Inaktiv
Indie-rollspel?

Har försökt skicka nyheter om dessa som nyhetstips till FZ tidigare till ingen nytta, så jag tänkte att jag kan väl tipsa här istället om några rollspel under utveckling av rollspelsentusiaster. Känner ni till några andra, eller vill slå ett slag för redan utgivna indie-rollspel så nämn dem gärna.

Age of Decadence
Spelet kommer att ha omgångsbaserade strider, val och konsekvenser samt ett flertal slut. Ett par influenser stavas Romarriket, Darklands och Fallout.

Story:
In the centuries since the empire crumbled, no faction has achieved dominance; what exists is an unstable balance between true equilibrium and anarchy. The past is shrouded in mysteries, myths and fables, with few facts known. A name on an ancient map sparks your interest, drawing you into machinations predicated upon longstanding disgruntlement and ignorance. You set out to explore the legends and the land, to learn what happened before civilization deteriorated. Or will you simply believe what you're told? Either way, to determine your future and your world's, you must discover where the chart leads and what awaits there.

Senaste preview: Länk

Fler previews listas på ITS:s hemsida: www.irontowerstudio.com/press.htm

Age of Decadence-forumet ligger på rpgcodex.com, där en av skaparna skriver under sitt alias Vault Dweller. RPG Codex är för övrigt ett bra ställe för rollspelsdiskussioner med RPG-fanatiker - en lista på många intressanta diskussioner om rollspelsdesign hittas här

The Broken Hourglass
Under utveckling av ett par "legendarer" inom Infinity Engine-moddning (Baldur's Gate osv). Motorn skrivs av Wesley Weimer, som gjorde moddingverktyget WeiDU, numera ett slags standard. "Lead Designer" är Jason Compton, som gjort ett antal omtyckta moddar till Baldur's Gate II. Spelet som helhet är starkt influerat av IE-spelen - striderna är till exempel RTwP (Real Time with Pause), och som i BG2 finns det möjlighet att specifiera vissa tillfällen då spelet automatiskt ska pausa (fiende död, magi klarkastad, etc).

Nytt jämfört med IE-spelen är bl.a. en helt ny spelvärld, innovativt magisystem och spelfiler i enbart textfiler/XML och öppna mediaformat vilket gör det otroligt lättmoddat.

Deras hemsida (planewalkergames.com) uppdateras varje måndag med nytt material om spelvärlden eller spelet/motorn.

Annan info:
Intervju på RPG Codex.
Intervju på RPG Vault, del 1. Del 2.
Intervju på Clan DLAN
Intervju på Four Fat Chicks

Screenshots:
På officiella hemsidan.

Som jag skrev längst upp är får ni gärna dela med er om information om andra icke-storbolagsutgivna, eller andra mindre kända rollspel under utveckling.

Medlem
Medlem

Sitter precis och kodar karaktärsimportering för TBH, så att man kan ta med sig sina BG-karaktärer in i spelet. Kul ursäkt för att lära sig C++

Inaktiv

Eschalon: Book 1 av Basilisk Games
Ett annat lovande omgångsbaserat rollspel under utveckling.

Info och screenshots.

Utvecklarna är ganska aktiva på deras forum och svarar ofta på frågor.

Inaktiv

Första såg okej ut... Tyckte det andra var inte mycket att hänga i julgranen. Såg ut som nåt spel som skulle kunna kommit för 12-13 år sen. Tycker man ska lämna det förflutna bakom sig. Grafiken va ju lika bra som Sega 16 Bitar. No offense

Inaktiv

Ett problem jag har med folk som hänger upp sig på grafiken är att de oftast bara ser till själva grafikmotorn (programmerarnas del av det visuella), och glömmer bort den konstnärliga delen, det som faktiskt ger grafiken dess "själ". En grafikmotor åldras snabbt, men om de som skapat det faktiska visuella innehållet har gjort ett bra jobb ser spel med blott 16 färger bra ut även nuförtiden.

Jag antar att det är Eschalons grafik du menar? Självklart är motorn primitiv, men det är sällan något man tänker på när man väl börjar spela - så länge "konsten" är bra gjord är "dålig grafik" aldrig något jag lider av.

Själva poängen med de oberoende utvecklarnas spel är just det att de oftast inte lägger ner hela budgeten/utvecklingstiden på grafikmotorn, utan på andra delar av spelupplevelsen. De fyller ett behov hos de som inte bryr sig om flashig grafik utan vill ha spel med mycket kött på benen. Spel med flashig grafik och tomt innehåll finns det redan många.

Sen är det ju så att de flesta som tillverkar spel av den här typen är sådana som ser tillbaka med nostalgi på en "svunnen guldålder" med rollspel vars grafikmotorer med nutida mått mätt står sig slätt. Mer precist vilka spel denna guldålder bestod utav beror oftast på åldern på personen man frågar.

Själv är jag 20 och spelade mina första datorrollspel på slutet av 90-talet (BG2 kom först), men får ändå stor behållning från spel från början av 90-talet och slutet av 80-talet. Ultima IV-VII, Darklands och Betrayal at Krondor smiskar det mesta i sin väg.

(tro inte att Elder Scrolls var först med "icke-linjära", öppna spelvärldar)

Inaktiv

Jag tycker som sagt som jag tycker... Jag är 25 år som du ser i min profil. Jag har varit med sen nintendo 8 bitars vilket hade nästan bättre grafik än Eschalon. Om man ligger 20 år efter i utvecklingen så ska man nog söka ett annat jobb än speldesigner.

Inaktiv

Grejen är att de redan har andra jobb än speldesigners - de tre spel jag länkat till hittils utvecklas allihop på fritiden. En liten budget är en förutsättning för att de ska kunna hålla sig oberoende från utgivare, och är anledningen till att de inte kan lägga ner stora resurser på grafikmotorer.

Den enda indie-utvecklaren som faktiskt livnär sig på sina spel som jag känner till är Jeff Vogel på Spiderweb Software (Geneforge 1-4 och Avernum 1-4), vars grafikmotor(er) är än mer primitiva än de andra som nämnts i tråden hittils.

Inaktiv

Apropå Spiderweb Software har Inside Mac Games (haha) skrivit en recension (8.5/10) till Geneforge 4. Spelet ska komma till PC i början av nästa år.

Inaktiv

Clan DLAN har intervjuat Jason Compton, på Planewalker Games om The Broken Hourglass. De ställer bra frågor, som får bra svar.

Medlem

Huvudsaken med indiespel är som sagt att de är roliga att spela, grafiken skiter jag totalt i :).

QRT
Medlem

Nämen, sånt här uppskattas. Man får tacka så mycket!

Inaktiv

Så lite så.

Det ska komma nya screenshots på The Broken Hourglass nu i januari i samband med deras vanliga måndagsuppdateringar, kanske senare idag, tillochmed. Då blir det uppdateringsdags.

Inaktiv

Det tog inte lång tid. Nya screenshots på The Broken Hourglass officiella hemsida.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Jag antar att det är Eschalons grafik du menar? Självklart är motorn primitiv, men det är sällan något man tänker på när man väl börjar spela - så länge "konsten" är bra gjord är "dålig grafik" aldrig något jag lider av.

Man kan göra en film som utspelar sig endast i en trappuppgång lika spännande som en episk big-budget med den rätta tanken typ.

Medlem

Hoppas en hel del på TBH, BG2 är ju världens bästa spel och det verkar följa stilen rätt bra. Dock så hoppas jag att slutprodukten blir lite snyggare och kanske aningen mer genomarbetad. UIt ser knepigt ut och artworken är inte i samma klass som BGs


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Ja, det ser lite sterilt ut i TBH:s bilder.

Och på tal om det, så har Four Fat Chicks intervjuat Jason Compton. Det blir en hel del snack om deras bakgrund i BG-moddning, det berättas att spelets innehåll är klart till stor del och det redogörs för deras funderingar kring digital och fysisk distribution.

Inaktiv

IGN:s RPG Vault har intervjuat Jeff Vogel på Spiderweb Software om hans senaste spel, Geneforge 4, som släpptes för några månader sedan.

Geneforge 4-demo på officiella sajten.

Inaktiv

RPG Codex har intervjuat skaparna av The Broken Hourglass, Eschalon: Book 1, Depths of Peril samt Age of Decadence i en enda stor intervju.

Det tas upp varför man skapar ett eget spelbolag, diverse features som TB vs RT vs RTwP och varför, karaktärssystem, magi och mycket annat.

Inaktiv
Medlem

Ser väldigt fallout ut, good shit.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

1
Skriv svar