Tips på bra spel liknande Arcanum!?

Inaktiv
Tips på bra spel liknande Arcanum!?

Som topic, någon som har några bra tips på spel som liknar Arcanum? Gillade Arcanum väldigt mycket, det var ju dock ett tag sen. Gammalt eller nytt spelar ingen roll, huvudsaken är att det är samma typ av spel.

Inaktiv

The usual suspects:

Troikas andra spel:
Temple of Elemental Evil: Visserligen RPG-lite, men de omgångsbaserade striderna som slaviskt följer D&D 3E-reglerna är grymt bra.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines: Ganska olikt Arcanum sett till spelstil, men ändå ett bra rollspel.

Black Isle Studios:
Fallout 1&2 hade samma lead designers som startade Troika. Dessa är de som kommer närmast Arcanum i spelstil och känsla.

Icewind Dale 1&2: Lite som ToEE fast i BG-motorn, dvs RTwP.

Planescape: Torment är ett mästerverk.

Bioware:
Baldur's Gate 1&2: Resten av Biowares spel ger jag inte mycket för, men BG-serien bör man iaf spela igenom.

Det finns säkert några fler, men dessa är de jag kommer på som hör till samma "familj" (Bloodlines är undantaget) av isometriska rollspel som Arcanum. Alla utom Torment har bättre strider.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

The usual suspects

Tack så mycket då, där tog du allihopa värda att nämnas

Inte spelat Arcanum, men Fallout borde vara mest likt känslomässigt eftersom det är samma folk bakom det.
Du blev lite besviken på Baldur's Gate, Kompressor, eller hur?

Ifall du är beredd på det, testa Ultima 7. Det finns bra emulatorer för att kunna köra det på moderna burkar och det är ett bra spel. Med en stor värld att utforska.

Inaktiv

Andra bra rollspel pre-Win9x:

Darklands
Betrayal at Krondor
Ultima IV-VII
Gamefest - 14 Forgotten Realms Classics - 10 ex kvar på Webhallen, riktigt trevligt spelpack för den retroinriktade...

Inaktiv
Skrivet av Bukload:
Skrivet av KazikluBey:

The usual suspects

Tack så mycket då, där tog du allihopa värda att nämnas

Inte spelat Arcanum, men Fallout borde vara mest likt känslomässigt eftersom det är samma folk bakom det.
Du blev lite besviken på Baldur's Gate, Kompressor, eller hur?

Ja, det var inte alls vad jag hade tänkt mig, lite tråkigt då jag alltid trott att det var roligt :)..

Tack för alla tips, ska kika lite närmare på dom o se om man hittar nåt man kanske skulle gilla. Dock inte Fallout, har tvåan och gillar det inte alls. Sägas ska väl att jag inte är ute efter turbaserade spel, i Arcanum kan man ju iofs välja ;).

Ang Icewind Dale, är det mer "kötta på", utan att behöva memorera spells al'a BG? Jag föredrar mana som i Arcanum :D!

Inaktiv

Njae, det använder samma motor och samma regelsystem, så memorera magier får du nog göra i IWD också om det ska gå bra.

Det spel som mest liknar Arcanum av de som listats är nog Torment, en mycket stark berättelse i centrum, och striderna är nästan lika dåliga som Arcanums. Så länge man inte själv väljer att spela magiker krävs väldigt lite memorisering av magier, så kötta på i striderna och njut av storyn (kom bara ihåg att skaffa mycket wisdom ).

Att du inte gillar Fallout har jag svårt att förstå, för de och Arcanum är mycket lika i uppbyggnad. Är det egentligen mer steampunk du är ute efter?

Inaktiv

Ok, ingen mening att skaffa IWD också då ;). Att jag inte gillade Fallout har nog mycket att göra med att det är strikt turbaserat, samt miljöerna, det tilltalade mig helt enkelt inte. Har inte spelat det särskilt mycket iofs. Sen kan du väl tala om vad "steampunk" är för något :D.

Turbaserade strider är ju bra i Fallout Ifall det är tråkigt, testa öka hastigheten på animationerna till max i options, så går de betydligt snabbare. För övrigt är det ett av få ställen som Fallout imo visar sin ålder i, på de flesta andra är det fortfarande top-o'-the-line.

Medlem

Kan man gilla Arcanum men samtidigt inte gilla Fallout pga det är turnbased? Hur går det ihop egentligen? 8)

Inaktiv

Eftersom man kan välja vilket spelsätt man gillar bäst i Arcanum så, ja man kan gilla Arcanum men inte Fallout.

Inaktiv

Självklart ;), nej det är egentligen ingen särskild anledning, tror säkert att det kan finnas turbaserade spel som även jag finner roliga, är inte enbart därför jag inte gillar Fallout. Men, och detta är iofs inte alltid dåligt, tempot i turbaserade spel är inte alltid så högt, det tror jag vi är överrens om? Så en kombination av det och miljöer man inte gillar samt en story man inte finner särskilt intressant, ja då blir det inte en särskilt rolig upplevelse. Men som sagt, rätt spel med rätt story så kan nog även turbaserat glänsa till, i ärlighetens namn så hände det väl att man körde Arcanum i det läget också, nån gång då o då ;).

Inaktiv
Skrivet av Kompressor:

Har inte spelat det särskilt mycket iofs. Sen kan du väl tala om vad "steampunk" är för något :D.

Steampunk är den sorts tema som Arcanum utspelas i, liksom Fallout utspelas i en post-apokalyptisk värld.

Inte för att jag kommer på ett enda annat spel på rak arm som har en steampunk-setting.

Inaktiv

signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Medlem

Silverfall har också "steam vs nature" temat. Med realtidsstrider liknande de i Diablo.

Medlem

Jag tycker du borde ge Fallout en chans igen Kompressor, det är ett av de bästa spelen jag spelat (ettan och tvåan). Att spelet är turordningsbaserat kommer du över så fort du kommit in i handlingen och insett hur extremt välgjord den är, jag lovar.

Inaktiv
Skrivet av Rafner:

Jag tycker du borde ge Fallout en chans igen Kompressor, det är ett av de bästa spelen jag spelat (ettan och tvåan). Att spelet är turordningsbaserat kommer du över så fort du kommit in i handlingen och insett hur extremt välgjord den är, jag lovar.

Säger du det? Vi får väl se, i brist på annat kanske

Medlem

Jag var också väldigt skeptisk emot turbaserade strider i fallout, men till slut bet jag ihop och testade det och när jag väl kommit förbi de första två ställena(byn man börjar i är astrist och första staden efter det är inte så rolig heller) så kunde jag bara inte sluta(pratar om fallout 2 nu, jag provade det före ettan).

Spelade ettan efter att jag testat tvåan och tyckte inte att det var i närheten så bra som nummer två, vet dock inte om alla håller med mig :P.

Edit: speech och small guns > *

Medlem

Lionheart: Legacy of the Crusader

1
Skriv svar