jag minns inte att jag grindade förut enbart för xp:n.
Själva loot systemet var så bra att man lade ner mycket tid på att döda mobs. Man hittade alltid något som var "Unikt" inte på så sätt att 99% av serverns spelare kunde använda det utan kanske bara 1% som hade den rasen/klassen/skillen/lvln.
Självklart fanns det quests då också men inte som det är nu. Madness!


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

När du säger att du vill ha mer "Death penalty" i spel, så tänkerj ag Eve, har du testat det? Jag har inte, men det verkar riktigt bra då man väl kommer in i det.

Spelar förövrigt WoW, och är det något jag tycker är synd så är det att Flying mounts gör att man skippar 90% av spelvärlden. Den är ändå ganska stor och ibland riktigt intressant, men man ser ju inget, man flyger ju bara förbi, man är egentligen så satans bortskämd, but still.


signatur

Videomupp

Inaktiv

Warhammer online kommer ändra på questing ganska rejält om man jämför med dagens utbud, reserverar denna för att skriva lite till imorgon när jag är piggare.

KMR UPPDATERA MED EXAKT VARFÖR WARs SYSTEM ÄR BRA.


signatur

Krossa rasismen! eller ah... vandalisera lite... typ..
// vänliga hälsningar Antifacistisk aktion.

Inaktiv

alltså questandet är troligen också där för att du faktiskt ska "känna" dig som en hjälte i MMO världen. Inte bara ett miffo som stått i skogen och slagit på en mus i ett år och sedan är han Max lvl and kan döda allt.
Med quests så hjälper du "folket" i världen och på så sätt blir du känd i denna värld.
På en djupare nivå så tänker säkert spelutvecklarna eller RP folket.

Jag började själv med MMOs när det bara var Grinding som gällde och jag gillade det verkligen inte, man sprang bara mellan dom svagaste och mest Xp givande mobbsen hela tiden, men gjorde ingenting. Med quests så rör man sig iaf hela tiden. Det tycker jag e roligare. Det var faktiskt inte förän WoW tiden som jag nodde Max Lv i ett MMO. jag brukade oftast stanna något lvl innan för jag kunde då döda Max lvl nissar i PvP så det kändes inte som om jag behövde dom där sista lvlerna.

Jag minnas att jag beta testade ett spel för inte länge sedan, som endast hade quests upp till Lv30, och efter det så dog istort sätt spelet.. för att stå o döda samma spawn av mobs i 1-2 timmar för att lvla lite var inge roligt. Små lätta quest som gav inte bara Exp men en liten reward var trevligare, även om det i stort sätt var samma sorts quest.

Imo, så är ett MMO ett spel som startar vid max lvl. Allt innan dess är endast något man måste igenom. Med Quest och liknande så har dom lyckats gör det anningen mer behagligt. Dom har gjord de lite mer RPG tills man kommer till Max lvl och kan börja upplevela den riktiga MMO delen.

Medlem

^ Skillnaden är att nu för tiden är det så lätt att få max lvl. Innan WoW så var det aldrig tal om max level utan det var något man fick med tiden ( lång tid). Nu för tiden kan man ju fixa max lvl på en vecka om man verkligen vill.

Medlem

Testa Wurm

2 servrar, 16x16 km stora kartor utan laddningstider, allt laddas.

ang. skilllevel i wurm. Jag har spelat Wurm i tre år nu och jag har inte ens nått 70 skill i någon skillsen. Max är 100.

Så Wurm vara i evigheter om du gillar det.

Medlem

Lineage II säger jag bara

Medlem

Det där med detaljerad karta kan du i alla fall glömma i LOTRO, eller åtminstonde hjälp med att hitta vart i fasiken man ska för questen, om du inte testat det, gör det i så fall.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

tack för tipset om wurm..undrar varför jag aldrig hört talas om det..

Medlem

jag håller med dig faktist, dagens MMO är bara ett enda grindande utan mening, jag testade tyvär inte acherons call men kört dem flesta MMO's som kommit sen EQ kom ut

älskade hur SWG var framlagt, ingen behövde grinda 24/7 i dem gamla goda tiderna, man kunde alla groupa tillsammans oavsett vilka skills du hade, det fanns inga riktiga ''levels'', fanns alltid massor att göra

jag hade hoppats på att AoC skulle vara lite mer likt SWG, för inget slog SWG när det gällde frihet,
även fast det inte är så, så håller jag nog mig till AoC ett bra tag till

men tack för tipset ska testa detta wurm online någongång

Medlem

Ptja, jag har inte kännt samma mystik i ett MMO sedan UO, där hade man fan ingen jävla aning om vad som pågick hur länge som helst, ubarsunkig minimap inga quests och total frihet. Det spelet blev iofs riktigt jävla knäppt när alla började med sina scripts och 7xade över natten liksom och körde med hjälpprogg för att kunna targeta och använda spells. Hur som helst har jag svårt att se hur det skulle kunna funka på riktigt med fler än 5-600 på servern samtidigt. Poängen var att man inte skulle stå 60 pers och grinda mobs i graveyard hela dagarna.. kutade man ut till ett orchläger va man själv och kom det nån jävel kunde man ge sig fan på att det var en PKer.

Hur som helst så funkar questsystemet för dom nya spelen, men man tappar något på det. Det blir automatiserat på ett sätt som jag inte 100% diggar.. men om jag skulle spela dom liren utan quests... bah apboring säger jag.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Quest-systemen suger mest, som ett enda stort solo-spel.

Nej tacka vet jag MMO där man måste umgås och vara social och spela i partyn för att ens kunna levla.... och loot ska mobs bara droppa extremt sällan, så att om de droppar loot ska man alltid bli glad.... osv

Lineage 2.... väntar på Darkfall och Aion.... hoppas något av dem fixar biffen. Conan var det värsta skämtet hittills, allt är instansierat och zonat, sieges fungerar inte ens med 50 pers i dem (massivt? Kom tillbaks när sieges har 500 pers i dem som vi hade för många år sedan). Zoner? Seamless for the win! Kom inte och påstå att det är ett tekniskt problem, för det är det inte.

Nej.... dagens MMOs verkar byggda för egoistiska solospelare som alltid ska vinna och alltid vara bäst och betyda mest (verkar vara så man uppfostrar barn idag tyvärr)... och för att alla ska kunna vinna så... tja... blir det som det blir - inget spännande.

Grinda quests är för övrigt tråkigare än att grind:a mobs. Quests går ut på att följa pilen på kartan - herregud lite mer kan man väl vilja åstadkomma på egen hand? ...å andra sidan är mobs och dungeons fördummade idag också så det är väl så att få förstår att det kan vara utmanande att spendera en kväll i ett party och grinda en grindspot...

Medlem

Har hört att darkfall ska komma ut snart och det ska tydligen vara lite mer "oldschool". Verkar bli riktigt bra eftersom de tydligen ska kombinera saker från äldre spel så som EQ, AC, UO och lägga ihopa det till ett modernt spel.

Har själv börjat spela AoC nu, började för drygt två veckor sen och även om det spelet är rätt kul är det sjukt buggigt och även det fullt med quests ( men ändå inte tillräckligt).
Måste nog säga att skillbaserade MMO spel brukar vara allmänt bättre än levelbaserade.

Inaktiv

Måste upplysa om Mortal online också, det är ett skillbaserad mmo som håller på och görs av några svenskar nere i malmö.

Det är helt i Fpv förutom när man är på ett riddjur, då blir det Tpv.
Skulle kunna kalla det ett mount and blade mmo....

Trailer och lite info finns på sidan, och om du kollar in på forumet så kan Spelutvecklarna svara på några frågar själva (eller insatta medlemmar om det redan är svarat, jag inkluderad)
Planerat att komma ut nästa sommaren
http://www.mortalonline.com/

Och en Fansite här också:
http://full-loot.com/index.html


signatur

Just because i don't care doesn't means i don't understand

Medlem

Om du säger upp dig från jobbet och har några tusen kronor över kan du ju alltid spela Lineage2

Medlem
Skrivet av jak2fan:

Måste upplysa om Mortal online också, det är ett skillbaserad mmo som håller på och görs av några svenskar nere i malmö.

Det är helt i Fpv förutom när man är på ett riddjur, då blir det Tpv.
Skulle kunna kalla det ett mount and blade mmo....

Trailer och lite info finns på sidan, och om du kollar in på forumet så kan Spelutvecklarna svara på några frågar själva (eller insatta medlemmar om det redan är svarat, jag inkluderad)
Planerat att komma ut nästa sommaren
http://www.mortalonline.com/

Och en Fansite här också:
http://full-loot.com/index.html

Jo mortal online verkar också vara intressant precis som Darkfall. Är väl lite mer sugen på Darkfall just nu men får se hur mortal verkar bli när man får lite mer information. Skönt att det iaf finns några som vågar försöka sig på lite mer hardcore spel tillskillnad från alla spel som WoW, AoC osv. som egentligen bara är stora skämt.

Inaktiv

Skulle kunna säga att det ända spelet som liknar din Tråd är Wurm Online.

Inaktiv

Som några har nämnt, Darkfall är det spel som har frihet som motto.

Det handlar om skills, inte gear eller levels.
Det finns ingen ubergear, inga klasser, inga levels.
Bara 500 olika skills som du kan lära dig och bli bättre på.
Man kan döda vem som helst när som helst - Men förvänta dig att du kommer få tillbaka ^^
Spelarna kan skapa i princip allt, spelets ekonomi bygger på spelarna.
Klanerna är vart makten kommer finnas, man kan ta över land och bygga städer på, om man inte orkar bygga kan man bara erövra andras städer

Har gjort en tråd om darkfall och min klan som har massa svenskar i, men ni som tror att darkfall kommer kunna leverera och redan nu vill ha en klan att förbereda sig med (redan nu är det stor konkurrens bland klanerna, och spelet har inte kommit ut än), kan kolla in klanen, www.republicofchaldor.com

Medlem

jag gillar inte heller den här följa pilen grejjen med quests. känns som löpande band principen..

soi
Medlem

Grind är bra i spel där man verkligen kan powerlevla, stå på samma ställe med program medans man sover och blir högstaleveln de är fina grejjer de.

ALL PVE är skit iaf.

WOW har gjort alla spelare till pve nördar som sitter och skriker som små flickor när ett lila item droppar i en instance.

12
Skriv svar