MotB - vad tycks?

Inaktiv
MotB - vad tycks?

Har kommit en bra bit in i kapitel två och jag måste säga att hittils ser det ut att bli det bästa rollspelet sedan 2004 (Bloodlines), kanske sedan 2001 (Arcanum). Torment-vibbar i dialogen och storyn (dock långt ifrån lika mycket text), val (ibland allt för svartvita) med konsekvenser (!), intressanta kompanjoner, spirit eater-mekanismen har en brådskande angelägenhet (inget mera vilande efter varje strid) och ger anledning för alla sorters karaktärer att faktiskt följa storyn av ren självbevarelsedrift.

Synd bara på spelmotorn... I MotB/patch 1.10 är det förvisso mycket bättre än i NWN2 1.0, men det märks fortfarande tydligt i kontrollerna att det är ett enkaraktärsspel de försökt anpassa till flerkaraktärsspel. I det nya 'strategy mode' har de så gott det går försökt kopiera funktionaliteten i Infinity Engine (Baldur's Gate), men i 3D-motorn måste man fortfarande snurra runt kameran konstant för att se vad som händer i strider, och för att inte missa skattkistor och stängda dörrar (varför har de inte kommit på idén att göra väggar genomskinliga eller fixat en isometrisk projicering?). Magierna har alla väldigt snygga effekter, tyvärr är de ofta väldigt stora, flashiga och långdragna så även om man för ögonblicket hittat rätt kameravinkel i en strid kan det vara svårt att se något ändå, eftersom hela området lyser vitt/gult/rött efter alla lvl 9-magier.

Hursomhelst, om de hade gjort spelet i Infinity Engine hade jag nog avgudat spelet, men eftersom den stora antagonisten hela tiden känns som själva spelmotorn dämpas min spelglädje ett par snäpp. Spelmotorn till trots finns inget annat att göra än att rekommendera alla rollspelskonässörer att uppleva detta.

Medlem

Håller med föregående.
Tycket hittills att expansionen är mycket välgjord, inte minst grafiskt men även på de flesta andra punkter med. Staden man kommer till känns betydligt mer bebodd än Neverwinter osv.

Men men, stor tumme upp från mig i alla fall.

Medlem

Slog just ut MotB, Mycket mycket bra expantion, jag håller inte med om grafikmotorns nackdelar, för jag finner inte några. Att man måste vrida på kameran är för mig ingen nackdel, och att man kan missa kistor etc gör bara att man måste vara mer koncentrerad på spelet om man vill hitta allt. De två negativa sakerna med expantionen tycker jag är

1. Kort story, slog ut spelet på 14 timmar, visserligen har jag nog missat massor.. och detta leder mig till punkt nr 2

2. Spirit eater delen var en ball story men inte alls lika häftigt rent spelmekaniskt. Pga denna del kände man ett vtång att rusa igenom spelet och kunde inte lugnt tag sin tid att utforska allt. Detta gäller iaf om man som jag spelar Lawfull Good cleric som absolut inte vill äta spirits, jag antar att det är lite lättare om man spelar evil och äter allt man kommer åt.

Jag hade gärna sätt att storyn var så drastisk och episk som den var men låtit hela spirit-eater delen varit ren story och skippat det som en aktiv spelmekanik.

Men det gåår inte att säga att det är en dålig expantion, framför allt inte med tanke på grafikmotorns uppgradering. 4.5/5 av mig

(Sen är man ju sjukt partisk och inte 100% objektiv eftersom man totallt älskar dom här spelen enda sedans baldurs gate) ^^


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Inaktiv
Skrivet av Jestrix:

Slog just ut MotB, Mycket mycket bra expantion, jag håller inte med om grafikmotorns nackdelar, för jag finner inte några. Att man måste vrida på kameran är för mig ingen nackdel, och att man kan missa kistor etc gör bara att man måste vara mer koncentrerad på spelet om man vill hitta allt.

Att missa kistor gör inget (så länge de inte krävs för att komma vidare), men att inte kunna se dörrar bara för att kameran är vriden åt fel håll (vilket händer i ungefär en fjärdedel av fallen) är sjukt störande, men det räcker ju inte med det. Man måste snurra runt och flytta på kameran i strid för att kunna klicka på motståndare, men vad hjälper det att man gjort det när man ändå inte kan se dem p.g.a. magieffekterna...

Skrivet av Jestrix:

2. Spirit eater delen var en ball story men inte alls lika häftigt rent spelmekaniskt. Pga denna del kände man ett vtång att rusa igenom spelet och kunde inte lugnt tag sin tid att utforska allt. Detta gäller iaf om man som jag spelar Lawfull Good cleric som absolut inte vill äta spirits, jag antar att det är lite lättare om man spelar evil och äter allt man kommer åt.

Som caster kan jag förstå att det blir jobbigt, men min fighter/fb/wm det är lätt att hantera SE-delen med suppress och eternal rest. Behövs det kan man ju t.o.m. springa till shadow Mulsantir och tanka på de respawnande odödingarna där (men inte ens det har jag behövt göra).

Att det skulle vara lättare som ond har du nog fått om bakfoten, med suppress är det jättelätt att få 0 i craving, är du ond och käkar allt du träffar på skaffar du snart en craving på 100 vilket väldigt snart resulterar i din död, så man måste ändå lyda rådet att bara äta spirits en gång om dagen. Det verkar dock som om man får tillfälle att få ett feat som gör att man kan äta även vanliga levande varelser, så det är lättare att hitta saker att mumsa på.

1
Skriv svar