Next-gen MMO-världar, vad kan skapas rent tekniskt?

Inaktiv
Next-gen MMO-världar, vad kan skapas rent tekniskt?

Jag har funderat på vad man skulle kunna skapa för next-gen MMO-världar rent tekniskt. Vilka spår tillåts spelaren ge efter sig i världen? Vilken fysik tillåts? Hur många spelare skulle kunna vara i samma interaktiva zon samtidigt?

Det här är några av mina tankar kring detta:

Om ett spel i offlineläge gör det möjligt för en spelare att spränga ett hus så att det rasar ner på fienden bredvid det, vilka hinder skulle man då behöva klara av för att skapa ett liknande scenario online?
Borde det inte vara möjligt att bara låta variabler som kommer ifrån spelarnas kontroll skickas över nätverket och sedan låta varje spelares dator/konsol räkna ut hur det påverkar världen.
T.ex: om en spelare online skjuter en raket mot ett hus så skulle det räcka med att skicka den data som talar om skottets vinkel och hastighet innan den träffar husets hitbox, den komplexa dynamik som sedan uppstår vid explosionen skulle i.s.f. kunna överlämas åt varje dator/konsol som skapar en identisk explosion för varje spelare, oberoende av mer nätverksdata.
Skulle det fungera, det kanske är så det fungerara idag? För i.s.f. skulle det väl inte behöva kräva så väldigt mycket mer trafik än vad exempelvis BF2 gör idag, förutsatt att det inte är fler spelare än maxantalet då...

Vad säger ni kunniga, yrar jag?

Medlem

Trafiken skulle inte behöva öka nej, men antalet beräkningar av skador och fysik skulle bli enormt om du har typ en platoom som springer runt och skjuter hus, dörrar eller fönster i en simulerad stad med AT-4 missiler.

Ett sätt att lösa det är att distribuera fysiken ut till klienterna, hur det ska lösas har jag ingen aaaaning om men jag läste någonstans, kanske på Gamasutra?, att något företag höll på att utveckla en värld med en förstörbar mesh struktur som tillät ungefär det du efterfrågar.

Inaktiv
Skrivet av Ichinin:

Trafiken skulle inte behöva öka nej, men antalet beräkningar av skador och fysik skulle bli enormt om du har typ en platoom som springer runt och skjuter hus, dörrar eller fönster i en simulerad stad med AT-4 missiler.

Jo, men om man antog att det gick att lösa mer eller mindre i offlinläget.
Hinder som jag hört att det talas om för fysik i onlinespel är latencyn, men om det jag beskrev fungerar så borde det väl inte vara något större problem i förhållande till idag?

Skrivet av Ichinin:

Ett sätt att lösa det är att distribuera fysiken ut till klienterna, hur det ska lösas har jag ingen aaaaning om men jag läste någonstans, kanske på Gamasutra?, att något företag höll på att utveckla en värld med en förstörbar mesh struktur som tillät ungefär det du efterfrågar.

Det låter iaf trafik krävande...

Medlem

har alltid velat spela ett mmo som utspelar sig i new york. Att man kan kunna ta sig upp på alla hus och att man kan gå in i dom flesta med full detalj rikedom. Med spelar klasser från polis till lönmördare. Som lönmördare kan man sätta en bounty på andra spelare och få betalt när jobbet är klart. Kanske som polis att man kan ranka upp sig till FBI eller CIA agent ect. Det skulle vara mitt favorit spel skulle inte bry mig om det tog tio år att utveckla det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

hajjar inte riktigt var du menar wips, men i några mmo så kan du rasera hus och murar. hur datan skickas har jag ingen aning om, men jag antar att beräkningarna sker i servern som sedan skickar ett kort kommando till clienterna så du ser vad som händer.

Medlem

Problemet är väl att, om folk började spränga hus och göra stora hål i marken, så skulle världen som utvecklarna lagt ner hundratals timmar på att skapa, försvinna på bara några dagar.

I så fall, måste det ju finnas en "reset" typ varje vecka, som återställer världen till dess ursprungliga skick.
Och så hade vi fått ha lagar för vandalisering och nedskräpning


signatur
Medlem

En kompis till mig förklarade att multi theft auto funkade på ett sådant sätt, vill jag minnas.. problem som kan uppstå är att det är lätt att haxxa osv sa han. Men det var jävligt länge den konversationen utspelade sig så jag kommer inte ihåg så noga.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

NIGHT HAWK här är ett spel som kommer ut 2007 som du önskade dig.... här e information

All Points Bulletin

Ett massivt onlinespel från en av skaparna av Grand Theft Auto-serien, David Jones. Drivs av Unreal Engine 3.

HEMSIDA

www.apb.com

Inaktiv

glömde säga en sak...... man ska kunna välja imellan POLIS ELLER KRIMINEL........ det verklar väldigt coolt

Inaktiv

sry att jag skriver så många gånger men här är en väldig beskrivande bild också om vad spelet handlar om

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s=00cdb4a50dde5999c1...

kan inte vänta tills spelet kommer ut...... jag kommer nog välja att spela som polis

Inaktiv

snälla förlåt om jag skriver igen men jag har hittat en gametailer film på spelet också kolla in filmen asso

http://www.gametrailers.com/gamepage.php?fs=1&id=1878

Inaktiv

Problemet wisp, om jag har förstått dig rätt är att om man skickar data från client till client, utan en server (som då fungerar som polisen, hehe) är att utan polisen kan man göra "brottsliga" grejer utan att det går att göra nånting åt det. Folk kommer alltså kunna hacka sig in i koden och ändra den till sin fördel.

Angående nästa generations mmorpg. Jag tror att folk, om det än kommer dröjja ett tag, sakta börjar förstå att spel som WoW inte ger tillräckligt mycket i spänning och känslor. Folk idag tror att MMORPG är grinding för att få ett svärd och därmed bli bäst. Det görs hur många spel som helst som följer grinding linjen och än så länge går det hem hos oss, men nu, när folk har fått sina level 60 karaktärer och förstår att aha, det är inte mer? så kommer liknande spel sakta men säkert dö ut. Folk kommer kolla efter nyskapande spel.

Folk kommer börja sukta efter spänning men samtidigt den internationella tävlingen mellan spelare och att göra det i en global miljö där det sker i realtid.

Men kom till poängen då! Jo, jag tror vi kommer att få börja se en konvergens, om jag får säga så, mellan olika spelgenrer som för samman spänningen i fps och den globala digitala interaktiva tävlingen i ett mmorpg och självklart äventyren och gemenskapen. Mer inriktningn på pvp då det gör spelen långlivade och motivationsinriktade att nå en nivå och spela därefter.

Tack för mig

Medlem

Världarna i sig komme rnog inte bli så stor skillnad på, det som skulel bli riktigt next gen är att man går ifrån det nuvarande strids systemet där allt är tärnings baserat till något i stil med oblivion där vi slåss själva men datorn beräknar skada osv. Samt att spelarna får mer makt i världen, skapa egna alianser, egna hadels rutter, vara banditer, poliser osv. Typ utvecklarna gör en stor sandlåda där spelarna skapar sitt spel. Visst alla utvecklare säger att det är det dem gör men det har varit 99% skitsnack hitils. De enda som lyckast mer eller mindre med det är EvE online och möjligen Face of Mankind. Det är vad next gen borde vara. Inte lite mer polygoner och pixlar på texturer, det är för mig helt ointressant


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

david_dellblom det finns en redigera knapp som du kan använda för att få in allt i en enda tråd istället för att göra fyra poster i rad :/.

Intressant tråd ppl, och som Wardancer skrev, EvE och Face of Mankind är också enligt mig de riktiga "next-gen-mmorpg" spelen. Har inte spelat EvE så värst mycket men vet att det är i princip spelarstyrt. Face of Mankind spelade jag i fyra månader och jag måste säga att det var roligare än dem flesta spelen jag någonsin har spelat. Att kunna vara en del av ett spels politik, förändra världen etc är så kul :D.

Medlem
Skrivet av erebore:

Folk idag tror att MMORPG är grinding för att få ett svärd och därmed bli bäst. Det görs hur många spel som helst som följer grinding linjen och än så länge går det hem hos oss, men nu, när folk har fått sina level 60 karaktärer och förstår att aha, det är inte mer? så kommer liknande spel sakta men säkert dö ut. Folk kommer kolla efter nyskapande spel.

Tror jag också på, jag är skittrött på att döda 1 miljard råttor och 45000 robotar. Det är så förbannat puckat som det bara KAN bli. Jag vill se IRL skill spela roll, jag vill se missions av varierande grad (både för solo och multi) som kan ge items eller nya skills, och jag vill inte se nån level alls utan enbart skills.

(Typ, om du är tradeskiller level 40 och har 200 skill i att göra items av typ X. Någon annan är level 60 och har 160 i samma skill. Vem går de till?)

Skill/level systemen av idag är skamligt dåligt designade och går även där ut på meningslös grinding, oavsett vilket spel.

Sen vill jag ha ordentligt fungerande straff för de som tror att de spelar counterstrike, typ perma death eller någonting. Chansen med att komma undan med ett brott i ett samhälle där få eller inga lagar råder är ganska små.

Att köpa expansioner bara för att kunna gå upp 10 levels till och få 4 kvadrat km till att utforska... woow alltså

Om det ska ske en revolution inom MMORPG världen så är det i speliden som det måste ske.

Inaktiv

Det är så sant som det är skrivet, coh det är därför vi har ögonen öppna för riktiga pärlor så som savage 2 och Darkfall. Båda är nyskapande och Savage 1 är ju bara helt underbart. Inte sant?

Medlem

Savage är ju knappast ett mmo spel... det är ett "vanligt" RTS/FPS spel....


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

nja nej det förståss, men nytänkande!

Medlem

det där APB verkar vara nånting faktiskt. hoppas på lite ingame snart. jag minns faktiskt när jag var liten så gjorde jag och 2 av mina polare en redovisning om grand theft auto när vi gick i tvåan eller trean (grundskolan) och jag minns att vi hittade information redan då om ett gta spel online. och vad jag kommer ihåg så sa vi nånting med gta: crime online eller gta: NYPD det kan ju vara detta spelet

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Skill/level systemen av idag är skamligt dåligt designade och går även där ut på meningslös grinding, oavsett vilket spel.

Njae, de flesta MMORPGs innehåller varierande mängd grinding mest på grund av att det är svårt att göra ett spel som håller annars, plus att det är lite puckat att tro att man blir noob till hero på 20 monster. Själv så tycker jag att system som det i Ultima Online är jävligt bra, skillbaserat och nästan all content är playerbaserat, inte bara samla 50 pers för att döda den här nissen, även om det finns... ibland.
Vetefan varför dagens spel gick ett steg tillbaks, vet inte heller vem man ska skylla på då jag inte har så mycket MMOG kunskap, kanske var det tekniska begränsningar? Jag tror på att playercontent är framtiden. Då någon lyckas skapa ett system där spelarna faktiskt vill interagera, mer än på ett ytligt plan, som inte utspelar sig i rymen (EVE) kommer spelarna att välja det.
Spel som WoW där man gör samma sak om och om igen är ganska groteskt, jag tycker iaf att det är så in i helvete fel att döda samma ultimata boss om och om igen, varför är det så viktigt att döda den ultimata varelsen i alla spel? IT MAKES NO SENSE.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv
Medlem
Skrivet av simulacra:

Fan ta dig, nu är jag helt fast i deras forum... om det spelet blir 50% av allt de lovar, så är jag en säker köpare.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

1
Skriv svar