Hur skulle ditt rollspel se ut?

Inaktiv
Hur skulle ditt rollspel se ut?

Frågor du kan ställa dig själv...

Vad skulle spelets namn vara?

Vad skulle det handla om?

Vad skulle det vara till för format?

Till vilken målgrupp skulle spelet riktas mot?

Mitt spel (även om jag har många idéer)...

Vad skulle spelets namn vara?

"The Dragonshield"

Vad skulle det handla om?

Om en pojke som bor i landet Dragonia. Han jobbar som slav åt en tjock, ilsken man i huvudstaden.
I spelets början skulle man se en videsekvens där pojken ("Sedo") hittar en karta över Dragonia, med ett kryss på en plats vid Mörkerbergen, på andra sidan landet i norr. På baksidan står en text angående "The Dragonshield", en sköld med magiska krafter som ska finnas någonstans i Mörkerbergen.

Den tjocke mannen, ägaren, herr Ugdath, ger en i början ett uppdrag att göra ett antal saker på gården, där man får bekanta sig med kontrollen. Sedan får man ge sig ut efter Drakskölden, och göra lite vad man vill på vägen.

Vad skulle det vara till för format?

Troligen PC endast.

Till vilken målgrupp skulle spelet riktas mot?

Det skulle vara en +16-stämpel på spelet på grund av de blodiga striderna och (såklart... ^^) den fantastiska grafiken. 8)


signatur

Jag skulle ha knäckt nacken av dig om du nu hade haft en hals...!

Inaktiv

Mitt Rollspel skulle vara ett turbaserat rollspel där man är en ung man som inte äger mer än det han har på sig, det skulle också vara väldigt "japan-inspirerat" (kommer inte på rätt ord för det nu, manga, anime?.. Något sånt har jag för mig)

Vet inte riktigt vad det skulle handla om men det ska vara stort och ganska fritt (tänk Morrowind i frihetskänsla, fast större).
Bara tanken på ett rollspel som detta får mig nästan att rysa, älskar verkligen rollspel där man måste ge allt hur liten man än känner sig för att ställa allt till rätta... Med hjälp av vänner eller fiender. Älskar också hela den grafiska biten med Anime,Manga... Or whatever you call it.

Skulle släppas till PC, PS3 antadligen.

18+ stämpel på detta spel, ganska mycket terror och tortyr från alla skräckslagna invånare i landet. Och rädslan att "landet i norr" kommer att komma och delvis hjälpa dom ur diktaturen... Fast kanske inte på ett särskilt barmhärtigt sätt... Så nu är det upp till spelaren, vilken väg ska man ta... Försök att hjälpa ditt land på det sätt du tycker känns bäst.. Eller vänder du dig till "landet i norr"...

(titta jag kom ju på en story som kan funka med mycket finslipning)

Skulle nog döpa det till "Solitary shell" känner jag nu.

Inaktiv

Du skulle kunna vara vad som helst och allt i världen var dynamiskt, storyn skapades efter spelaren. AI:n skulle ha mest tyngd i spelet, den skulle kunna skapa dialoger så att spelet aldrig tog slut... fantasy värld, nutid eller Star Wars ftw.
Så, det var allt som du behövde veta... namn kvittar.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Det ska vara kul att spela och inte kännas som ett jobb. Pengar ska vara ett mindre problem och inte ett krav för att kunna spela.

Karaktären ska kunna stå och träna medans man är utloggad så att du kan koncentrera dig på action när du väl spelar. Naturligtvis ska det finnas en gräns så att det inte kommer ut ett supermonster efter 3 månaders inaktivitet.

Level requirements = bort på alla items och instanser. Tesen att "Du är för dum i huvudet för att hålla i det här svärdet som funkar på EXAKT samma sätt som alla andra" - måste bort!!! Däremot så ska det inte KRYLLA av supersvärd.

När du dödar mob X som har en full rustning, ett svärd och en sköld, då ska du fan kunna loota en full rustning, ett svärd och en sköld.

Spöken och liknande mobs ska fan inte glida runt med saker på sig.

Grisar, ormar, kor och andra icke civiliserade livsformer ska fan inte droppa guld som loot. Hur många sådana ser ni shoppa i staden annars?

Spelet ska med andra ord koncentrera sig på Quests och ENDGAME. Du SKA inte behöva spela i 23 år för att kunna spela spelet på high level. Det ska finnas incentiv att spela tillsammans, t.ex. lärlingssystemet i SWG var bra. Team bonus är aldrig fel heller.

Storyn: Postapokalyptisk, flera världar att besöka. (Det ska finnas MASSOR att utforska). Du ska gå igenom en uppväxtfas (som definerar dina attribut), en skolfas (som definerar vad du vill/vem du är) och en vuxenfas (dvs riktiga spelet). Det enda spelet ska gå ut på är att du ska överleva och försöka sträva uppåt.

Spelet ska riktas mot vuxna, 18 år och uppåt. Punkt slut. Det finns tillräckligt med "katten findus" spel som resten kan spela. Inga språkfilter får existera, dvs alla yankies ska vara totalbannade från spelet.

Vidare om språk: Olika raser (klingons, orcher... whatever) i spelet ska by default INTE kunna prata med varandra, däremot så ska din karaktär lära sig ord då och då på olika språk, för att sen förstå meningar osv..

Inaktiv
Skrivet av Ichinin:

Det ska vara kul att spela och inte kännas som ett jobb. Pengar ska vara ett mindre problem och inte ett krav för att kunna spela.

Karaktären ska kunna stå och träna medans man är utloggad så att du kan koncentrera dig på action när du väl spelar. Naturligtvis ska det finnas en gräns så att det inte kommer ut ett supermonster efter 3 månaders inaktivitet.

Level requirements = bort på alla items och instanser. Tesen att "Du är för dum i huvudet för att hålla i det här svärdet som funkar på EXAKT samma sätt som alla andra" - måste bort!!! Däremot så ska det inte KRYLLA av supersvärd.

När du dödar mob X som har en full rustning, ett svärd och en sköld, då ska du fan kunna loota en full rustning, ett svärd och en sköld.

Spöken och liknande mobs ska fan inte glida runt med saker på sig.

Grisar, ormar, kor och andra icke civiliserade livsformer ska fan inte droppa guld som loot. Hur många sådana ser ni shoppa i staden annars?

Spelet ska med andra ord koncentrera sig på Quests och ENDGAME. Du SKA inte behöva spela i 23 år för att kunna spela spelet på high level. Det ska finnas incentiv att spela tillsammans, t.ex. lärlingssystemet i SWG var bra. Team bonus är aldrig fel heller.

Storyn: Postapokalyptisk, flera världar att besöka. (Det ska finnas MASSOR att utforska). Du ska gå igenom en uppväxtfas (som definerar dina attribut), en skolfas (som definerar vad du vill/vem du är) och en vuxenfas (dvs riktiga spelet). Det enda spelet ska gå ut på är att du ska överleva och försöka sträva uppåt.

Spelet ska riktas mot vuxna, 18 år och uppåt. Punkt slut. Det finns tillräckligt med "katten findus" spel som resten kan spela. Inga språkfilter får existera, dvs alla yankies ska vara totalbannade från spelet.

Vidare om språk: Olika raser (klingons, orcher... whatever) i spelet ska by default INTE kunna prata med varandra, däremot så ska din karaktär lära sig ord då och då på olika språk, för att sen förstå meningar osv..

MMORPG killen? 8)


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Ehum... what?

Medlem

En dungeoncrawler ala Diablo II i japanskt stuk med en karaktärsdesign likt den i Disgaea samt att humorn och storyn hämtas därifrån, däremot så utspelar sig det i en sci-fi värld.

There ya go :]


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Oh detta var intressant.

Vad skulle spelets namn vara?
Namn spelar inte så stor roll.

Vad skulle det handla om?
Något klassiskt som att dina föräldrar har på något vis blivit dödade när du var liten och du har vuxit upp i ovetskap om detta med nya föräldrar men de har nu avslöjat vad som hände för många år sedan och nu ska du bara utkräva hämnd efter alla dessa år. Självklart vill du även få reda på mer om dina riktiga föräldrar vilka de var, vad de gjorde etc.

Vad skulle det vara till för format?
Hmm... PC eller Wii antar jag. Grafiken ska inte vara något sådant flashigt utan ganska enkelt.

Till vilken målgrupp skulle spelet riktas mot?
Hmm... inte 18+ iaf. 12 och uppåt kanske.

Övrigt
Som sagt, enkel grafik i ljuva pastellfärger. Fantasy värld med magi och älvor som fladdrar runt ute i skogen. Genom äventyret ska man få en liten grupp som hjälper en. Helst lite större än vad som normalt är när man strider. Kanske 5 karaktärer samtidigt i striderna men man ska också möta lite större grupper av fienden.

En annan sak är även att det ska vara helt fritt hur man ska få bygga in karaktär samtidigt som du kan ställa in åt vilket håll de andra karaktärerna ska luta åt. Antingen att man får ställa in mellan X antal alternativ och de levlar där efter eller att man går in lite djupare på det hela på något vis och bestämmer själv vilka spells och abilities som ska läras. När som helst ska man dock kunna byta till en annan inriktning men det måste också finnas en gräns för hur mycket du kan lära dig. En max level och under varje level får du välja inriktning du vill gå mot då men du kan aldrig få mer än max level om du summerar alla levlar i alla yrken tillsammans.

Nåväl... kan nog skriva hur länge som helst på sånt här men det ska jag inte. Får jag nog göra så småningom ändå då man läser dataspelsutveckling på högskola


signatur

osv.

Medlem

Vad skulle spelets namn vara?
Inte den blekaste aning.

Vad skulle det handla om?
Någon stor konspiration med stora korporationer, som spelaren snubblas in i, och tvingas att göra något åt. Har inte tänkt så mycket på den.

Men det viktigaste är inte storyn, utan världen. Jag vill bygga upp en stor levande värld med en hel drös av NPCs i en dyster cyberpunksmiljö.

Väldigt lätt uttryckt, en mix av Deus Ex och TES (stora öppna spelvärldar), starkt inspirerad av diverse bordsrollspel så som Shadowrun, Cyberpunk och Mutant och böcker så som Neuromancer.

Skulle kunna börja rabbla om vad som skulle vara med för att göra spelvärlden mer "levande" (något senare TES inte direkt lyckats med), men orkar inte skriva hur mycket som helst.

Det ska givetvis även ha ett starkt system med val och konsekvenser. Endast singleplayer också.

Vad skulle det vara till för format?
Multiplatform. Mer som kan spela det, och mer pengar till mig

Till vilken målgrupp skulle spelet riktas mot?
Dem som gillar RPGs, Deus Ex, Blade Runner, cyberpunk osv. Skulle nog få 18+ från PEGI.

Inaktiv

Lie, lät som Baldur's Gate. Typ precis som Baldur's Gate... vad är skillnaden?

Och @ Ichinin, det lät som ett basic MMORPG det du beskrev.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Mitt Rollspel skulle vara ett turbaserat rollspel där man är en ung man som inte äger mer än det han har på sig, det skulle också vara väldigt "japan-inspirerat" (kommer inte på rätt ord för det nu, manga, anime?.. Något sånt har jag för mig)

Vet inte riktigt vad det skulle handla om men det ska vara stort och ganska fritt (tänk Morrowind i frihetskänsla, fast större).
Bara tanken på ett rollspel som detta får mig nästan att rysa, älskar verkligen rollspel där man måste ge allt hur liten man än känner sig för att ställa allt till rätta... Med hjälp av vänner eller fiender. Älskar också hela den grafiska biten med Anime,Manga... Or whatever you call it.

Skulle släppas till PC, PS3 antadligen.

18+ stämpel på detta spel, ganska mycket terror och tortyr från alla skräckslagna invånare i landet. Och rädslan att "landet i norr" kommer att komma och delvis hjälpa dom ur diktaturen... Fast kanske inte på ett särskilt barmhärtigt sätt... Så nu är det upp till spelaren, vilken väg ska man ta... Försök att hjälpa ditt land på det sätt du tycker känns bäst.. Eller vänder du dig till "landet i norr"...

(titta jag kom ju på en story som kan funka med mycket finslipning)

Skulle nog döpa det till "Solitary shell" känner jag nu.

Absolut den bästa idén på den här tråden!


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Medlem

Så länge man kan mörda oskydliga och sprida skräck så spelar det ingen roll hur spelet ser ut i övrigt.

Inaktiv

Skulle vilja se att rollspel som man kan klara utan att ens avfyra ett skott eller ta till annat våld. Självklart ska man kunna ta till våld också men det är upp till var och en.


signatur

War never changes.

Medlem

Zaphiren, spela Fallout 1

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Vad skulle spelets namn vara?
Inte den blekaste aning.

Vad skulle det handla om?
Någon stor konspiration med stora korporationer, som spelaren snubblas in i, och tvingas att göra något åt. Har inte tänkt så mycket på den.

Men det viktigaste är inte storyn, utan världen. Jag vill bygga upp en stor levande värld med en hel drös av NPCs i en dyster cyberpunksmiljö.

Väldigt lätt uttryckt, en mix av Deus Ex och TES (stora öppna spelvärldar), starkt inspirerad av diverse bordsrollspel så som Shadowrun, Cyberpunk och Mutant och böcker så som Neuromancer.

Skulle kunna börja rabbla om vad som skulle vara med för att göra spelvärlden mer "levande" (något senare TES inte direkt lyckats med), men orkar inte skriva hur mycket som helst.

Det ska givetvis även ha ett starkt system med val och konsekvenser. Endast singleplayer också.

Vad skulle det vara till för format?
Multiplatform. Mer som kan spela det, och mer pengar till mig

Till vilken målgrupp skulle spelet riktas mot?
Dem som gillar RPGs, Deus Ex, Blade Runner, cyberpunk osv. Skulle nog få 18+ från PEGI.

Låter väldigt likt Shadowrun, som finns både till SNES och en uppföljare Mega Drive (som dock sög extremt mycket). Singleplayer bara? Roligare om man är fler, en decker, en ogre, en dvärg och en alv typ.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

1
Skriv svar