Bra turbaserade rollspel?

Inaktiv
Bra turbaserade rollspel?

Skulle uppskatta lite tips om bra spel i den här kategorin. Plattform eller ålder på spelet är fullständigt oväsentligt, alla tips är välkomna.

Har spelat ganska många genom åren, så för att ge er en aning om vad som skulle kunna tilltala mig i genren, här kommer några titlar som lämnat bestående intryck på mig:

Fallout 1&2 (doh)
Arcanum
FF7
Chrono Trigger
Shining Force 2
Shining in the Darkness
Dungeon Master 2
Kotor
Temple of Elemental Evil
MM6/MM7 (Tro det eller ej)

Är bara några av dem jag minns på rak arm.

Tack på förhand!


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Fallout tactics?

Bra tråd, behöver också lite tips på spel man kan fördriva tid med..

Inaktiv

Wizardry-serien ska nog kunna smaka.

Realms of Arcania, också av Sir-Tech, ska vara bra, men jag har inte hunnit spela det.

Ultima-serien bör spelas, åtminstone 4-7, enligt gamlingarna. Exult kan användas för att spela U7.

Det hör inte direkt till rollspelsgenrern, men Jagged Alliance har utmärkta omgångsbaserade strider.

Anachronox

Betrayal at Krondor är en personlig favorit.

Albion har jag hört mycket bra om, men inte spelat.

Inaktiv

enchanted arms till 360 är bra

Inaktiv

Lirade Wizardry 8 ganska mycket då det var nytt. Riktigt bra spel.

Anachronox verkar också intressant.

Fler tips skulle vara trevligt!

Förresten, var det någon annan gammal turnbased fanatiker som vart lika besviken på NWN2 som jag? Med TOEE's system för strid hade NWN2 kunnat bli bland det bästa jag sett i spelväg sen Fallout2. Iallafall om man har moddarcommunityn i åtanke.

Snyft, what a waste.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Inaktiv

Jupp, RTwP-striderna i NWN2 är ju sämre än Baldur's Gates på grund av 3D-motorn/kameran, men jag hade väl knappast förväntat mig omgångsbaserade strider med tanke på NWN1 och online-läget.

Jag tog ett par spel jag vet är bra eller har hört är bra på RPG Codex, så vill du ha fler tips, sök på deras forum och fråga sen. Ett rollspelsforum med lite trevligare/snällare (dock lite mindre intressanta) invånare är RPG Watch. Sen finns ju alltid Mobygames Game Browser.

Jag glömde bort Avernum- och Geneforge-serierna förresten, gjorda av Spiderweb Software.

Medlem

#Disgaea är riktigt bra det med, skum typisk japansk humor är heller aldrig fel


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

Final Fantasy 6-10 (PS)
Fallout 1 & 2 (PC)
Arcanum (PC)
Wild Arms 1-3 (PS)
Legend of Dragoon (PS)
Suikoden (PS)

Inaktiv

Skulle precis starta en liknande tråd när jag fick syn på denna. Jag letar också efter bra turbaserade RPG, dock bara till PS2. Jag och brorsan försöker synkronisera våra spelsamlingar så att vi har alla turbaserade rollspel, så vi kan låna spel av varandra.

Jag köpte Kingdom Hearts II här om dagen, och jag måste säga att det var en enorm besvikelse. Helt action-baserat stridssystem, och att man kan klara hela spelet genom att bara spamma X och trekant gör inte saken bättre.

Jag letar efter spel i stil med Suikoden V och Dragon Quest VIII. Helt underbara spel där man kan ta sin tid i striderna och ta taktiska beslut. Orkar inte med "button-mashing."

Vore riktigt tacksam för förslag, har letat som en dåre men hittar mest bara rollspel med för många action-element. Inte intresserad av spel i samma stil som "FF Tactics" heller. Ska vara traditionella turbaserade spel som de gamla Final Fantasy spelen!

Spel som vi har:
Dragon Quest VIII
Suikoden V
Final Fantasy X

PS. Våra PS2 är inte chippade! DS.

Medlem

Har nån jävla freeware-period nu och vill bara spela gratisspel (lagligt!).
Prova Wesnoth. Egentligen lika mycket strategi som rpg, men det är ett bra spel. När du lärt dig det, dra ut online, där de riktiga grabbarna finns.

Medlem

Gillar faktiskt ett Star trek spel som är turbaserat.

Star trek: Away Team

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

Albion har jag hört mycket bra om, men inte spelat.

Albion är mycket trevligt. Skön atmosfär och story. Körde tyvärr fast på ett ställe, något pussel i underjorden, men kanske dags att klara spelet nu.

Inaktiv

Jo, Albion ligger på min att-spelas-lista, som just blivit ännu längre, eftersom jag hittade en väldigt trevlig spelsamling med Forgotten Realms-klassiker, varav ett antal är omgångsbaserade (ontopic!): Gamefest: 14 Forgotten Realms Classics - 149 kr på Webhallen. Ett måste för alla rollspelfanatiker som vill kunna sin rollspelshistoria.

1
Skriv svar