Medlem
NWN2 Sorcerer

Hämtade spelet förut idag på Game och har spelat en del.. Är rätt ny till NWN även om jag lirat ettan lite för länge sedan, så räknar mig själv till nybörjar skalan. Har startat en Sorcerer, det är väl en offensiv wizard-klass som jag har förstått det som? Men hur spelar man en sådan på ett bra och effektivt sätt? Jag har ju noll koll..

Medlem

Tja du får väll ha nån "tank" som kan ta lite stryk.
Sorcerers är inte särskillt bra på att äta svärd.

jag har inte spelat med en sorcerer själv men jag träffade en lvl 7 sorceress i kampanjen nu och hon har ett par riktigt trevliga spells. Älskar att kuta in med Kelgar och min dualwield ranger och samla upp ett gäng fiender och sen låta henne slänga in en trevlig fireball

Medlem

Sorc tycker jag är mer värt än wizards eftersom man har lite mer frihet vad det gäller spells och att man kan bli Red Dragon Deciple vilket boostar charen hårt.

Bästa sättet att spela en sorc är att hålla sig undan och överleva tills man får en "crowd pleaser", t.ex fireball. sen är det transportsträcka


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Alltså sorc har ju inget med hur offensiv du är. Utan hur du hanterar och lär dig spells. En Wizard behöver intellect och hitta spell scrolls. En Sorcerer lär sig spells vid level up och är baserad på charisma, samt att du inte memoriserar spells utan du kan använda x antal lvl y spells innan du behöver sova.

Dock så pajar ju nwn hela balansen mellan krigar klasser och magi klasser med sitt fåna rest system som man kan göra var somhelst närsomhelst i princip och inte tar någon tid alls. Så en magiker kan gå runt och spamma fireballs som en tok, vilket man inte riktigt kunde i t.ex. Baldurs Gate eller Icewind Dale

Men NWN 2 har party members som du kan styra och få tag i en krigare att äta melee medans du kastar spells borde inte vara så svårt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

jag lirar som wizard. Valde inte sorcer därför att man blir så väldigt begränsad. Man får ju bara ett visst antal spells. Jag kan hålla med om att det inte är fel att kunna slänga iväg 7 fireball, men jag kan iofs göra mer eller mindre samma sak med min wizard, + att jag kan välja spells efter striden. Om jag vet att det kommer bli tufft med exempelvis en ett par bågskyttar kan jag kasta upp lite mage armor och liknande och det kan, vad jag vet, inte sorcer göra. Där är man fast vid de spells man fått.

Medlem

Precis, skillnaden är att wizards kan lära sig typ alla spells eller/och fokusera lite mer på ett område t.ex. Evocation (offensiva spells som fireballs osv). Men måste välja vilka spells som han/hon memorerar och kan bara använda dem tills han vilar igen. En sorcerer kan inte lära sig nya spells från scrolls osv utan får nya spells vid level up som man väljer, men inga andra. Däremot kan man använda x antal spells av varje level istället utan att behöva välja i förväg.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Precis, skillnaden är att wizards kan lära sig typ alla spells eller/och fokusera lite mer på ett område t.ex. Evocation (offensiva spells som fireballs osv). Men måste välja vilka spells som han/hon memorerar och kan bara använda dem tills han vilar igen. En sorcerer kan inte lära sig nya spells från scrolls osv utan får nya spells vid level up som man väljer, men inga andra. Däremot kan man använda x antal spells av varje level istället utan att behöva välja i förväg.

Det har ju mer eller mindre aldrig varit något problem att sova. Dock kan det va lite störigt om det händer. Får man välja vilka spells man vill när man levlar som sorcer? hur många får man välja varje gång?
Dessutom får man en rent djävulsk LORE skill om jag inte har fel....det kan ju vara bra.....eller.....

Medlem

Du får olika mängder spells på olika levlar och olika beroende på hur mycket charisma du har. Så det är rätt mkt olika variabler du får helt enkelt testa ett par levlar, går ju rätt fort i början att öka 2-3 levlar för att se hur spells funkar osv...

Och det där med att sova är det som enligt mig förstör mycket av den traditionella D&D känslan i nwn, aldeles för enkelt att bränna iväg alla spels och sen bara ta rest i 5 sec och panga vidare. Magiker i D&D ska vara ruggigt elaka men måste också ta det lungt med sina spells och ha någon som skyddar dem mot mindre monster där dem inte kan slösa spells.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Du får olika mängder spells på olika levlar och olika beroende på hur mycket charisma du har. Så det är rätt mkt olika variabler du får helt enkelt testa ett par levlar, går ju rätt fort i början att öka 2-3 levlar för att se hur spells funkar osv...

Och det där med att sova är det som enligt mig förstör mycket av den traditionella D&D känslan i nwn, aldeles för enkelt att bränna iväg alla spels och sen bara ta rest i 5 sec och panga vidare. Magiker i D&D ska vara ruggigt elaka men måste också ta det lungt med sina spells och ha någon som skyddar dem mot mindre monster där dem inte kan slösa spells.

Absolut, dock ska vi komma ihåg att det inte är alltid man kan sova. Dock som du säger kan jag tycka det är lite väl enkelt.
fråga: I baldurs gate och liknande, om man körde på normal, då va väl friendly fire aktiverat + att man inte fick fullt liv efter resting? Det känns lite lätt med det påslaget...iaf friendly fire tycker jag ska vara på...det är ju rätt logiskt..

Medlem

Jo Baldurs Gate hadde full friendly fire, ganska ofta jag grillade party med fireballs och lightning (som studsade lite jobbigt på väggar, har fortfarande mardrömmar om en dungeon där det skedde för jämnan)


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

1
Skriv svar