Titan Quest: Krashmästaren

Inaktiv
Titan Quest: Krashmästaren

Tja. Tänkte bara säga att Titan Quest krashar hela tiden.. Till er som ska köpa spelet så råder jag er att vänta tills en patch kommer. Jag testade det idag och ja, Jag blev level 3, sen gick jag in i en grotta och när jag var på väg ut så bara SURPRISE!, Svart skärm, sen ett felmeddelande och nu när jag försöker nå min gubbe så krashar den så fort den har laddat klart... Nåt allvarligt slarvfel som dom glömde att fixa innan dom släppte spelet... Kollade i det officiella forumet och ingen får ett svar när dom ber om hjälp... Innan krashen så var det väl ett helt okej spel... En Diablo kopia med grekisk mytologi istället för demoner och helvete Spelet släpptes i förrgår i USA och släpps i EU i övermorgon... Tråkigt att dom typ programmerade spelet på en 200Mhz med Windows 95 och 16MB grafikkort eller nåt... Detta krashar liksom mer än Diablo 1 i Windows XP...

Medlem

asså jag har exakt samma problem! tänkte ett tag att det kunde vara mina ljudkorts drivisar eller nåt för jag fick ett meddelande från installationen av spelet att dom var "old" men blev inget bättre efter att jag installerat de senaste audigy drivisarna heller! Mäktigt besviken, detta spel är juh helt yber annars! Vet inte om jag vågar beställa det nu

Inaktiv

Jag lyckades få det att funka genom att typ ändra compatibility mode hela tiden.. Har även problem med typ memory loss så spelet laggar grovt, texturer som försvinner och kommer tillbaka, text som går ifrån lärbart till stora oläsbara pixlar och till sist genomskinliga fönster... Krasharna verkar som tur är bara dyka upp på vissa ställen som första grottan och även hos oraklet i Delphi när du kommer dit... Är rätt mycket buggar och jag hoppas att dom släpper en patch som fixar det så snart som möjligt...

Medlem

Testade demot men får bara "Tag not found" på all text och menyer.. någon som har ett bra råd hur man löser det??


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Inaktiv

http://titanquestvault.ign.com/

Patch Update

There is a bit of 'light at the end of the tunnel' for those having issues with TQ. ~V~ (a developer) has posted the following on the TitanQuest.net forums:

While I dont have an exact date yet I can tell everyone that we have fixed the following in the upcoming patch:

*Character Corruption on Saved Games Caused By Crashes
*Smarter (Improved) Inventory Placement when you pick up Items
*Dialog Windows Closing when Bumping NPCs
*Improved Multiplayer Performance on 5 & 6 Player Games

We are looking into the crash bugs being reported. It has been difficult because of the known issues with people trying to circumvent the SECUROM software and trying to get data from those experiencing legit crashes. I just want to let everyone know that these crashes are our highest priority and even though we cant respond to everyone reporting a crash bug we are collecting all the data from you folks and are working towards a solution.

Thank you all for your patience.

Synd att jag betalade för ett beta test : (

Flakmonkey

börjar väl bli så med PC-spel, att det är bättre att vänta till någon månad efter release med att skaffa det så att en eller ett par patches har släppts och spelet fungerar som det ska...

Medlem
Skrivet av DreD:

Testade demot men får bara "Tag not found" på all text och menyer.. någon som har ett bra råd hur man löser det??

Demot har inte stöd för andra språk än engelskt operativsystem, då du får gå in i options.txt som ligger i mina dokument/my games/titan quest/settings och ändra eller lägga till language = Swedish

och i spelets mapp

Titan Quest\Settings finns en fil som heter default.txt där och så lär ändra eller lägga till language = Swedish

eller om du ska skriva English på båda ställena, minns inte riktigt... men då ska det funka iaf!

Medlem
Skrivet av robbis:
Skrivet av DreD:

Testade demot men får bara "Tag not found" på all text och menyer.. någon som har ett bra råd hur man löser det??

Demot har inte stöd för andra språk än engelskt operativsystem, då du får gå in i options.txt som ligger i mina dokument/my games/titan quest/settings och ändra eller lägga till language = Swedish

och i spelets mapp

Titan Quest\Settings finns en fil som heter default.txt där och så lär ändra eller lägga till language = Swedish

eller om du ska skriva English på båda ställena, minns inte riktigt... men då ska det funka iaf!

Hmm.. intressant. Har Windows XP på Engelska...

Såg att det stod Swedish i mina filer, ändrade det till English och nu funkar det som smort
Tackar


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Inaktiv
Inaktiv

Testade att köra max på allt i video inställningarna och då såg det ut så här när jag väl kom in i spelet:

http://www.guzilla.com/pictures/hgraph_titanque.jpg

Om det inte vore för att min ranger är level 16 och att jag har typ kommit till näst sista staden så hade jag nog avinstallerat och gått tillbaka till butiken med spelet

Inaktiv

Hoppas det hjälper fler än bara mig

Titan Quest Unofficial PlayFix

Med detta packar upp arc filerna i Resources mappen. Hjälpte en del för mig iaf.

Edit:

Woops glömmde det viktigaste

När du är klar med uppackning gör följande

1) Byt namn på dom filerna som du packade upp från *.arc till *.arc1
2) Sist men inte minst måste du lägga till

"useArchives = false"

I Filerna

C:\Documents and Settings\Användare\My Documents\My Games\Titan Quest\Settings\options.txt
C:\Program Files\THQ\Titan Quest\Settings\defaults.txt

Medlem
Skrivet av Guzilla:

Testade att köra max på allt i video inställningarna och då såg det ut så här när jag väl kom in i spelet:

http://www.guzilla.com/pictures/hgraph_titanque.jpg

Om det inte vore för att min ranger är level 16 och att jag har typ kommit till näst sista staden så hade jag nog avinstallerat och gått tillbaka till butiken med spelet

vad kör du med för grafikkort?

Medlem
Skrivet av Rion:

Hoppas det hjälper fler än bara mig

Titan Quest Unofficial PlayFix

Med detta packar upp arc filerna i Resources mappen. Hjälpte en del för mig iaf.

när jag testade ditt förslag så blev grafiken helt kruppad och cpskadad! så jag fick lov att installera om hela spelet!

Inaktiv

Jag har ett Geforce 6800 LE 128 MB. Jag kör iofs också med en fix... Det kanske är därför den kruppar..

Inaktiv
Skrivet av robbis:
Skrivet av Rion:

Hoppas det hjälper fler än bara mig

Titan Quest Unofficial PlayFix

Med detta packar upp arc filerna i Resources mappen. Hjälpte en del för mig iaf.

när jag testade ditt förslag så blev grafiken helt kruppad och cpskadad! så jag fick lov att installera om hela spelet!

Va? Konstigt. Det enda man gör är ju att packa upp filerna så det går snabbare att komma åt dom.

Att ominstallera spelet var lite onödigt då du bara behöver ta bort allt utom arc filerna i Resources. = P

Ungefär som du packar up *.pak filerna i tex Doom3 eller Quake4.

Vill man så kan man också packa upp Ljud/Musik filerna också om det laggar till med ljudet ibland.

Exempel:

Ny bat fil Audio.bat

archivetool Dialog.arc -extract "c:\program files\thq\titan quest\audio"
archivetool Music.arc -extract "c:\program files\thq\titan quest\audio"
archivetool Sounds.arc -extract "c:\program files\thq\titan quest\audio"

Eller t.o.m text filerna

Ny bat fil Text.bat

archivetool Text_EN.arc -extract "c:\program files\thq\titan quest\text"

Medlem

mitt misstag, nu funkade det! la filerna rakt ut i titan quest mappen och körde .bat det var då det kruppa så det är inte att rekommendera

Inaktiv

Titan Quest Engine crashes sometimes because of the following reason:
The engine.dll uses multithread technic which means 2-5 processes use the same mem address. This means loading sfx and loading gfx goes to same memory address and sometimes this leads to that they get mixed and then crash because the unpacker module is NOT designed for multithread.

So no matter what they claim in Support Forum this is one of the main problems!

Best solution extract the bigfiles before start the game (Med andra ord fixen jag listade)

Man kan också testa att ändra i "options.txt" filen i

C:\Documents and Settings\Användare\My Documents\My Games\Titan Quest\Settings

forceSingleProcessorMode = false
Till
forceSingleProcessorMode = true

ambientFrequency = high
Till
ambientFrequency = false

Inaktiv

Mycket av det där kanske stämmer men typ jag har glömt ett side quest bara några minuter bakåt i spelet och varje gång jag försöker gå tillbaka så krashar spelet på nästan exakt samma ställe... Jag har ändrat som du sagt i options.txt filen men det krashar fortfarande... Det är alltid Engine.dll som krashar... Har provat inprincip allt som går... Börjar lite smått ge upp..

Inaktiv

Undra när dom kommer ut med patchen egentligen? Jag vill spela... Min gubbe råkade försvinna när jag skulle installera om spelet och jag typ tröttnade.. Avinstallerade spelet och nu väntar jag tills patchen kommer innan jag börjar spela igen.

Inaktiv

Nu har jag spelat i över 4-5 timmar utan en enda crash..

Fixarna jag har inne är arc filerna är uppackade och ändringarna i ambientFrequency och forceSingleProcessorMode ovan.

Nu har jag ju dock inte en Dual Core cpu, men kan någon med en bekräfta om detta hjälper även på dessa?

Inaktiv

Jag har en gammal halvsunkig Athlon AMD 2Ghz som jag kör på och det krashade även fast jag provade att packa upp filerna och ändra ambientFrequency och ForceSingleProcessorMode och typ tog bort dialog filen... Måste skaffa mig en ny burk så småningom men jag hade tänkt att vänta tills i jul eller nåt...

Inaktiv
Skrivet av Guzilla:

Jag har en gammal halvsunkig Athlon AMD 2Ghz som jag kör på och det krashade även fast jag provade att packa upp filerna och ändra ambientFrequency och ForceSingleProcessorMode och typ tog bort dialog filen... Måste skaffa mig en ny burk så småningom men jag hade tänkt att vänta tills i jul eller nåt...

Får du ett felmedelande när det hänger sig?

Edit:

Du har inte ett RealTEK ljudkort?

Från Officiella forumet.

Crashes on machines with RealTEK audio
We are investigating this problem.

In the meantime, disabling hardware sound acceleration may work.

Medlem

mina bekymmer löste sig genom att köra det i kompabilitetsläge win98... inte krashat en enda gång sedan dess och är lvl 19 nu, nu väntar jag bara på orginalet ska trilla ner i brevlådan så man kan börja lira med polarna över nätet!!! (ojoj luktar pirat-olaglig-nerladdning va? nej nej, jag har lånat spelet hehe) Får man inget nytt Diablo 2 får man ta Titan Quest, som jag (så långt som jag spelat) tycker är det bästa som kommit sedan diablo 2! Enda jag är lite besviken på är att karaktärerna ser rätt lika ut vilken klass man än kör förrutom male/female shit´en!

Medlem
Skrivet av Guzilla:

Jag har ett Geforce 6800 LE 128 MB. Jag kör iofs också med en fix... Det kanske är därför den kruppar..

ok, jag kör med ett Geforce 7800 GTX 256mb...

det kruppade fint för mig när jag packade upp det på fel sätt... nu kör jag utan att packa upp det! Märkte ingen som helst skillnad i snabbhet eller nåt med eller utan uppackade filer! förrutom att det tog upp sjuktligt stor plats!

Inaktiv

Rion, Jag får ett felmeddelande japp... Vet inte om jag har ett RealTek ljudkort.. Tror inte det.. Har ett soundblaster ljudkort i moderkortet som jag kör på...

Inaktiv
Skrivet av Guzilla:

Rion, Jag får ett felmeddelande japp... Vet inte om jag har ett RealTek ljudkort.. Tror inte det.. Har ett soundblaster ljudkort i moderkortet som jag kör på...

Har du testat vad robbis skrev ovan? Jag kör också med kompabilitetsläge fast med Windows 2000 som val.

Inaktiv

Med risk för att bli lite tjatig men jag skrev iaf detta på Swec så jag kan lika gärna skriva det här också.

Ok nu tar vi allt igen i ordningsföljd.

1) Ställ in Kompabilitetsläge (Compability) till Windows 98
Titan Quest.exe -> Högerklick -> Properties -> Compatibility [x] Win98/ME [x] Disable Visual Themes [x] Turn off advanced

Crashar det fortfarande? Gå vidare till punkt 2.

2) Ladda ner Archive Tool

Med archive tool packar man upp arc filerna (är som zip filer) för att snabbare komma åt filerna. Spelet laddar snabbare och kan lösa en del problem med dualcore cpu's.

Lägg varje bat fil plus exe filen och dll filerna i mapparna Audio, Recources och Text.

Kör igång bat filerna en i taget och den börjar packa upp filerna.

Obs. Titta i Bat filen med Notepad så att sökvägen stämmer.

byt sedan namn på arc filerna du packade upp till *.arc1.

När du är klar med uppackning gör följande

Lägga till

"useArchives = false"

I Filerna

C:\Documents and Settings\Användare\My Documents\My Games\Titan Quest\Settings\options.txt
C:\Program Files\THQ\Titan Quest\Settings\defaults.txt

Crashar det fortfarande? Gå vidare till punkt 3.

3)
Testa att ändra i "options.txt" filen i

C:\Documents and Settings\Användare\My Documents\My Games\Titan Quest\Settings

forceSingleProcessorMode = false
Till
forceSingleProcessorMode = true

ambientFrequency = high
Till
ambientFrequency = false

Övrigt

Har du ett RealTEK audio ljudkort? Testa att ställa av hardware sound acceleration.

Inaktiv

Nu har jag provat ditt tips... Jag krashade inte i grottan äntligen men laggen är grym... Hela spelet hackar mer än normalt och grafiken är buggig som vanligt.. Texturerna försvinner och spelets typsnitt blir till tjocka pixlar.

Edit: Kom på varför det hackar grovt... Jag körde på default video inställningarna.. Brukade köra med allt på medium förut... Förstår dock inte det där med typsnittet och försvinnandet av texturerna.

Medlem

lamt tips, men har du senaste Nvidia drivisarna? testa annars att installera dem! Mitt hängde sig en gång nyss faktiskt (första gången på 2 dagar och då har jag spelat konstant)... Hängde sig i grottan utanför Delphi när jag återbesökte den för ett quest! Men startade om spelet igen och då kom jag förbi det direkt!

är det någon som har orginalet som testat MP? väntar på mitt ska komma från webhallen! Som jag fattat det kan man köra med sin singelplayer gubbe i mp också? det betyder juh att gubbarna inte sparas på någon server? hur funkar det då om man råkar formatera bort sin karaktär? får man köra om från normal svårighet dårå när man äntligen jobbat sig upp till legendary? låter verkligen jobbigt...

Inaktiv

Jag har dom senaste drivrutinerna och jag tror jag har hört att folk med original har samma problem.. Vet inte om jag vågar köpa spelet med så många buggar... Redan nu så är katalogen titan quest på min dator nästan 10 GB stor för att jag extraktade alla filerna... Men fortfarande laggar det grovt och har fortfarande problem med grafiken... Robbis, Jag blev av med min Lvl 16 Ranger när jag installerade om spelet... Trodde att man kunde backa upp gubben på nåt sett men det verkar inte gå. Har lite svårt för spel där gubben ligger på datorn... Finns ju redan typ oändligt med liv, skills, guld trainer... Om nån månad kanske två så blir det nog värre... Blir nog inte som Diablo 1 dock med typ Autokill men som open Diablo 2 server lär det nog bli...

123
Skriv svar