Någon som kan rekommendera ett grymt rollspel?

Medlem
Någon som kan rekommendera ett grymt rollspel?

Nu har jag blivit sugen på att börja lira något kul rollspel igen, mina favoriter än så länge är Diablo 2 och fallout 2. Jag har provat en massa nya rollspel som t.ex. TQ och MKA men jag gillar dem inte.

Grafiken i spelet är inte det viktigaste utan känslan men de ska helst inte vara äldre än diablo 2. Spelet ska innehålla en massa kul items och gärna ett gediget lvl system. Någon som har några spel att tipsa om??

Tack på förhand

Medlem

Som alltid när någon frågar efter ett bra rollspel så rekomenderar jag världens bästa spel: (enligt mej såklart) Knights of the old Republic. Utveckalat av experterna BioWare.
Både det första och uppföljaren The Sith Lords är mycket bra
Spelen utspelas i StarWars miljö men har inget med filmerna att göra

Finns billigt på webhallan
http://www.webhallen.com/prod.php?id=12010


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

nj
Medlem

Baldur's Gate samt Icewind Dale-serierna finns rätt billigt numera då de är släppta i en samlingsbox med 2 spel samt de två exparna till BG-spelen och båda IWD-spelen med expen till det första. Kostar runt 120-150 kr för vardera box.
Neverwinter Nights finns att köpa i ett flertal olika samlingsversioner med grundspelet+båda expansionerna för mellan 100-200 kr.
Eftersom du gillar Fallout 2 så kan du kika lite på Arcanum och Lionheart, Lionheart använder ett modifierat SPECIAL-system från Fallout-spelen och Arcanum gjordes av samma gäng som gjorde Fallout 1 om jag inte minns helt fel. Dessa kan dock kanske vara lite bökiga att få tag på.
TES: Morrowind (+expar) och Oblivion är två förslag med, det försvnämnda har jag sett säljas i ett paket med båda exparna för runt hundralappen.

Medlem

Letar nu efter arcanum och lionheart kollade på lite screens såg mycket lovande ut. kanske ska tillägga att jag gillar turn baserade spel.

nj
Medlem
Skrivet av nissepistol:

Letar nu efter arcanum och lionheart kollade på lite screens såg mycket lovande ut. kanske ska tillägga att jag gillar turn baserade spel.

Lionheart verkar gå att hitta i en best of-utgåva iaf.
Arcanum ser det dock ut att vara värre med, har själv letat lite efter det spelet och förmodligen så är det är nog att att försöka hitta det begagnat som gäller.

Medlem
Skrivet av maniac:

Som alltid när någon frågar efter ett bra rollspel så rekomenderar jag världens bästa spel: (enligt mej såklart) Knights of the old Republic. Utveckalat av experterna BioWare.
Både det första och uppföljaren The Sith Lords är mycket bra
Spelen utspelas i StarWars miljö men har inget med filmerna att göra

Finns billigt på webhallan
http://www.webhallen.com/prod.php?id=12010

nej nej, du har helt fel, Jade Empire är världens bästa rollspel. Som Knights of the old Republic men i kinesisk fantasymiljö och 10 ggr bättre

finns bara till XBOX än så länge, men pc-version är på väg...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Vila i frid

Jag köpte Arcanum på best buy för ett tag sedan. Så det ska finnas. Dock har jag inte lirat det ännu.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

nj
Medlem
Skrivet av the_maxx:

Jag köpte Arcanum på best buy för ett tag sedan. Så det ska finnas. Dock har jag inte lirat det ännu.

I vilken butik var det? Har nämligen kikat runt bland alla butiker jag normalt köper spel ifrån, sökt på både Pricerunner samt Prisjakt och det enda jag lyckats hitta är en Xplosiv-utgåva som då inte säljs längre

Medlem

en tur till amazon gav detta vet inte om det hjälper, men hoppas det


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av maniac:

Som alltid när någon frågar efter ett bra rollspel så rekomenderar jag världens bästa spel: (enligt mej såklart) Knights of the old Republic. Utveckalat av experterna BioWare.
Både det första och uppföljaren The Sith Lords är mycket bra
Spelen utspelas i StarWars miljö men har inget med filmerna att göra

Finns billigt på webhallan
http://www.webhallen.com/prod.php?id=12010

nej nej, du har helt fel, Jade Empire är världens bästa rollspel. Som Knights of the old Republic men i kinesisk fantasymiljö och 10 ggr bättre

finns bara till XBOX än så länge, men pc-version är på väg...

Jo Jade Empire verkar väldans bra, har xb versionen men kommer inte överens med kontrollerna så jag väntar på pc versionen ist
Fast det är lite med action inriktat än KotOR Inget fel i det iofs


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

vet inte om det är mer action än KotOR. men när det väl är action är det i ju realtid istället för KotOR:s turbaserade system (kommer inte ihåg hur det fungerade i KotOR 2?). annars är det väl ganska mycket prata och utforska i jade också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jopp samma stridssystem i KotOR 2 som i det första.

Fick intrycket av Jade att det är mer actionbetonat, men har som sagt bara spelat en timme eller två in i spelet :/ Striderna går väldigt fort i varje fall.
Men nu blev jag ruggigt sugen på att damma av skivan igen
Edit: blev bara lite OT nu


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

klart du ska stoppa in jade och köra lite mer. har för mig att det var mycket mer fighting i början av spelet, innan man kommer ifrån skolan ordentligt...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Lionheart var dock en smärre besvikelse då man kommit igån lite.. det blir ett renodlat actionspel i andra halvan i princip. Till och med devs erkände att spelet var halvfärdigt pga Interplays påknuffande, vilket verkligen suger eftersom det hade potential. Men så gick dem i graven sedan också.. Men det är ändå inte helt kasst.

Arcanum är mer likt Falloutspelen i sådana fall, iaf om man låter sin karaktär vara mechanical och inte magic..

Planescape: torment är ett av de bästa rollspel som släppts någonsin, utifall du inte spelat det, men det är mycket svårt att få tag på nuförtiden.

Annars får jag nog sälla mig till jasägarna för KotOR, spelen är bättre än Starwars-filmerna i underhållning.

Medlem

Jag har kikat lite på KotOR 2, men där har jag en fråga finns det två versioner till pc eller? hittade en som hette KotOR 2 och den andra KotOR 2 Sith lords är det någon skillnad på dem?

Det slog mig när jag läste ditt inlägg jag har fan planescape: torment någon stans här hemma.

Tack för alla svar!!!! än så länge men sluta inte nu det måste finnas mer grymma RPGs

nj
Medlem
Skrivet av nissepistol:

Jag har kikat lite på KotOR 2, men där har jag en fråga finns det två versioner till pc eller? hittade en som hette KotOR 2 och den andra KotOR 2 Sith lords är det någon skillnad på dem?

Star War: Knights of the Old Republic 2 - The Sith Lords är det andra spelets fulla namn

Inaktiv

Mycket bra spel, om man gillar star wars... (Love it!)

Kör det hedliga gammla Morrowind! - pluginsens okrönte konung!

Vila i frid
Skrivet av nj:
Skrivet av the_maxx:

Jag köpte Arcanum på best buy för ett tag sedan. Så det ska finnas. Dock har jag inte lirat det ännu.

I vilken butik var det? Har nämligen kikat runt bland alla butiker jag normalt köper spel ifrån, sökt på både Pricerunner samt Prisjakt och det enda jag lyckats hitta är en Xplosiv-utgåva som då inte säljs längre

Tror jag köpte det på EB-games.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

KotOR 1 och 2. Hur bra som helst.
Baldur's Gate 1 och 2 finns ju, 2an är utan tvekan rollspelens kung.

Neverwinter Nights 1 och 2, Morrowind och Oblivion finns ju också bland högkvalitéts rollspel.

Dessa spel är såna spel man bara måste ha spelat.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Gothic 1, 2 och 3 har inte nämnts hittils.

Om du inte har något emot independent-RPG:n med daterad grafik så släpptes Avernum 4 i början av året.

RPG Codex har en lista på recensioner, nyheter och intervjuer.

Inaktiv

mycket bra tips i tråden, nu till min fråga, finns det några rpgs med lite mer sci fi/apocalyps inriktning, så trött på alla tomtar o troll som man ska slåss mot :/

förutom då, AO, Eve, Fallout serien för dom har jag redan lirat

Inaktiv

System Shock 1/2, Deus Ex, Buck Rodgers 1/2 och Albion kan vara värda att spana in, ifall du inte spelat dem. Aldrig spelat dem själv än, men SS2, DEx och Albion ligger och väntar på att jag ska komma mig för att installera dem.

Sci-fi RPG:n är tyvärr ganska sällsynta, som synes.

Medlem

Sacred från 2004 tycker jag är en bortglömd pärla!

149 spänn på Spelbutiken.se

Annars kör jag NWN2 och väntar på att Gothic3 ska patchas färdigt!

Inaktiv

99 kronor för Sacred Gold på Webhallen annars...

Om du bara väntar på att Gothic 3 ska patchas färdigt - köp det omedelbums, så hjälper du Piranha Bytes. För utgivarna av spel är de första veckorna efter releasen helt avgörande för hur mycket de ska satsa på ett spel/en spelserie.

Medlem
Medlem

Fasen, Har du redan lirat Fallout 2 så kan du ju lika gärna lägga ner, det blir inte bättre än så faktiskt. Fallout 2 är ju nämligen det bästa rollspelet som släppts. Om jag inte hade lirat Grim Fandango så skulle jag sagt att Fallout 2 var DET bästa spelet som släppts.

Medlem
Skrivet av Zhane:

Fasen, Har du redan lirat Fallout 2 så kan du ju lika gärna lägga ner, det blir inte bättre än så faktiskt. Fallout 2 är ju nämligen det bästa rollspelet som släppts. Om jag inte hade lirat Grim Fandango så skulle jag sagt att Fallout 2 var DET bästa spelet som släppts.

QFT!

Inaktiv

Synd att du inte gillade Titan Quest... Jag tycker det är rätt roligt även om man kan skapa grovt overpowered karaktärer som t.e.x. Paladin(Defense/Storm) och Oracle(Storm/Spirit). Om du gillar first person rpgs så är Dark Messiah of Might and Magic nåt att rekommendera. Körde det som en tok tills jag klarade det....

Inaktiv

Allvarligt talat....finns det folk som gillar Knights of the old Republic? Jag testade det lite snabbt och tyckte det var helt ruttet....

Arcanum är skit bra, ett sånt där spel som man måste spela flera gånger bara för att vara säker på att man har gjort allt Jag köpte det billigt på EB-games.

Annars har du ju alltid Final Fantasy 7. Bästa spelet nånsin. Finns ju att få tag på till PC.

Medlem
Skrivet av Voom:

Allvarligt talat....finns det folk som gillar Knights of the old Republic? Jag testade det lite snabbt och tyckte det var helt ruttet...

nej. det var ju det som var problemet. spelet släpptes fick skyhöga betyg men absolut INGEN gillade det. Dock fortsatte spelet (mot alla odds) att "säljas" . igentligen var det ju George Lucas som varje månad köpte in 10000 kopior av spelet för att dölja den enorma floppen. Tillslut så avslöjades dock detta vilket ledde till att KotOR 2 släpptes. Alla hatade även detta spel men en en gång var Lucas inblandad då han i varje kopia av spelet hade implanterat ett medel som var 100gr mer beroendeframkallande än heroin och spreds genom luften. Eftersom alla vägrade att köpa spelet var Bioware tvungna att byta fodral på spelet och namnet blev "What ever happend to Chewbacca?".
såklart var det kotor2 som fanns på cdskivan.
Boware lyckades genom denna terrorstrategi sälja hundratusentals kopior av kotor2.
det ryktas även att en 3a ska släppas. Hur Lucas och Bioware ska gå till väga då återstår att se.
Har inte tid att skriva mer nu måste ta min dagliga överdos av detta extremt dåliga spel.

allvarligt talat.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

12
Skriv svar