Harry Potter rollspel

Inaktiv
Harry Potter rollspel

Aja, alltså, blir så JÄVLA deprimerad av att spela senaste Harry Potter spelet. Det är så jävla dåligt och så grymt kasst, allt pga utvecklarna. På pappret så är ju Harry Potter världen något av det bästa som kan utövas i spelvärlden. Jag menar... varför bara inte låta spelaren spela någon annan än just Harry Potter på t.ex. Hogwarts?
Låt spelaren göra sin egen karaktär i kanske KotOR / Mass Effect style och spela igenom spelet som ett rollspel med massa val och unika karaktärer. Världen finns ju redan där, en hel lore att utforska! Och det skulle självklart sälja extra bra när dom kan reklamera med "Harry Potter" världen.. t.ex. låt spelaren uppleva åren på Hogwarts och kanske en liten tid efter.

Var bara tvungen att skriva av mig för att jag blev så extremt sur och fick så mkt idéer om hur just en sån här värld skulle se ut.

Nu låter detta kanske extremt dumt men blev så jävla sur för att spelutvecklarna misslyckats till det extrema.

Men vad tror ni och tycker? Skulle ni inte vara sugen på ett "Harry Potter"-rollspel? Det skulle ju kunna göras en större franschise av HP än vad det gjorts av Star Wars (bättre också, fler möjligheter tkr jag).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Haha va? Är du seriös, Harry Potter?

Medlem

Vill inte vara lika burdus som jingai, men lär väl hamna där hur jag än vrider på det.
Tror det snarare handlar om den publik de riktar sig åt. Skulle jag tänka i banorna att göra ett rejält rollspel, är inte Parry Hotter den värld som främst skulle komma i åtanke. Min förutfattade mening säger som så att det tillhör snarare den mindre spelinsatta marknaden. Vilka i sin tur tydligen inte vill ha något nyskapande, utan mer i stil med vad de läst/sett. Sedan är det väl som alltid en budgetfråga, och får man satt en story att följa med modeller som bara behöver LOD-justeras så kan det bli en enkel hacka förutsatt att skiten säljer från början.

Så oinsatt som man är så borde jag inte ens skriva i denna tråd egentligen, men jag stöper världen i samma fack som Narnia, exempelvis. Barn-fantasy. Jag gillar inte denna familjeunderhållning och tackar förr nej i självförsvar än ställer frågor i efterhand.
Men tusan, en bra produkt är alltid en bra produkt. Så om det skulle vara inspirerat av trollpojkar eller getter, så är jag inte den att vara partisk.

För övrigt, känns inte detta ämne utsökt rollspels-relaterat? x)


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Harry Potter-världen är allt utom barn-fantasy! Visst är det kanske inte dead-serious så att ett barn blir livrädd av att läsa böckerna, men HP-världen är mer än en tonåring som springer runt och jagar Lord Voldemort XD!

Håller med dig DarthZ, ett HP-rpg hade varit älskvärt :D!

Inaktiv

Ja, för mig så hamnar Harry Potter i samma fack som Sagan om Ringen. Visst, kalla det barn-fantasy om ni så vill.. för där skulle jag även sätta in Sagan om Ringen och alla andra liknande fantasy berättelser. För det är fan mig inte vuxet att sitta och läsa om nån trollgubbe i en annan dimension.

Men det är ju själva "barn-karaktärerna" som får böckerna att kännas barnsliga, världen i sig är ju annars extremt livlig och seriös. De vuxna karaktärerna är ju minst lika seriösa som iaf Gudfadern.

@ Jingai.. jag skrev att det lät extremt dumt så du behöver inte komma med en "vah? skämtaru med mig?" replik. Tyst bara.

Alltså det jag snackar om är en seriös skildring av Harry Potter världen. En hel "standalone" från böckerna.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Jag måste hålla med dig. Har själv funderat i samma banor. Varför inte få uppleva åren på Howarts långt innan JK. Rowlings berättelser? Potentialen till att göra ett grymt rpg finns ju helt klart där. Kunde man med Star Wars kan man med Harry Potter.

Inaktiv

Precis det jag menar.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Måste hålla med DarthZ här, skulle vara riktigt kul med ett "riktigt" potter-rollspel. Böckerna är ju riktigt bra, filmer rätt ok dom med men när det kom till spelen blev det bara pannkaka av alltihop. Kändes som att spelen är gjorda för den lite yngre skaran av spelare, jag menar springa runt o samla bönor är väl inte det roligaste man vet.

Efter att alla filmlicens-spel är klara kan man ju alltid hoppas att det finns nån som vågar statsa lite o göra ett riktigt potter rpg

Inaktiv

Ja.
Några av de bästa spelen någonsin är ju baserad på filmlicenser.. även fast det i regel aldrig händer att ett filmbaserat spel är bra.

Men Harry Potter världen är just och precis en sån värld där det går att lyckas. Så mycket att utforska, basera story och karaktärer på... ja, finns hur mkt som helst. Det enda som jag kan tänka mig är svårt att göra på HP är väl kanske strategi spel.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Jag skulle kunna tänka mig några år efter alla filmer gjorts och halvt glömts bort, kanske det kommer något spel i Harry Potter världen som varken följer böckernas eller filmernas story. Så blev det ju ungefär med Sagan om Ringen-trilogin. Där kom det väl t.o.m. något rollspel? Bra vet jag inte om det blev, men det visar ju att det i alla fall finns hopp.

Inaktiv

Battle of Middle Earth var ju ganska schyssta RTS. Speciellt ettan.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

...
Några av de bästa spelen någonsin är ju baserad på filmlicenser
...

va? som vilka då? enda jag kommer på är riddick, och det var jag inte så förtjust i personligen...

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Några av de bästa spelen någonsin är ju baserad på filmlicenser

Strider ju lite mot var mans uppfattning om spel och licensspel. Däremot om du svänger om på argumentet "Några av de bästa spelen någonsin är filmbaserade.. fastän det i regel aldrig händer att ett spel på en filmlicens är bra."
Jag vill anta att det var det du menade, och att det är så du tänker. Annars får du allt ta och förklara ett sådant hutlöst påstående.
Så som i samma anda att Max Payne hade inte varit detsamma, och kanske inte samma höjdare om det inte kunnat inspireras av Matrix, exempelvis.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

Battle of Middle Earth var ju ganska schyssta RTS. Speciellt ettan.

Jo, det spelet kommer jag ihåg. Det blev ju faktiskt ganska bra. Men det följde ju dock storyn från böckerna och filmerna.

Inaktiv
Skrivet av Fjornsvavne:
Skrivet av DarthZ:

Några av de bästa spelen någonsin är ju baserad på filmlicenser

Strider ju lite mot var mans uppfattning om spel och licensspel. Däremot om du svänger om på argumentet "Några av de bästa spelen någonsin är filmbaserade.. fastän det i regel aldrig händer att ett spel på en filmlicens är bra."
Jag vill anta att det var det du menade, och att det är så du tänker. Annars får du allt ta och förklara ett sådant hutlöst påstående.
Så som i samma anda att Max Payne hade inte varit detsamma, och kanske inte samma höjdare om det inte kunnat inspireras av Matrix, exempelvis.

Det var ju precis så jag skrev?

Och lave, t.ex. Star Wars: KotOR.. ligger iaf på min topp 5 lista. Flest Star Wars spel när jag tänker på det ...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

nå, ok då. star-wars, indiana jones, sagan om ringen (om man nu räknar spelen gjorda efter filmerna som baserade på "filmlicens"), james bond och ovan nämnda riddick har väl gett upphov till en del helt ok spel.

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Det var ju precis så jag skrev?

Dvs, det var det du menade.

"Några av de bästa spelen någonsin är ju baserad på filmlicenser.. även fast det i regel aldrig händer att ett filmbaserat spel är bra."
=/=
"Några av de bästa spelen någonsin är filmbaserade.. fastän det i regel aldrig händer att ett spel på en filmlicens är bra."
Vill inte slå på några fingrar, ville bara få punkten klar för mig.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Tycker fortfarande att jag har formulerat mig precis lika som du formulerar dig. Är det jag som är allmänt dålig på svenska eller har du fått snurr?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Tycker fortfarande att jag har formulerat mig precis lika som du formulerar dig. Är det jag som är allmänt dålig på svenska eller har du fått snurr?

Det är du som är dålig på svenska.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Jag inser att det ska vara baserade.. ser fortfarande inte skillnaden, förrutom det, vilket vilken männsika som helst ändå borde kunna se innebörden med texten.

Så vilka spel menar ni då skiljer sig från filmbaserade och filmlicenserade? Det blir samma innebörd även fast orden betyder olika. ALLÅ!? Eller?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Jag inser att det ska vara baserade.. ser fortfarande inte skillnaden, förrutom det, vilket vilken männsika som helst ändå borde kunna se innebörden med texten.

Så vilka spel menar ni då skiljer sig från filmbaserade och filmlicenserade? Det blir samma innebörd även fast orden betyder olika. ALLÅ!? Eller?

Jag vet inte hur andra ser på det, men i mina ögon är ett filmlicenserat spel ett spel som går hand i hand med en film, t.ex. The Golden Compass som släpptes nyss. Dvs. ett spel som släpps i samband med en film och som mer eller mindre bygger på samma handling. Ett filmbaserat spel däremot, kan vara ett spel med grundidéen från en film men som sedan har en helt egen/vidareutvecklad handling, t.ex. Star Wars: Knights of the Old Republic.

Filmlicensspel är generellt piss, medans filmbaserade spel kan vara väldigt underhållande.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Filmbaserade spel är i min mening också generellt piss.. men väldigt få av både filmlicensspel och filmbaserade spel kan vara underhållande.

Men hur kan ett spel inte vara filmlicenserat om det är filmbaserat? Det är väl omöjligt?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Filmbaserade spel är i min mening också generellt piss.. men väldigt få av både filmlicensspel och filmbaserade spel kan vara underhållande.

Men hur kan ett spel inte vara filmlicenserat om det är filmbaserat? Det är väl omöjligt?

Ska man vara helt korrekt så är ju spel som baseras på filmer även de licensspel. Men som sagt, i mina ögon är ett licenspel och ett spel baserat på en film två olika saker. Ser det framförallt på det sättet för kunna skilja mellan de två "typerna" i t.ex. diskussioner.

Att jag då svarade barskt på din fråga tre inlägg uppåt var ju kanske lite dumt, men jag får skylla på att jag inte var på det bästa humöret när jag skrev det.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Lugnt ju, men då var det ju iaf inte min svenska som svek mig!
Väntar på fjornsvane och hans svar.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

1
Skriv svar