Var med i en studie om MMORPGs!

Inaktiv
Var med i en studie om MMORPGs!

MMORPGs är ett växande fenomen och därför genomför en forskargrupp från Uppsala Universitet nu en studie för att undersöka spelartyper, olika skäl till att man spelar och andra aspekter av MMORPGs. Onlineenkäten är anonym, på engelska, och tar ungefär 12-13 minuter att genomföra. Ditt deltagande har stor betydelse för genomförandet av denna studie, vi uppskattar därför verkligen att Du tar del i onlineenkäten.

Vår forskargrupp består av Viktor Kaldo, klinisk psykolog och doktorand, som just nu avslutar sin avhandling om Internetbaserad självhjälpsbehandling, och David Hagström, psykologistudent, vars D-uppsats kommer att vara ramen för detta projekt under våren 2008. Gunilla Bohlin, professor, har det övergripande ansvaret för studien.

För att ta del i undersökningen, klicka här:

Onlineundersökning

För övriga frågor, mejla d.hagstrom@gmail.com

Tack på förhand!
/David Hagström
Avdelningen för psykologi
Uppsala Universitet

Inaktiv

Fin undersökning men det jag kom på när jag svarade på frågorna var just om arbestlöshet.

När jag är arbetslös så är Internet perfekt sätt att fördriva tid om man inte har något annat att göra.
Medans när jag väl har jobb så spenderar jag alltid mindre tid online, har tom. gått dagar då man bara spenderat någon minut online.

Inaktiv
Skrivet av pimpim2:

Fin undersökning men det jag kom på när jag svarade på frågorna var just om arbestlöshet.

När jag är arbetslös så är Internet perfekt sätt att fördriva tid om man inte har något annat att göra.
Medans när jag väl har jobb så spenderar jag alltid mindre tid online, har tom. gått dagar då man bara spenderat någon minut online.

Det verkar rimligt att man spenderar mer tid med Internet när man är arbetslös. Jag vet att det gällde för mig när jag var arbetslös för några år sedan.

Medlem
Skrivet av d_hagstrom:
Skrivet av pimpim2:

Fin undersökning men det jag kom på när jag svarade på frågorna var just om arbestlöshet.

När jag är arbetslös så är Internet perfekt sätt att fördriva tid om man inte har något annat att göra.
Medans när jag väl har jobb så spenderar jag alltid mindre tid online, har tom. gått dagar då man bara spenderat någon minut online.

Det verkar rimligt att man spenderar mer tid med Internet när man är arbetslös. Jag vet att det gällde för mig när jag var arbetslös för några år sedan.

Jo jag känner igen det där. MMO tenderar att ta upp en del tid när man är arbetslös för att fördriva tiden.
Jag har dock aldrig sjukskrivit mig pga. ett spel som man hört att folk har gjort.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv
Skrivet av Fenix:

Jo jag känner igen det där. MMO tenderar att ta upp en del tid när man är arbetslös för att fördriva tiden.
Jag har dock aldrig sjukskrivit mig pga. ett spel som man hört att folk har gjort.

Definitivt. Det är ett bra sätt att fly verkligheten litegrann. När jag spelade World of Warcraft som mest så var det faktiskt två personer i min guild som sa upp sig från sina jobb för att spela på heltid

Medlem
Skrivet av Fenix:

Jo jag känner igen det där. MMO tenderar att ta upp en del tid när man är arbetslös för att fördriva tiden.
Jag har dock aldrig sjukskrivit mig pga. ett spel som man hört att folk har gjort.

Det är ju i och för sig kanske självklart. Jag man mer tid att fördriva så tar man och fördriver den på ett av sina intressen.

Själv har jag aldrig spelat för att komma undan problem. Jag kan helt enkelt inte koncentrera mig och njuta av spelet när jag är stressad, känner mig lite nere eller arg. När jag känner något av detta och vill glömma det ser jag på en bra film. Funkar mycket bättre. Man kan spela i 5 timmar och fortfarande vara arg (kanske till och mer ännu argare om någon i spelet även retar en) men efter en film är det nästan bortglömmt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Själv har jag aldrig spelat för att komma undan problem. Jag kan helt enkelt inte koncentrera mig och njuta av spelet när jag är stressad, känner mig lite nere eller arg. När jag känner något av detta och vill glömma det ser jag på en bra film. Funkar mycket bättre. Man kan spela i 5 timmar och fortfarande vara arg (kanske till och mer ännu argare om någon i spelet även retar en) men efter en film är det nästan bortglömmt.

Jo man får stå ut med en del när man spelar MMOs, det är ju inte bara fun and games Det kan vara ganska frustrerande ibland. Men det kan ha att göra med vad man gör när man spelar, om man framför allt chattar och umgås kanske man mår bättre än om man spelar framför allt för att stiga i level? Det är ju nästan aldrig bara en sak man gör när man spelar, men man kan ju prioritera vissa saker.

1
Skriv svar