Har jag spelat alla riktiga rollspel?

Medlem
Har jag spelat alla riktiga rollspel?

Tjenare!

Jag är en av dem som gillar datorrollspel där betoningen ligger på själva rollspelandet, dvs dialog och storyline istället för action och levlande. Det känns som att det bara finns ett fåtal rollspel i spelhistorien verkligen lever upp till detta.

De jag spelat är Fallout I och II, Baldurs Gate I och II, KoTOR I och II, Arcanum och Planescape: Torment.

Jag har säkert missat nåt, men vad jag undrar är om det finns någon som känner till något lite okänt rollspel av liknande kaliber? (Spel jag menar inte är "riktiga" rollspel är sådana som Diablo, WoW, NWN och i viss mån Icewind dale.) Förresten, är NWN 2 mer rollspelsinriktat än ettan?

Jag kan tillägga att jag mest menar pc spel, då jag bara äger Nintendo konsoller..

Medlem

Jag lirade bara NWN2 ett litet tag, men det verkade inte bättre än ettan, kanske t.om. sämre. Tröttnade när jag kom till neverwinter och man kunde inte gå in överallt och stan var kukat liten. Misslyckat fifan. Storyn kukad likaså.
Tyvärr så finns det inte så mycket mer, det är väl indieliren som du letar efter men det finns nog en fanboi som kommer in snart och förkalrar allt du behöver veta där.
Provat morrowind/oblivion? Inte min stil personligen, men det finns en hel del rollspellspotential där, speciellt i morrowind har jag hört.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jo, jag har spelat Morrowind och Oblivion, och visst är det fett ett tag med en gigantisk värld att utforska helt obegränsat. Men hur kul är det i längden när världen består av identiska byar bebodda av personlighetslösa robotar till människor?

Inaktiv

Neverwinter Nights 2 är inget vidare, men expansionen Mask of the Betrayer är precis vad du letar efter.

Troikas sista spel Vampire: The Masquerade - Bloodlines bör också passa.

Annars finns det inte så många spel med Fallout-dialoger.

Bland de utgivna indie-liren finns Spiderweb Softwares Geneforge- och Avernum-serier. Det är inte riktigt Falloutstuk, men de har bra story med flera alternativa slut och originella spelvärldar. Alla deras spel har riktigt stora demon att prova (skulle rekommendera Geneforge 4 eller Avernum 5 till att börja med, de har bäst grafik och UI, det kan vara lite svårt att vänja sig vid grafiken).

På horisonten finns annars Age of Decadence (Falloutinspirerat) och The Broken Hourglass (Baldur's Gate 2-inspirerat). AoD ska bli klart till sensommaren/hösten, TBH kanske blir klart sent i år eller början på nästa.

Annars finns det ju klassiker som du kan tänkas ha behållning av även om de inte liknar Fallout i någon större utsträckning. Har du spelat Ultima VII, t.ex?

Medlem

Tack för alla tipsen. Jag får ta och kolla upp dem..

Jag har inget emot klassiker.. Har fastnat för de gamla Dragonwarrior spelen på NES emulator. De har visserligen inte särskilt mycket rollspelande men jäkligt skön grafik och värld, till skillnad från Final Fantasys NES spel.

Ultima har jag nog aldrig kört..

Prelude to Darkness finns också, även det en indietitel som starkt rekommenderas av insatta i branschen. Orkade aldrig sätta mig in i det själv, men planerar att göra det någon gång. Det är väldigt buggigt men tydligen fullt genomspelbart bara man sätter den sidan till - gratis är det också nuförtiden.

Inaktiv

Misstänker att du lirat #Baldur's Gate II: Throne of Bhaal. Annars finns ju #Temple of Elemental Evil som i sig själv är ett sönderbuggat spel, men som tillsammans med Circle of 8-mod (googla) faktiskt blir ett helt okej rollspelslir även om fokus ligger på striderna.

Medlem

Jag tycker värkligen att du ska köpa Mass Effect när den kommer ut spelet är både en väldigt bra Rollspel samt att de har lakt ner mycket tid på dealogerna btw är det samma produsent som Kotot så, ja kan man säga mer ? men det är ochså en shooter:D spelet är 2007 bästa rollspel, men spelet finns bara på xbox 360 nu, det kommer till dator den ''PC edition will be released in May 2008''


signatur

Remember remember the fifth of November

Medlem
Medlem

Two Worlds.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Neverwinter Nights 2 är inget vidare, men expansionen Mask of the Betrayer är precis vad du letar efter.

Bör man ha spelat nwn 2 original innan man ger sig på expansionen?
Vågade inte läsa vidare på länken när jag märkte att
det spoilades en del.

Skrivet av draep:

Bör man ha spelat nwn 2 original innan man ger sig på expansionen?
Vågade inte läsa vidare på länken när jag märkte att
det spoilades en del.

Jag upplevde aldrig det som något problem.

Inaktiv

MotB är relativt fristående. Storyn i sig är utan koppling till NWN2-kampanjen, men det ska ju föreställas vara samma karaktär så några saker spoilas.

Inaktiv

Om man vill gräva bland gamla dammiga disketter..
SSI:s gamla guldboxserie, känns nog lite tungrodda numer, men jag spelade igenom en del av dem när det begav sig.
Sen mina personliga favoriter, Eye of the beholder I och II, trean gillade jag aldrig speciellt. Hillsfar är en annan gammal pärla som jag faktiskt spelat om nån gång på senare tid.

Medlem
Medlem
Medlem

Mount and blade är ett bra rollspel:)


signatur

Just when I thought I was out... the pc pull me back in.

Medlem

#The Longest Journey & #Dreamfall: The Longest Journey

Förvisso inga RPG, men i det senare spelet är det mer som en ändå lång film, njutbart till 100%
Längtar till uppföljaren

Medlem

Jag är ingen stor rollspelsfantast men Mass Effect har jag fastnat för, lika hög nivå på dialogen som i KotOR.

Testpilot

Du har ju många av de gamla godingarna under bältet men som sagts innan i tråden kan jag starkt rekommendera Eye of the beholder spelen 3an e dock ingen höjdare.
Även Lands of Lore är bra men bara 1an , de andra suger fett.

För lite lättare och modernare spel är ju Vampire the masquerade bloodlines bra men buggigt , tur de finns patchar skapade av fans.

Ett lite annorlunda spel är ju Jade Empire , det är fruktansvärt enerverande strider mot slutet men ganska kul iallafall.

The Witcher är nog det bästa i den här genren som släppts nyligen dock inte alls så fritt att rollspela i som NWN spelen.
Som alla andra instämmer jag i att NWN2 och särskilt expansionen är mycket bra , men lira gärna NWN2 kampanjen också , den är inte alls dålig om man jämför med hur de första kampanjerna i NWN1 var så är 2an mkt roligare.

Idag ska jag hem och tokspela Mass Effect , det verkar va precis vad jag väntat på på tok för länge.

Medlem

Mass Effect! Sjukt bra dialoger i det, kul action och allmänt superbra helt enkelt. Det enda jag har fastnat så hårt för sedan jag spelade Fallout för första gången.

Medlem

Mass effect & Morrowind. Oblivion däremot gjorde mig bara besviken...

Avstängd

Samla ihop ett gäng kompisar och inhandla Eon. Utnämn en spelledare som får sätta sig in i det innan ni börjar. Sen är det bara att skapa karaktärer och köra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eon_(rollspel)
http://www.neogames.se/eon.htm

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Troikas sista spel Vampire: The Masquerade - Bloodlines bör också passa.

Ett oerhört bra spel som oftast underskattats, och som dessutom har blivit av med de flesta buggarna det hade vid release tack vare en trogen skara dedikerade fans som tog över patchandet då Troika lades ner och och gjorde Bloodlines till vad det verkligen var menat att vara, sedan finns det en del moddar som lägger till massor med godsaker i form av nya vampyrklaner och färdigheter etc.

Måste nog leta reda på det och köra igenom det nu... ifall jag hittar skivan det vill säga, var ett par år sedan nu.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Inaktiv

sacred är bra!

Inaktiv

guldboxen från SSI får en tumme upp till (riktiga klassiker)

annars "uppföljarna" till EoB serien; Lands of Lore 1-3

Ultima 4-8 (7'an varandes den "bästa" enligt.... "folket")

Dungeon Siege (för att kunna spela Ultima V: Lazarus)

Gothic 1-3 (1'an bäst, sen 2'an, sen 3'an)
Oblivion (om du orkar modda sönder det)
Morrowind (om du orkar modda sönder det)

Baldur's Gate trilogy: http://www.pocketplane.net/modlist/index.php?ax=list&cat_id=1... (om du orkar modda sönder det)


signatur

C64 will never die
only the players

Medlem
Skrivet av Lord_Santa:

Korrläste och ändrade slutet av din post. Den var fel helt enkelt. Morrowind och Baldur's Gate behöver sannerligen inte moddas för att vara bra :X


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

behövs absolut inte moddas för att vara "bra", men för att njutas av i fulla drag

Baldur's Gate 1+2 kan man ju självfallet spela o-moddat, men det höjer spel-värdet (IMHO) att kunna gå direkt från slutet av BG 1 till BG 2, etc.

Morrowind spelar jag inte o-moddat, då jag "behöver" min ras bland annat (jag har skapat en egen, som enbart jag använder och inte kan klara mig utan

samt, så har vi ju texture-packs (som kanske inte "behövs", men höjer definitivt spel-upplevelsen), då främst Morrowind Graphics Extender, så att man kan få lika bra view distance som i Oblivion

sen finns det alla små "tweaks" och moddar, som generellt upphöjer spelet till en helt annan nivå (banker, etc.)

Morrowind (till skillnad från Oblivion) går att spelas utan mods, men jag har uppfattningen av att kan man modda, så bör man ^^
(även min Xbox1 version av GOTY Morrowind är söndermoddat ^^)


signatur

C64 will never die
only the players

Inaktiv

Mass Effect
Oblivion
Vampire The Masquerade: Bloodlines, Ocean House nivån <3

Medlem
Skrivet av dxtr:

Vampire The Masquerade: Bloodlines, Ocean House nivån <3

Indeed <3


signatur

Remember remember the fifth of November

12
Skriv svar