Det här med classer/raser/builds...

Inaktiv
Det här med classer/raser/builds...

Hej.

Jag har letat runt lite överallt för att kolla vad folk gillar för classer, vilken ras man rekomenderar till vilken class. Samt vilka builds som är farligast, bäst, innehåller mest utility osv.

Jag vet att trådarna är många, och framförallt på nwn2 forumet, men jag vill ha en här med

vilken class lirar du?
Vilken ras?
Vilken är den bästa build du testat? eller som du vet om?

Övrigt, hur ser din build ut?

Jag är verkligen inget proffs på nwn2, har bara lirat ettan tidigare, och är galet nyfiken på hur folk lirar.

Jag själv spelar en sorc, som ja har valt att inte multiclassa, endast av en anledning. Jag vet inte hur jag skulle bygga karaktären? vilka classer jag skulle mixa. Nån som har förslag?

Jag är gillar casters med massa skada, och gärna mycket util.

Det här med tanks tycker jag är lite tråkigar i nwn2, för som jag förstår det har dom inga "usable- melee - styles" dvs att dom slår automatiskt de melee styles dom har, och man väljer dom inte genom knapptryckningar. Jag kan ha fel?

Men om ja skulle lira en tank skulle jag vilja lira en farlig dual wielder, nån som har förslag på en bra dw multiclass?

Hehe jag ville få igång en diskussion och hoppas att folk kommer börja snacka massa, så vi once and for all kan få igång nwn snacket.... Spelet förtjänar det.

//oscar

Medlem

Spelar man tank ska man multiclassa enligt mig, eftersom t.ex. fighter inte får några specialfeats alls. Det enda de får är en skill på varannan level. Kom dock ihåg att man måste låta levels följas åt om man inte är människa eller har en av klasserna som dedicated class för just den ras man är, annars får man en elak XP-penalty som inte är så rolig. Specialklasserna räknas dock inte in i straffet, det är bara grundklasserna som räknas.

En build som är jävligt effektiv är en woodelf fighter/barbarian, med första leveln på babbe. Jag hade 20 STY, 14 DEX, 12 CON, 8 INT och 10 på WIS och KAR om jag minns rätt. Sedan är det bara tuta och köra. Lägg alla höjningar på STY, fixa STY-saker, sedan kan du även höja DEX lite och köra med medium/lätta rustningar och ha bra reflex saves osv istället för en tung rustning, men det är en smaksak.

Sedan vid runt 3/3 på barbar/fighter (lägg skills på rätt saker, läs vad som krävs för frenzied berserker) kan du gå över till frenzied berserker, vilket är hela grejen. Frenzied berserker får nämligen improved power attack, vilket vid lvl 10 ger hela +24 i grundskada med ett tvåhandsvapen, vilket är sjukt bra. Att du får -6 på att träffa är sällan något problem då du har sådan sanslös styrka (och får massa bonus på att träffa), men går det dåligt kan du gå ner till den lättare power attackvarianten för den striden.

Fixa något som ger dig permanent haste, så kan du strunta i att använda bärsärksförmågorna helt och hållet sedan. Frenzy är en något tveksam förmåga som förvisso ger dig lite + i sty (+4) och haste (en extra attack per runda), men kostar -12 HP. Aj säger jag bara.

Vapenval? Eftersom man ändå gör +32 i grundskada i endgame kan man slåss med en dolk om man så vill, det är power attack som fixar hela biffen. Jag menar wow, greatsword gör 2T6, dvs 2-12 i grundskada... so what om man gör 2-12+32 eller 2-8+32 (med lie)? Detta ökar givetvis när man hittar något fint magiskt.

Jag gick hursomhelst mot lie, eftersom den har den högsta multipliern för criticals i hela spelet, x4. Detta bestämde jag mig för tidigt och valde en massa skills som ökade effektivteten med den (ökad critical range, ökad chans att träffa, osv).

Det blev bara lite antiklimax att slå en critical i första rundan mot någon boss och få in sisådär 200 i skada (199) och döda honom efter 3 sekunder... men det är smällar man får ta när man är asgrym mördarmaskin.

Hmm, nu när jag tänker efter så blev det inte alls en 5/5/10 build till slut med min gubbe. Det blev en 3/4/10/3 med barbar/fighter/frenzied berserker/neverwinter nine (som gav lite bonusauror åt mina kompanjoner). Jag såg nämligen ingen vits med att lägga de sista nivåerna på varken fighter eller barbar, eftersom det inte skulle ge något särskilt.

Inaktiv

en rolig melee build, kanske inte so effektiv men rolig är en Evil Fighter7/rogue3/BG2/Divine Champion8

Bara lägga det mesta på STR och CHA =D

Medlem

Har inte prövat så många builds, spelar fortfarande min paladin på kampanjen

Medlem
Skrivet av Snigelapa:

en rolig melee build, kanske inte so effektiv men rolig är en Evil Fighter7/rogue3/BG2/Divine Champion8

Bara lägga det mesta på STR och CHA =D

Tappar inte divine champions sina skills n är man är ond? Pallys gör ju det iaf

Medlem

Min gubbe i kampanjen var en Ranger/frenzied berzerker/neverwinter nine hybrid tillslut.
Började som ranger men efter lvl11 med den fanns där ingenting mer jag ville ha i rangerklassen. (Var typ nån kamoflage eller nått som jag ändå aldrig använde)
Sen blev resten FB tills jag fick tillfället att bli NW9 och då blev det några levlar där för att få lite en trevlig aura.

Det känndes inte lönt att få FBs inspire frenzy skill eftersom khelgar(kingigaste karaktären i spelet enligt mig) ändå slaktade så hårt.

Vila i frid

Första gången jag varvade spelet körde jag en monk, brukar inte multiklassa som monk då de är bäst som enkel klass.

Nu kör jag jag ond/kaotisk fighter lvl 8, ska börja välja Frenzied Berserker nästa gång jag levlar upp.

Vad jag förstod så får man inte pentalties när man multiklassar (fin svengelska) en prestiege-klass.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Just nu spelar jag med en kaotisk ond barbarian lvl 9 multiklassad till black guard lvl 5 med mycket koncentrerat på dex,parry och dodge (fast även hyfsat på strength) är ju lite hyfsad i strid då det är bra mycket större risk att hela mitt party dör före min char sen är ju sneak attack lite halv nice att ha tillsammans med 2 summons

Medlem

Jag körde human sorcerer hela vägen, inget multiclassande eller så. Lirade chaotic good och vräkte ur mig död och förstörelse åt alla håll och kanter.

Ganska underhållande klass måste jag säga.

Nästa gång blir det något i smygarstilen och försöka ta mig in i Shadow Thieves of Amn.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv

Någon som har ett tips på bästa ranger builden? ska man multiclassa? och isf vilken class? vilken ras? vilken prestige class? osv

1
Skriv svar