Diablo 3, 2D eller 3D?

Medlem
Diablo 3, 2D eller 3D?

Satt och funderade lite på hur Diablo 3 skulle kunna komma att se ut när det plötsligt slog mig, det släppas ju knappt några 2D spel längre! Vad tror ni att vi har att vänta och hur vill ni ha det? Jag tror tyvärr att det kommer bli 3D även fast jag skulle vilja se det i en sprojlans ny fräsh 2D motor. Peas out.

Inaktiv

Skulle nog föredra 2D grafik.

Medlem

Eftersom 3D är lättare att göra så kommer det knappast bli ett 2D-lir. Jag är inte emot 3D själv, görs det bra så är det jäkligt fräscht.

Medlem
Skrivet av Kaempestore:

Eftersom 3D är lättare att göra så kommer det knappast bli ett 2D-lir. Jag är inte emot 3D själv, görs det bra så är det jäkligt fräscht.

Hur kan det vara enklare med 3d?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

2D-lir är lättare att göra än 3D man behöver ju göra gubbarna i något 3D program precis.

Medlem

Dom som har/kan programmera(t) spel via DirectX/OpenGL vet att det är knappt någon skillnad mellan 2D och 3D programmering..


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Inaktiv

Hellgate: London är väl i det närmaste diablo 3 som jag förstått det, och då komma man välja om man vill spela i 1a eller 3e person.
Jag kan ha fel dock är inte speciellt insatt i det spelet

Medlem

Titan Quest Släpps i Juni och ska tydligen vara som Diablo, kan ju vara ett substitut för Diablo 3 så länge ;).


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av Ice_:

Dom som har/kan programmera(t) spel via DirectX/OpenGL vet att det är knappt någon skillnad mellan 2D och 3D programmering..

Enligt mitt tycke är det iaf lättare att programmera 2D-spel än 3D

För man slipper att oroa sig om saker är vid en annan vinkel.

2D använder ju bara sig av x,y-kordinaterna medans 3D har ju z också.

Fast jag tror iaf om Diablo 3 kommer så gör de nog det i 3D och det blir nog inte sämre för det.

Medlem

Ser fram emot Titan Quest... demot var helskönt!

Medlem

Jag hade gärna sett spelet 2d men har svårt att tro att så blir fallet. Jag har fått den uppfattningen att 2d-spel snabbt urartar i storlek tack vare att varje del utrustning ska renderas på varje karaktär i alla tänkbara kombinationer av annan utrustning och.. ja, titta bara på spel som Fallout Tactics och Baldurs Gate 1/2. Förrenderad grafik verkar leda till 3-5 speldiskar.

Jag skulle som sagt föredra 2d men skulle inte ha något emot om det gjordes i 3d med en låst kamera likt den i Diablo2. Bara vi slipper first- och thirdpersonperspektivet.

Medlem

wow e mitt substitut... å de e ungefär 3d

Inaktiv

Lättare att göra i 3D, slipper man göra skit många bilder från alla vinklar osv, medans när man gör i 3D räcker det med en model


signatur

Fear the #komsi Brigade!

Medlem
Skrivet av Svampn:

Lättare att göra i 3D, slipper man göra skit många bilder från alla vinklar osv, medans när man gör i 3D räcker det med en model

Sen så ska du ju skriva koden som renderar modellen också, det e ju ganska bökigt det med.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av Ice_:
Skrivet av Svampn:

Lättare att göra i 3D, slipper man göra skit många bilder från alla vinklar osv, medans när man gör i 3D räcker det med en model

Sen så ska du ju skriva koden som renderar modellen också, det e ju ganska bökigt det med.

Det är nog mer eller mindre vardagsmat för rutinerade programmerare.

Medlem

Enligt alla som gör stora spel är det lättare med 3D. Civ IV gjordes i 3D för att det var mycket bekvämare. Det är ganska bökigt med 2D vad gäller överlappning och en massa annat. Saker som 3D sköter av sig självt.

1
Skriv svar