Spelvärlden har fått MMORPG-dille

Avstängd
Spelvärlden har fått MMORPG-dille

Spelvärlden har fått MMORPG-dille. Alla framgångsrika spelserier blir MMORPG ... Sedan Blizzard tjänade storkovan vill alla sin del av kakan. Varför kan de inte nöja sig med att helt enkelt göra ett bra spel med multiplayerläge istället för att försöka suga så mycket pengar som möjligt ur massan?

MMORPG i alla ära, men det kostar så mycket pengar. Gör vanliga spel istället så blir alla nöjda (i alla fall jag). Ingen kommer ändå att kunna spela alla MMORPGn.

Medlem

Bra! ^^

Det är ju både för- och nackdelar.

Fördelar:
*Större konkurrens - vilket kan leda till lägre avgifter.
*Tillslut lyckas kanske någon göra det "perfekta" MMORPG:et. ^^
*Alltid kul att prova en spelserie i en mer "personlig" form. Warcraft (RTS:et) till World of Warcraft är ett bra exempel.

Nackdelar:
*Det görs färre spel utan månadskostnad.
*Man har bara råd (både pengar och tid) med ett MMORPG.

Medlem

Jag tycker att mmorpgs är kul, så jag bryr mig inte om det görs lite för många. Jag tycker inte att alla är bra, men ändå... Sedan kan man ju se på det såhär: Görs det inte lite för många fps t.ex?

Inaktiv

Görs det verkligen färre spel utan månadskostnad? Och beror det i så fall på MMORPG eller att spelen blir allt mer avancerade (Grafik, ljud etc.) som leder till längre utvecklingstider?

Hur många stora nya utrullningar av MMORPG kommer det per år? Vad är för många mmorpg? Och inte hinner man väl med och spela alla singelspel?

Diskussionen kring "Suga pengar ur oss" tycker jag är lite förlegad, inte direkt någon som tvingas till varken köpa mmorpg spel eller prenumera på speltid...

Egna funderingar:
Finns fördelar med framgångsrika MMORPG, en bra licens många spelare, klart de drar in pengar, men en del av kakan går tillbaka in i företagen som utvecklar både singel- och multiplayer spel. Och så vet vi ju alla hur lätt det är att piratkopiera MMORPG's...klart de behöver en "kassa-ko" och luta sig tillbaka emot..

So Long,
P


signatur

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems.

Medlem

Ett av problemen för de flesta speltillverkare har ju varit att ta betalt för sina produkter. Man säljer ett spel och får betalt en gång för boxen med innehåll och sedan förväntar sig kunderna att man skall patcha det i oändlighet.
Det är förmodligen så mycket lättare att få ekonomin att gå ihop om man har mpnadskostnad och så att säga då får betalt för att ptacha spelet.
Så jag tror att det är en ganska naturlig utveckling - om den är bra däremot är jag inte lika säker på

Medlem

MMORPG marknaden kommer iaf inte ta över helt. Det vore inte bra för någon, inte minst för spelföretagen.

Spela de spel du vill, och låt företagen välja själva vad de vill eller inte vill tillverka.

Inaktiv

synd bara att dom flesta som gör MMORPG har så dålig fantasi,
det ska för det mesta utspela sig långt bak i tiden.

kan ingen göra nåt bra som utspelar sig i nutid ?
eller nån mad max historia.

vad som helst bara man slipper se mer fåniga gandalf gubbar dvärgar å alver *suck å stön*

Medlem

Det KOM ju ett spel med Mad Max anda! Auto Assault, och trots ganska okej recensioner (så vitt jag minns) men folk spelade ju inte och dem la ner det. Nytänkande hjälper ju oftast inte. Folk lirar ju ändå mest dem stora spelen.


signatur

Videomupp

URK
Medlem

gillar inte den trenden som blir att man måste betala flera gånger om för att spela ett spel. tex wow 12*100 spänn är = 1200 kr per år för att spela ett spel när man kan få 3 andra spel för samma pris. men wow nöjer sig inte med det. de släpper tilllägg till spelet som man oxå måste betla för som bör vara in räknade i priset. 9 miljoner spelare som betalar 1200kr per år så bör de ha tillräkligt med råd att utveckla spelet utan att man får betala kakan på kakan. de får in 9 miljarder varje år. inte undra på att företagen gnäller och skyller på kopering när wow suger ut så mycket pengar ifrån spelvärlden.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av URK:

gillar inte den trenden som blir att man måste betala flera gånger om för att spela ett spel. tex wow 12*100 spänn är = 1200 kr per år för att spela ett spel när man kan få 3 andra spel för samma pris. men wow nöjer sig inte med det. de släpper tilllägg till spelet som man oxå måste betla för som bör vara in räknade i priset. 9 miljoner spelare som betalar 1200kr per år så bör de ha tillräkligt med råd att utveckla spelet utan att man får betala kakan på kakan. de får in 9 miljarder varje år. inte undra på att företagen gnäller och skyller på kopering när wow suger ut så mycket pengar ifrån spelvärlden.

Läs på lite innan du postar nått.
Det kostar oherhört mycke pengar att hålla igång wow med 9miljoner spelare.
Sen så måste mmorpg spel utvecklas med expansioner.

Medlem

Månadskostnaden är till just för att betala underhåll och nytt innehåll i spelet. Att då behöva betala extra för en expansion är riktigt fult gjort.


signatur
Medlem

Och även om man kan få tre extra spel för den summan, så får du nog helt klart mer speltid med ett mmorpg.

Fast spel måste ju inte vara så långa för att de ska vara bra. Vissa spel är nästan bättre när de är korta liksom.

Medlem

en annan anledning kan ju vara att det är betydligt jobbigare att göra hyfsade piratkopieringar av mmo-spel och att månadskostnaderna är en säker inkomstkälla jämfört med vanliga spel.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Ser bara fördelar och upp till var o en om man vill lägga dom pengarna på det, imo är det peanuts om man ser till vilka utgifter man har per år .

Är man student får man självklart prioritera kanske jobba extra på sommarloven som imo är alldeles för långa .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sen är det så att så länge folk köper mmo och tydligen gör ju en del det, wow t ex så kommer dom fortsätta punga ut dessa samt ta ut månadkostnad. Och det tycker ja dom gör me all rätt, om du hittar ett "enkelt" sätt att tjäna en jävla massa pengar, skulle du inte göra det? Så varför inte sluta tjata om att månadskostnaden är så dyr och unna grabbarna/flickorna sina välförtjänta pengar.

Chansen är stor att dom tar dessa pengar och plöjer ner i ett ännu större projekt som alldeles säkert kommer va skitkul och spela samt ge dom ännu mer pengar


signatur

//mvh

Medlem

Sen som någon sa och som jag håller med om, mmorpg lir ger mycket mer för pengarna redan första månaden och nått sp lir aldrig kommer att kunna göra nått åt.

Det är 2 vitt skilda saker , sen så finns det gratis lir och det kommer mer och mer gratis mmorpg som det ligger mer tanke bakom och arbete.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Okey hela MMORPG spel fix ideen som folk har ett MMORPG är inte bättre eller sämre än nått annat spel dock har de en gigantisk nackdel

DET KOSTAR PENGAR ATT SPELA:evil::evil:

Vilket för mig är obegripligt hur de kan kosta så mkt att hålla rent på servrarna från hackers osv.

har spelat MMORPG men skulle nog inte göra de igen
(lite av en överdrift stargate worlds kommer 2008 kommer nog vara fast där för evigt:heart:)
ett spel som WOW som tar 3 månader att "komma in i" = 300 + att köpa 300 + tillägget 300 (håll mig inte på priserna) DVS 1000 för att kunna spela ett spel på en nivå som e något över lekman.

Jag tillhör den skara människor som annser att spelen idag är för dyra. Därför inte sagt att jag laddar ner spel som många (otroligt många) gör.
Jag köper enbart dom spelen jag annser vara tillräckligt bra för att betala för.

Beta och demon är ett bra sätt att "vara med på noterna" Trial versionerna av MMORPG må vara bra men det finns inte tid att ens lära sig kontrollerna.

Finns dock spel som Guild wars som är gratis att spela efter att man köpt spelet men håller då inte samma höga kvalitet på servrar osv som tex WOW

letar förövrigt efter ett nytt kvalitets spel om någon har några bra tips spelar idag COH Americas army BF2 Rollercoaster tycoon 3
samt har en ny bra dator så Crysis är efterlängtat
;);)

Tack på förhand om ens något off topic men ändå

Medlem

Men pengarna går ju inte bara till underhåll, personal osv! Dom vill väl tjäna pengar också, varför är detta så svårt att förstå?

Om det nu är det vill ja att du går till din chef och talar om för honom att du skulle vilja dra av lite på din lön för du klarar dig på mindre pengar, för du gör ju så klart ditt jobb för skojs skull

På samma vis som inte ja skulle starta en firma som går plus minus noll, tvivlar ja att skaparna bakom ett mmo gör det heller!


signatur

//mvh

Medlem

stämmer dock inte riktigt in på mig där att tjäna pengar på att spelare betalar varje månad är samma sak som att jobba för mindre pengar nja kanske men o andra sidan sitter dom där tomtarna o gör dåliga spel som ingen spelar eller väldigt få spelar varför slänger företag pengar på dåliga titlar närman kan lägga mera på ett fåtal bra spel?? jag har egen firma och vet att vinsten räknas om i lön till mig (=bossen) men detta stoppar inte mig från att satsa på kvalitet före kvantitet

Annser bara att speln idag inte håller någon större kvalitet som titlar som släptes för 5 år sedan med dåtidens kvalitet på maskiner osv

Medlem

Nja men dom kanske tycker att dom sitter på en bra ide och hoppas att nån ska köpa den.. Eller så är det så enkelt att dom har en stor titel som dom vet säljer t ex Licens spel. Om dom då kan kasta ut dessa med låg utvecklings kostnad kan dom antagligen håva in en slant. Det finns alltid folk som köper en vacker förpackning.

Mycket vill ha mer så kommer det alltid va


signatur

//mvh

Medlem
Skrivet av klantbo:

Nja men dom kanske tycker att dom sitter på en bra ide och hoppas att nån ska köpa den.. Eller så är det så enkelt att dom har en stor titel som dom vet säljer t ex Licens spel. Om dom då kan kasta ut dessa med låg utvecklings kostnad kan dom antagligen håva in en slant. Det finns alltid folk som köper en vacker förpackning.

Mycket vill ha mer så kommer det alltid va

Aldeles för sant:down::down::down::down::down::down::down:

Medlem

Ja men tur är väl att det då och då släpps en del guldspel


signatur

//mvh

Medlem

Jag tycker det märkligaste i det hela är att vissa av dessa spelen är rakt av totalt värdelösa. Ser inte utvecklarna det själva?
Sen har vi ju spel som te.x vanguard. Spel med potential som går åt fanders pga dåliga budgetar.

Vad det gäller månadskostnader tycker jag det är en självklarhet, att driva de server, betala månadslön för gamemasters, kundsupport, och utvecklare kräver en hel del pengar. Sen måste de ju gå lite plus också, annars kunde de ju lika bra gå i pension eller något.

Men om månadskostnaderna börjar stiga onödigt mycket tycker jag man ska hålla koll..kostnaderna har legat mellan 80-150kr sedan Ultima online för tio år sedan, och bör stanna där.

Det är ju trots allt inte mer än 2-3 öl på krogen, eller två mål på något shabbigt gatukök. Inte speciellt mycket att gnälla över, i min mening.

Medlem

MMO marknanden har ju helt klart exploderat nu när alla kids fått WoW. Vilket även är det lättaste mmoet (kom igen, det måste ni hålla med om?)

Inaktiv

Ja wow skulle en 2-åring klara av

Medlem

Ja efter WoW har Blizzard verkligen budgeten att göra något helt enormt för att etsa sig fast som nr1.

T ex ett starcraft mmo som är lite "mer". Crafting, skillsystem och världs utformning som i SWG och Vanguard sen kanske ett lite mer aktivt stridssystem som i Age of conan. Mmmmm skulle inte va helt fel


signatur

//mvh

1
Skriv svar