Gubbarn använde rpotions och feats utan tillåtelse?

Medlem
Gubbarn använde rpotions och feats utan tillåtelse?

Har en dwarf barbarian, och har ställt in alla mina gubbar på att inte använda feats eller items i strid, och helst inte kasta spells heller. utan vill göra det manuellt (hata ai som slösar 10 fireballs på 2 goblins). Men de bryr sig inte, min main karaktär kan hälla i sig 5 potions i en fight så fort han tar skada... riktigt irriterande, samt att han använder sin barbarian rage feat hela tiden även om motståndet dör på en träff, vilket tvingar mig att ta rest typ hela tiden för att ha feats och spells redo för större fighter.

Någon annan med liknande problem?


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

jag har dessa problem oxå men har inte hittat någonstans att ställa in det. Jag ska ställa in det själv och se vad som händer

Inaktiv

kan ju alltid sätta igång Puppet Mode. Då kommer dom ju bara stå o stirra tills du säga åt dom.

Inaktiv
Skrivet av PapaBear:

kan ju alltid sätta igång Puppet Mode. Då kommer dom ju bara stå o stirra tills du säga åt dom.

undra om inte det är bättre...du kan ju pausa så det är inte precis som det är ett problem. Då är det ett större problem att de tar alla sina healings direkt och ger allt i varje strid..

Inaktiv

Tycker det är bra att de använder healing potions. Sökte själv efter en inställning där man kunde ställa in NÄR de ska ta dom, men det fanns inte. (ex de dricker potion när de har 50% HP lvar osv..)

Tycker AIn på gubbarna verkar lite si och så, var de verkligen så dumma i NWN (1) ? Ofta det händer inomhus att man springer på och märker att hälften av gubbarna står kvar på samma ställe. Någon fler som märker det?

Tror man helt enkelt får leva med att AIn gör en tokig
Kanske där man får ut mest av att spela multiplayer med kompisar

Medlem

Hela party kontrollen måste göras om... infantilt dåligt att inte ha ett sätt att styra hela partyt på utan det enda som finns är en dålig follow.

Men ta character sheet och sen typ behaviour så kan du ställa in hur du vill att dem ska göra i strid.

Och nej puppet mode är ingen höjdare, är ju ännu jobbigare att behöva säga till alla att dem ska slå i varenda lite skit fight...

Dock så gör ju NWN's ganska löjliga regler och rest grej att det gör inte så mycket om dem skjuter varenda spell de har direkt då man enkelt (Alldeles för enkelt) kan resta på typ 5 sec och få tillbaka sina spells. Vilket gör att NWN inte alls känns som något gediget D&D rollspel, som t.ex. Baldurs Gate där man sparade lite på sina spells, och använde dem när det behövdes. I det var liksom magiker en väldigt stark karaktär att ha men man kunde inte bara spränga allt till månen så fort man fick fireball, iallafalll inte som jag spelade det... men men...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

tycker inte direkt behavior grejen gör så mycket.. har sagt åt min nisse att into popa pots, men han dricker rätt så friskt så fort jag byter till en av mina followers och min Sorc använder alltid fireball/wall of fire/ice storm för alla encounters på alla spellcasting inställningar.. (allt från en liten mini råtta på 1hp till 10+ nissar)

sedan så är ju Tiefling roguen rätt så självmordsbelägen. hon vill alltid rusha fiender som e svin långt bort och rushar alltid ensam =/ små drygt.
Den enda follower som jag inte har några problem med är Khelgar(min favo btw ) han gör allt som han ska. popar pot runt 25%, göra en hel del knockdowns etc.

Medlem
Skrivet av PapaBear:

kan ju alltid sätta igång Puppet Mode. Då kommer dom ju bara stå o stirra tills du säga åt dom.

Om det ändå vore så väl för mig. Aktiverar puppet mode för min rogue, som jag inte vill ska springa in i en vild strid hela tiden, fast det hjälper ju inte. Hon springer ändå runt lite som hon vill.

Gäller för övrigt alla andra karaktärer. Jag är absolut säker på att Puppet Mode är aktiverat, men de springer ändå omkring och fjantar sig och dör.

Medlem

De springer fortfarande runt med puppet mode men de slåss inte eller använder inga skills etc. Men prova slå på ultra stealth mode på roguen eller nåt, och stänga av "protect main hero" eller vad det heter. Borde ju hjälpa.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

testade bara Puppet mode en gång, o det var i början av chapter ett när man springer runt med Bevil. Satte puppet på honom och då så stod han bara o peka o skratta åt mig när jag slogs. hehe inte testa de sedan dess

kan ju testa att stänga av puppet, spela någon minut och sedan köra igång det igen. kör helst igång det när du inte är i en strid.. för jag har märkt att vissa inställningar är inte kvar om man ändrar dom mitt i striden.

Inaktiv

Jag testade puppet mode precis och det va precis vad jag ville ha. Nu kan jag ställa in och ha full kontroll hela tiden på vad mina pågar och töser gör för nått. Nu börjar det verkligen bli ett bra spel...om man bara får bort dessa grafikproblemen så är det fina biffen

Medlem

<- vill ha puppet mode med med auto attack med vapnet som är equippat.

Eller helst av allt vill jag ha det precis som Baldurs Gate där man kan markera alla samtidigt och stoppa dem i en formation...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

<- vill ha puppet mode med med auto attack med vapnet som är equippat.

Eller helst av allt vill jag ha det precis som Baldurs Gate där man kan markera alla samtidigt och stoppa dem i en formation...

självklart, det med formationer tycker jag fortfarande suger, men puppet mode var absolut i rätt rikning

Medlem

Det verkar finnas en bugg att de går i puppet mode om man ber dom att "Hold your ground". Iaf sist så stod de och blev blåslagna utan att slå tillbaka.

1
Skriv svar