Inaktiv
Baldur's Gate

Har precis införskaffat Baldur's Gate 4 in 1 Box Set, har länge tänkt skaffa spelen då många framhåller dom som väldigt bra spel. Min förhoppning var att det skulle vara lite likt Arcanum, som jag anser är ett riktigt bra spel. Nu har jag inte spelat mer än nån timme, men är lite besviken då det inte är så stora likheter som jag hade hoppats. Så, nu har jag lite frågor som jag hoppas någon kan svara på! (Det är givetvis första spelet i serien jag har börjat med.)

För det första, måste man ha en grupp gubbar med sig hela tiden, och isåfall hur styr man dessa enklast? Klicka på select all o sen mata på? Jag vill koncentrera mig på min gubbe, inte 5st olika samtidigt, om ni förstår hur jag menar.

Vidare hade jag tänkt köra med en magiker, men detta hoppar jag nog över då jag inte är så jätteimponerad av systemet med memorering följt av vila. Detta gjorde att jag valde en fighter istället, men blev lite fundersam när jag skulle välja abilities, det blev ju olika antal "points" när man rerollade? Vidare är tex fighterns max points i strenght 18, men när man har fyllt det så står det 18/48 (eller liknande) första gången, för att nästa gång man har rerollat står 18/95 (detta var inte fallet när jag gjorde magikern, då blev det bara 18, fast då i intelligence), samt att man får olika antal points att dela ut i övriga "träd". Hur fungerar detta?

Till sist är alla tips och förslag välkomna för att få ut så mycket som möjligt av spelet.

Inaktiv

Man måste inte ha med sig 5 gubbar jämnt men det är att rekomendera eftersom att spela solo är nästan omöjligt i bg1 och tosc, men i 2an och tob så går det utan problem, så att spela med kompanjoner är att rekomendera och eftersom man kan ta med sin gubbe i serien så kan du köra som mage ändå men lägg han längst bak i din party och låt minsc eller nån annan av dina partners stå som tank, det där med rollningen är som så att det är en tärning som du kastar och får då olika stats så det är bara att rolla tills du är nöjd och anledningen till att mage har minst 9 på int är för att det är hans främsta attribut , fighter har strength som minst 9 osv.

Jag körde nästan alltid som mage då jag spelade igenom serien ett antal ggr och jag körde såhär: Mage,Fighter,Fighter,Cleric eller druid och thief för backstab och lite annat men känns det som om du har för lite brute force så kan du lägga en till fighter istället för thief då du har alla thiefens egenskaper som spells ändå hos magikern ett tipps är att inte skynda igenom kartorna utan utforska hela skiten så fogen försvinner då går du upp levels ganska lätt sen är det bara att köra Blev lite rörigt nu men hoppas du fattar

Medlem

BG1 är ganska sent i början.. de flesta av dina frågor har blivit besvarade.

Personligen så gillar jag att pausa och styra varenda gubbe individuellt så fort det blir en svår strid. Annars funkar det bra att låta dina gubbar kötta på, var bara försiktig och ha alltid tummen på space då gubbar kan fort få en eller två crits på sig och stordö.
Jag har heller ingen aning om vad /45 osv är för nått, sket i det.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Strength: +dmg +thac0 weight bash%

18 : +1 +2 200 20 18/01-50: +1 +3 220 25 18/51-75: +2 +3 250 30 18/76-90: +2 +4 280 35 18/91-99: +2 +5 320 40 18/00 : +3 +6 400 45 19 : +3 +7 500 50

00 står alltså för 100, så rolla inte nya stats om du får det.

Det är bara "warriorklasserna" (fighter, barbarian, paladin och ranger om jag minns rätt) som kan få exceptional strength (18/##).

Vanlig 18 är det högsta som går att få i alla andra attribut, det finns alltså inte exceptional intelligence eller liknande.

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Har precis införskaffat Baldur's Gate 4 in 1 Box Set

Köpte samma sak för ett tag sen för att få spela igenom hela serien ordentligt, men blev besviken på att jag inte får igång Sword of the Coast, den kräver eng windows av någon anledning. har du samma problem?
I övrigt, ge inte upp spelet. Baldur's Gate är ett riktigt rollspel, inget actionspel som Oblivion, och när du väl fattar hur striderna ska spelas kommer du aldrig vilja ha ett annat system.
Tips, om du inte redan hittat det, är att ändra script för varje karaktär under customize. Ändra efter hur du vill att varje karaktär ska agera i strid, och lämna din egen gubbe utan script så du alltid har max kontroll över honom (och så han inte spiringer rambo rakt in i varje strid och ger dig game over).

Inaktiv
Skrivet av Bukload:
Skrivet av Kompressor:

Har precis införskaffat Baldur's Gate 4 in 1 Box Set

Köpte samma sak för ett tag sen för att få spela igenom hela serien ordentligt, men blev besviken på att jag inte får igång Sword of the Coast, den kräver eng windows av någon anledning. har du samma problem?
I övrigt, ge inte upp spelet. Baldur's Gate är ett riktigt rollspel, inget actionspel som Oblivion, och när du väl fattar hur striderna ska spelas kommer du aldrig vilja ha ett annat system.
Tips, om du inte redan hittat det, är att ändra script för varje karaktär under customize. Ändra efter hur du vill att varje karaktär ska agera i strid, och lämna din egen gubbe utan script så du alltid har max kontroll över honom (och så han inte spiringer rambo rakt in i varje strid och ger dig game over).

Tack för svaren! Jag provade att installera Sword of the Coast, men jag kan inte heller få igång det. Händer samma sak för mig, det går inte att spela utan engelskt windows står det. Någon som vet varför?

BG Tutu verkar vara ett obligatorum för att spela Baldurs Gate. Jag kunde aldrig komma in i det då jag tyckte det var så ofantligt tråkigt, men ifall man spelar det genom tvåans uppdaterade spelmotor kanske det blir bättre?

Inaktiv

Ja, BGTutu är mycket trevligt, om inte annat så för den högre upplösningens skull. Trevligt är det ju också att kunna välja class kit redan i BG1.

Inaktiv

Ge inte upp. Jag blev också besviken och inte minst förvirrad första gången jag satte mig ner med BG1 då det jag spelat i rollspelsväg tidigare var Diablo. Men tillslut blev jag ordentligt charmad och när BG2 slutligen kom blev jag fullkomligt såld. Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag varvat det. Jag håller faktiskt på med ännu en kampanj just nu, 7 år efter släppet. Det säger inte lite om ett singleplayer det

Medlem
Skrivet av Kompressor:

Jag provade att installera Sword of the Coast, men jag kan inte heller få igång det.

Har för mig att det inte funkar för att boxen bara skulle lanseras i UK och aldrig i resten av Europa, men det är fortfarande konstigt då det bara är SotC som inte funkar. Någon som vet om det finns något sätt att få igång det på ett svenskt XP?

Inaktiv

*host* BG1:s expansion heter Tales of the Sword Coast, alias TotSC.

Jag har för mig att det fungerade fint när jag installerade och körde om BG1+TotSC på svenska XP förra året. Prova att ställa in språket till engelska, och om inte det fungerar finns det ju alltid andra sätt att få tag på spel man redan äger...

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

*host* BG1:s expansion heter Tales of the Sword Coast, alias TotSC.

Jag har för mig att det fungerade fint när jag installerade och körde om BG1+TotSC på svenska XP förra året. Prova att ställa in språket till engelska, och om inte det fungerar finns det ju alltid andra sätt att få tag på spel man redan äger...

Ojoj, Tales of the Sword Coast, nu vet man det ;).

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

*host* BG1:s expansion heter Tales of the Sword Coast, alias TotSC.

Du, jag tar på mig skulden! På baksidan av boxen står det att expansionen heter Sword of the Coast, vilket låter ganska skummt, och nu vet jag att man kan inte lita på boxar, framför allt inte från Atari.

Och, igen, Kompressor, som alla sagt tidigare, ge inte upp BG riktigt än. Det är irriterande när ens magiker där hela tiden för att de bara har 4 hp, men det är det som blir charmen med spelet.
I Final Fantasy går man upp i lvl varannan fight, ens hp är flera tusen och man gör tiotusen i skada. I BG kämpar man för varje liten poäng, varje extra hp, varje extra kniv, och när man äntligen går upp i lvl vill man ordna kalas för att fira. BG är riktigt rollspel, vilket betyder att man uppskattar det som mest när man har kommit in i det.
Sen kan man ju påstå att BG II är bättre än BG I, och då kan man ha rätt.

Inaktiv
Skrivet av RoGGe:

Ge inte upp. Jag blev också besviken och inte minst förvirrad första gången jag satte mig ner med BG1 då det jag spelat i rollspelsväg tidigare var Diablo. Men tillslut blev jag ordentligt charmad och när BG2 slutligen kom blev jag fullkomligt såld. Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag varvat det. Jag håller faktiskt på med ännu en kampanj just nu, 7 år efter släppet. Det säger inte lite om ett singleplayer det

Har nog kört BG2 i alla fall fem gånger igenom, senast för något halvår sen. Men jag har börjat tröttna lite ändå, jag tycker spelet är i princip slut efter man kommer upp ur Underdark. Normalt kanske jag har Shadow Dragon och Fiirkrag kvar då, men de är ofta ingen utmaning, plus att föremålen man kan få tag i är rätt tråkiga. Och Throne of Bhaal har jag bara orkat köra igenom två gånger. Så det finns något med BG2 som gör att jag tycker det är som roligast i början...

BG2 är imo så jäkla bra tack vare en bra story (ja, CHOSEN UNN till trots ), jättebra och många karaktärer samt den fantastiska mängd av saker att göra. Sånt som Bioware kan göra bra, men börjar överge. Striderna är inga höjdare dessvärre och när man då har sett de flesta dialoger, gjort många quests och kan storyn finns inte så mycket anledning att fortsätta spela heller :/ För själva spelet är inte roligt i sig själv.

Därför är BG2 imo bättre än BG1. Det minimerar smärtmomenten och har mer av det goda Strider överlämnar jag åt ToEE, som fixar D&D-systemet perfekt.

Inaktiv

Ja det är storyn som gör det samt den extremt höga kvalitén på dialogerna och röstskådespelarna som tar oss igenom dom. Särkilt han som gör Irenicus, det går inte att göra bättre än så helt enkelt.

Inaktiv

Någon som hört något ang. ett Baldur's Gate III? Jag tycker fortfarande om både del I och II men det skulle vara kul med nya platser att utforska osv.

Blev nyfiken nu när jag läst en jäkla massa om Baldur's Gate bl.a. här inne.

Medlem

Baldurs gate 3 planerades redan 2001 men projectet tog stopp för fallout 3.
2004 så sa man igen att baldurs gate var under planering men inte hade speciellt stor prioritering för andra spel var påväg..
Även 2004 så sa dom att mer information skulle komma under 2007 om eventuellt utsläpp och nu är juh 2007. Så om det är i planering så är det ingen som vet eller så jobbar man på det i största hemlighet..

Medlem

hoppas du verkligen har en fet liten dvärg med blått hår. Helt klart fördel BG när det gäller kustomiseringen ;D

Inaktiv

hoppas inte tes tar och gör en baldursgate i oblivion mode

Medlem

Jag har varvar ettan, tvåan, Icewind Dale och Icewind Dale 2... HA!


signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Inaktiv
Skrivet av Snötteplöttn:

Någon som hört något ang. ett Baldur's Gate III? Jag tycker fortfarande om både del I och II men det skulle vara kul med nya platser att utforska osv.

Det som var tänkt att bli Baldur's Gate 3 är under utveckling som en gratismodd till Neverwinter Nights 2 av Baldur's Gate 3:s lead designer, Josh Sawyer.

Länk.

Inaktiv

Mjamja, själv varvar man BG1 för femte gången, ska sedan varva 2an med samma gubbe som i ettan (för 4:e gången blir det i BG2).. varvat ToB 6-7 ggr.

Klart världens bästa spel; BG1 håller lika hög kvalle som 2an när man kör med Tutu.. skaffa det! Och alla som har problem med att köra i "english version" osv. så ladda bara ner senaste patcherna så löser det sig (international patcherna). Har ni 8800GTS och får graffe buggar så skaffa tutu och kör 3D acceleration.

Längtar efter 3an.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Baldur's Gate 1... Finns inget som slår det. Men det kanske har en speciell plats i mitt hjärta för att det var mitt första RPG. Jag var 10 och förstod knappt en tredjedel av engelskan, men skoj var det! :heart:
Hade dock en del problem med buggar, så jag kom faktiskt aldrig till slutet. :$ Riktigt nära flera gånger dock... På den tiden var man ju så liten att det där med patchar var okänt, och sen bytte man dator och orkade inte spela om från början...
Tales of the Sword Coast hade jag inga problem att installera. Gick jättebra....

Medlem

Världens bästa spelserie.
Alla plattformar.
Alla kategorier.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Man måste patcha runt som fan för att få igång TotSC .. eventuellt köra Windows 98.

Tog ett tag men till slut gick det för mig.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Jag hörde redan när Baldurs Gate 2 kom att det var det sista i serien Baldurs Gate, men de kan ju ändra sig.

Inaktiv

Det var från början planerat att bli en trilogi, men Bioware avslutade Bhaal-spawnsagan i.o.m. Throne of Bhaal. Anledningen till att ett Baldur's Gate 3 senare ändå planerades internt på Interplay var att man förlorade rättigheterna till att göra nya D&D spel, men fortfarande fick göra uppföljare på etablerade spelserier. Det BG3 som var på planeringsstadiet hade ingenting alls med Bhaal-spawnsagan att göra.

Inaktiv

Hur vet du att det inte hade något med "Bhaal-spawnsagan" att göra? Källa?


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Jag har redan länkat till det i den här tråden... Svaret på första frågan i intervjun lyder:

Skrivet av Josh Sawyer:

The Black Hound was its working title when we stopped, with the "BG3" added on at the front because Interplay could only make PC D&D games with the names Baldur's Gate and Icewind Dale in the title. It actually had nothing to do with the Baldur's Gate series.

12
Skriv svar