Fantasy rollspel

Medlem
Fantasy rollspel

Tjena.

Jag undrar om ni har några tips på bra fantasy rollspel?
Då menar jag inte online rollspel, utan single player. Ett exempel kan vara Final Fantasy serien (kommer inte på något bättre, men vill ha fantasy stil och absolut inte sci-fi). Det ska vara PC spel.

Skulle vara schysst också om ni kunde berätta om Final Fantasy finns på PC?

Tack på förhand

Alla Final Fantasy "finns" på PC, fast bara FF7, FF8 och FF11 som riktiga, släppta titlar.

Vill du för övrigt ha fler titlar som FF-serien (sk. jRPG:n) eller någon annan sorts rollspel? Nå, jag fortsätter av det lilla jag spelat av det rekommendera The Witcher då det känns som att det gör så mycket helt rätt. Men det är low fantasy och kanske inte vad du söker efter. Annars finns Baldur's Gate-serien (min favorit: tvåan) och en drös andra mer eller mindre härliga titlar.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Alla Final Fantasy "finns" på PC, fast bara FF7, FF8 och FF11 som riktiga, släppta titlar.

Vill du för övrigt ha fler titlar som FF-serien (sk. jRPG:n) eller någon annan sorts rollspel? Nå, jag fortsätter av det lilla jag spelat av det rekommendera The Witcher då det känns som att det gör så mycket helt rätt. Men det är low fantasy och kanske inte vad du söker efter. Annars finns Baldur's Gate-serien (min favorit: tvåan) och en drös andra mer eller mindre härliga titlar.

The Witcher är knappast low fantasy, Alver, Dvärgar, undeads och hela monsterkåren och over the top magi liksom...

Medlem

^- Böckerna som the witcher bygger på räknas som low fantasy, och får jag fråga vad du sett över the top magic i The witcher?

Conan räknas som low fantasy och där finns det mesta av det du räknade upp utan Alver och Dvärgar.

Medlem

planescape: torment är ju ett av världens bästa spel, så....

nj
Medlem
Skrivet av kozzak:

The Witcher är knappast low fantasy, Alver, Dvärgar, undeads och hela monsterkåren och over the top magi liksom...

Raser/monster som finns med i någon fantasy avgör inte om det är high/low/etc fantasy, utan det har mer att göra med saker som tex brist på en solklar god/ond sida (utan allt är i en gråzon). Iofs så har det inget med tråden att göra egentligen...

För jRPGs till PC så finns #Grandia II som portades från DreamCast/PS2 till PC.
Även #Breath of Fire IV, annars så finns den typen av spel främst till konsoller (om man jämför med Final Fantasys spelsätt).

För "PC-rollspel" så har en hel del bra nämnts, kan även vara värt att kika på spel som:

#Neverwinter Nights (ettan/tvåan+expansioner, jag är lat så du får använda grupperingen för att hitta dem).

#Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure - Förvisso ett buggigt spel, men med Circle of 8:s mod pack (som finns att ladda ner härifrån) så förbättras det rejält.

#Fable: The Lost Chapters för ett action RPG som erbjuder lite underhållning iaf, levde väl inte helt upp till all hype.

#Gothic-serien kan du alltid kika lite på med.

#The Elder Scrolls III: Morrowind och/eller #The Elder Scrolls IV: Oblivion är helt ok spel med (personligen så föredrar jag Morrowind).

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av kozzak:

The Witcher är knappast low fantasy, Alver, Dvärgar, undeads och hela monsterkåren och over the top magi liksom...

Raser/monster som finns med i någon fantasy avgör inte om det är high/low/etc fantasy, utan det har mer att göra med saker som tex brist på en solklar god/ond sida (utan allt är i en gråzon). Iofs så har det inget med tråden att göra egentligen...

http://www.jessesword.com/sf/view/234

1986 G. K. WOLFE
Crit. Terms for Sci. Fiction & Fantasy 52
High fantasy, fantasy set in a fully imagined Secondary World, according to Boyer and Zahorski, as opposed to Low Fantasy which concerns supernatural intrusions into the `real' world.

EDIT: Efter att ha läst på lite extra om ämnet så verkar det vara relativt svårt att avgöra. Fast det stämmer mycket mer in på high fantasy.

1
Skriv svar