Planescape: Torment... Ville bara
Sen kommer den eviga frågan vad är ett riktigt rollspel??
papper & penna?
live ute i skogen?
Eller vad gör ett riktigt rollspel till rollspel ute i bit världen??
Enbart text som i papper & penna versionen?
mycket skills?
bra story?
mycket/lite fiender?
Stor värld o spela i?
själv anser jag att planescape torment inte var speciellt bra.
baldurs gate serien var bra men jag skulle kunna nog även placera in diablo och fable dit också som bra rollspel.
Fast dom båda är i hack & slash från olika vinklar bara...
i rollspel tycker jag att
papper & penna: vampire the masquerade
många möjligheter med skills: diablo 2 och Wow
bra story: fallout 2 och en version av zelda (alla är juh lite likadana)
mycket fiender: diablo 2 och Wow
stor värld: baldurs gate 2 och Wow
Wow är säkert nog också ett bra rollspel men jag vågar inte testa på det för att jag har en kvinna och ett arbete i mitt liv och båda vill jag behålla
Förstår vad du menar och håller med till viss del...
perssonligen gör jag stor skillnad på
RPG, CRPG och Rollspel.
Men det jag ville bråka lite om är att follk ser Diablo som Rollspel... som om att ordet Roll skulle stå för de tärningar som slås i bakgrunden...
Rollspel : Penna och papper
CRPG : Planescape, Fallout, BG
RPG : FF spelen ?
Hack and slash : Dablo, DS
Jag vet inte.
Isf är alla spel utom strategilir rollspel. Man brukar definiera rollspel som spel där man utvecklar sin karaktär med hjälp av val som spelaren gör, eller hur? Ganska vag beskrivning, men så är det med gengrer.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Det där argumentet gör automatiskt varenda spel sedan Pong till rollspel. Rollspel som genre definieras mycket annorlunda, tro't eller ej.
Men det jag ville bråka lite om är att follk ser Diablo som Rollspel... som om att ordet Roll skulle stå för de tärningar som slås i bakgrunden...
Rollspel : Penna och papper
CRPG : Planescape, Fallout, BG
RPG : FF spelen ?
Hack and slash : Dablo, DS
Tyvärr är det ju nuförtiden (Det har väl varit så ett bra tag egentligen) att rollspel av många definieras av stats är med i bilden. En väldigt kass definition imo. eftersom genren härstammar från PNP-rollspelen som bara använde stats för att kunna sätta karaktärers förmågor i spelen, detta för att låta spelare gå in i roller och ha valfrihet. En del av det hela men långt ifrån allt genren står för.
cRPG:n (Computer RPG) är imo de som försöker avbilda PNP-rollspelen så gott det går, genom att skapa världar och ge en eller flera spelarkaraktärer möjligheten att påverka den. De kan inte ge ens i närheten lika mycket valmöjligheter som PnP-rollspelen, men försöker så gott det går med dessa begränsningar i bakgrunden.
Exempel: Fallout, Arcanum
aRPG:n (Action RPG) är sedan de som ger spelaren en karaktär med begränsningar men helt inriktar allt spelande på att slåss. Valmöjligheter och frihet från PnP-världen existerar knappt eller till väldigt liten del utöver karaktärsutveckling. Att spela en roll är mindre viktigt än att använda rollen för att döda. Hack n' slash såsom i rollspelsmening hör hemma här.
Exempel: Diablo, Titan's Quest
jRPG:n (Japanese RPG) är till sist de japanska "rollspelen," enligt mig en typ av aRPG:n med fokus mest på att berätta en handling. Denna handling är Gud och jag har aldrig stött på ett jRPG som låtit spelaren ändra den (Jag har inte spelat så himla många heller, men har aldrig hört om något sådant spel heller. Upplys mig om jag har fel!). Precis som i aRPG:n har spelaren ingen eller ytterst liten möjlighet att påverka världen omkring sig på ett sätt som inte är förutbestämt av handlingen, ofta har man också ett redan bestämt förflutet och personlighet.
Exempel: Final Fantasy, Dragon Quest
Det är sedan inte alltid enkelt att placera spel i dessa tre huvudarketyper (Ja, även om jag tycker att jRPG:n är en avart av aRPG:n (Och även om jRPG:s mycket möjligt är i stort sett lika gamla som aRPG:s) tycker jag att fokusen på linjärt berättande är tillräckligt med skillnad från fokus på att slåss för att förtjäna en egen subgenre.), men huvudsaklig fokus går ju att använda sig av.
Bioware inkluderar exempelvis väldigt många jRPG-element i sina spel, såsom påtvingade karaktärer och händelser i berättelsen (Ett exempel är tvånget att bli Jedi i KotOR, något man inte kan säga nej till.) men man kan fortfarande argumentera för att det tillhör cRPG-subgenren även om det isåfall är ett halvbra exemplar för den.
För att sedan svara gällande trådens ämne, i allmän mun anses Diablo och dess efterhängare (Alla vet ju att det är Diablo som det tas från )
tillhöra genren rollspel, eller åtminstone en undergrupp till genren (Det som jag kallar aRPG:n) och att då inkludera dem här blir ju enklast. Så jag står helt för att de ska få vistas här med de mer tyngre, riktiga rollspelen
Hade aldrig hört talas om sugrenen aRPG men gillar den skarpt... inte (alltid) spelen i den utan att man nu kan sätta namn på dem
Och jag måste säga att jag håller med dig om det du säger...de (spelen) får väll vara kvar här och sola ri de "riktiga" rollspelens glans ett tag till.
... Ska nog samla gänget för lite Eon i helgen xD
Hade aldrig hört talas om sugrenen aRPG men gillar den skarpt... inte (alltid) spelen i den utan att man nu kan sätta namn på dem
Och jag måste säga att jag håller med dig om det du säger...de (spelen) får väll vara kvar här och sola ri de "riktiga" rollspelens glans ett tag till.
... Ska nog samla gänget för lite Eon i helgen xD
Måste ge dig en eloge för "sugrenen". Klart skönaste stavningen på "genren" (om det nu alls var det du var ute efter) på länge.
Tyvär känsdet som om dom flrst cRPG spelen drar sej mer och mer mot aRPG, man kan ju hoppas att Fallout 3 blir bra med många valmöjligheter och inte allt för mycket action tvång.
Valmöjligheter är vad som fattas i dom flesta spelen nu mera :/
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
För helvete, sluta diskutera vad som är och inte är ett rollspel, man blir ju trött i huvudet av att läsa, det får finnas gränser i hur mycket off-topic man går.
OT: Planescape: Torment är ett av de skönaste spelen jag har spelat, tyvärr har jag dock inte lyckats spela klart det. (En katt skrapade sönder en av skivorna när jag spelade för första gången, och sen dess har jag aldrig orkat komma längre än kidnappningen av Morte).
Vad brukar ni köra med för party?
Jag tycker om att ha Ignus och Fall-from-grace i mitt party, kul karaktärer och trevliga spells.
Och sen kan man undra hur jävla viktigt det är att sätta genrer på allt?
Man använder sig av ord för att kommunicera och sålänge kommunkationen fungerar så är allt lugna puckar och ni slipper bråka om vem som har rätt eller fel.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Sen kommer den eviga frågan vad är ett riktigt rollspel??
papper & penna?
live ute i skogen?
Eller vad gör ett riktigt rollspel till rollspel ute i bit världen??
Enbart text som i papper & penna versionen?
mycket skills?
bra story?
mycket/lite fiender?
Stor värld o spela i?
Ett bra crpg är ett spel där ens val får konsekvenser och reflekteras i spelvärlden
Planescape torment är förövrigt ett av de bästa spelen som någonsin gjorts.