Inaktiv
Elgitarr

Hej!

Jag har tänkt att testa på att börja spela elgitarr.
Tänkte inte lägga ut speciellt mycket eftersom man får se hur ofta man spelar och hur roligt man tycker det är.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa?

Har hittat den här: Länk
Men den kanske är rent skräp eller vad tycker ni?


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Det spelar egentligen ingen roll hur dålig din första gitarr är. Meningen är att du ska få känna på strängarna och vänja dig. När du har börjat spela seriöst och ska köpa en lite dyrare gitarr så kan jag mycket gärna hjälpa dig.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Det där var en ruskigt billig gitarr, och jag ser inget märke.

Men jag föreslår att du faktiskt går till en musikaffär och får känna på gitarren du ska köpa, för det viktigaste är att du själv gillar hur du spelar på den, är oerhörd skillnad på tjocklek på hals,vikt och (iallafall när du köper lite dyrare gitarr) sound.

Såklart kommer din första gitarr att låta ganska risigt (att du själv kanske inte är så duktig, blandat med en gitarr som är gjord på billiga material och en risig förstärkare), men som med allt annat så finns det guldklimpar även bland skiten

Det jag skulle råda dig till är att INTE köpa en gitarr med svaj till (den där pinnen) då en sån gitarr (speciellt då du använder svajen) brukar hålla sin stämton mycket sämre än dom gitarrer som har en fast brygga.

Sen till märken så kan jag väl bara säga att en telecaster-kopia kommer med största säkerhet ge dig det ljud som passar majoriteten av alla musikstilar, men som sagt, prova gitarren innan du köper, då du kommer spendera mycket tid med den förhoppningsvis och det är alltid ett plus då om du är nöjd med hur den spelas på.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Och kom ihåg, en gitarr för (t.ex) 3000 kr med grymma mickar är bättre än en gitarr för (t.ex) 15000 kr med usla mickar.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Lägg runt 2.500 - 3.500 så har du en gitarr som funkar och som du faktiskt kan fortsätta spela på länge om det är så att du kommer att fortsätta.

Tröttnar du kan du även få tillbaka nån tusenlapp för den.

En strata ur Fenders lågbudgetserie Squier är tex. ett bra val eller Epiphone från Gibsons lågbudgetserie.

Då får du ganska bra kvalitet för pengarna (både Fender och Gibson står ju bakom sina billigare varianter och de vågar inte leverera för dåliga grejor för då förstör de samtidigt sitt varumärke).

Medlem

Finns också billiga elgitarrer för runt 2000-2800 kr med märke, hittade också härom dan flera Harley Benton SG modeller för runt 900-1600 och flera andra här är en länk http://www.thomann.de/se/elgitarrer.html?track=rmsarcar.com


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Inaktiv

Hade tänkt spela lite allt möjligt men först och främst punkrock.

Den här är rätt hyfsad va?
HARLEY BENTON HBS580WR
MARSHALL MG15CD


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Japp de är rätt bra:)


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Hade tänkt spela lite allt möjligt men först och främst punkrock.

Den här är rätt hyfsad va?
HARLEY BENTON HBS580WR
MARSHALL MG15CD

Den gitarren är inget att rekommendera. Mickarna är inte alls bra på den gitarren som du ser här. Men visst är det en bra ny börjar gitarr. Kör på den Det går alltid att byta ut mickarna för 2000 spänn uppåt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Nu är det även så att jag inte har hur mycket pengar som helst eftersom man slutar skolan det här året och har bara 4 månaders studiestöd framåt. Alltså max ca 4000kr om jag inte köper något annat.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Nu är det även så att jag inte har hur mycket pengar som helst eftersom man slutar skolan det här året och har bara 4 månaders studiestöd framåt. Alltså max ca 4000kr om jag inte köper något annat.

Köp som sagt en billig gitarr till att börja med. Det är onödigt att lägga ner en massa tid på att hitta den perfekta gitarren för det bästa möjliga priset då du kanske tröttnar på spelandet. Börja med en billig gitarr och köp en bättre efter 1-2 år om du vill fortsätta med spelandet.

Edit: Rekommenderar den här sidan som lär dig alla grunder och saker du kan träna på.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Ok tack för svaren
Men ska ta och fundera på mina alternativ, tror det blir en paket runt 1200kr.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av WaltX:

Mickarna är inte alls bra på den gitarren som du ser här.

Ja, jag tror SÄKERT att han kan se på långa vägar att det där är en dålig mick. Jag menar, man behöver ju uppenbarligen inte ha någon som helst kunskap om elgitarrer för att urskilja en dålig mick. Du kanske ska motivera lite också?

Lägg ABSOLUT inte mer än 1000:- på din första gitarr. Det som med 80% säkerhet kommer hända om du inte tar lektioner är att du kommer märka att du inte kan spela gitarr ö.h.t. och att allt låter skit = tappat intresse. Tro mig.

Ta lektioner om du ska köpa en gitarr för 4000:-, för det ska till en heel del grundbegåvning och motivation för att du ska lära dig själv att spela gitarr på ett vettigt sätt.

Medlem

Om du inte har bråttom så är det bara att vänta på Disneys spel:
Star Guitarist

Inaktiv
Skrivet av thordan:

Om du inte har bråttom så är det bara att vänta på Disneys spel:
Star Guitarist

eh, vill ha en riktig istället


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Köp en Schecter Omen-6! En mycket, mycket bra gura för pengarna, som du kan spela på ett bra tag!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140710

Sluta krångla till allt för grabben:

Köp ett paket som du hade hittat i början, finns massa på musikbörsen med olika märken runt 1000- 1500 slantar
tex B.C.Rich, Washburn och som du hade där nån strata kopia Squier eller JoD som jag började med själv

Har du aldrig spelat gitarr själv kommer du inte höra nån skillnad på bra mickar hit o dit om det är
single coil (de smala)
eller humbucker(de dubbelt så tjocka)
utan lär dig spela på det du har och köp bättre = Dyrare?!? När du Vet du vill fortsätta lira.

min första JoD Gitarr som kostade typ 1300:- hade jag i 2 år och den var alldeles utmärk och håller med WaltX att använd inte Svaj (Långa pinnen) på dom för då går stämningen åt helsike direkt:P

PS. Snackar vi ljud och mickar som ska låta bra måste man ändå lägga åtskilliga tusen på en bra förstärkare så...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Synd att HARLEY BENTON HBST-SET 2 SUNBURST har en svaj.
Blir nog den här HARLEY BENTON HBS-SET 1


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Ett annat råd jag måste ge dig är att först börja spela utan dist, så att du hör när du själv spelar fel.
Alternativt att du gör med väldigt lite dist, så att du får ett lite 'fräschare' ljud

Det är väldigt enkelt annars att man bara kör med dist på hela tiden och bara kör på, vilket inte är särskilt bra för din teknik.

Angående den första gitarren så verkar det som om man kan själv välja om man vill ha svaj på eller inte, jag personligen skulle välja den då stratocasters generellt sett är lite allt-i-allo, medans en Gibson SG är mer för hårdrock.

Men det är såklart upp till dig, är säker på att du kommer ha väldigt kul med att lära dig lira gitarr iallafall.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

aha, jag trodde det snarare var tvärt om.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Vad du än gör köp INTE, INTE, INTE, (kan inte skriva "inte" för många gånger här) ett nybörjarkit av typen du länkade till i första inlägget. Min halvbror fick ett sådant och det var i särklass den sämsta gitarren jag någonsin testat. Kändes som att hålla i en plastleksak, och den var fruktansvärt svår att stämma och hålla stämd. Förstärkaren var knappast något att hurra för heller.

Köp någon billig begagnad Squier-strata istället och en liten övningsstärkare till. Besök din lokala musikaffär så får du säkert bra hjälp att hitta något prisvärt.

Inaktiv

Finns tyvärr inte någon musikaffär i stan. Men ja även jag tycker det jag länkade först ser dåligt ut.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Det kan vara värt att åka en bit till närmaste musikaffär. Jag rekommenderar inte att du köper en gitarr utan att ha fått känna på den först.

Skrivet av Darkseed:

Jag rekommenderar inte att du köper en gitarr utan att ha fått känna på den först.

Men samtidigt har han aldrig hållit i en gitarr så spelar det inte så stor roll. Det kommer kännas konstigt och ovant vad det än är för gitarr

Jag är vänster hänt men när jag skulle börja spela tänkte jag "Jag kan ju varken spela åt vänster eller höger så vaffö krångla o köpa en vänster hänt gitarr?? så jag körde på Brorsans akustiska höger gitarr och det funkade jätte bra


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

evh
Medlem

Håller med Darkseed. Visst kan man köra på ett nybörjarkit först men då får man räkna med dålig kvalitè. Beror lite på hur mkt du kommer att spela.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem
Skrivet av Musikministeriet @ svt:

Del 4 av 8. Musikern eller instrumentet. Kan man höra om ett instrument är dyrt eller billigt? Musikministeriet utsätter bland andra Linda Lampenius, Kjerstin Dellert och Janne Schaffer för en blindtest för att se om de kan höra skillnaden på en 10-miljoners Stradivarius och en billig skolfela?

Från 16 minuter och framåt testar de instrumenten

http://svtplay.se/v/1430619/musikministeriet/del_4_av_8


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Mina kära forumfolk det blev den här. Tack för eran hjälp!

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbstset_2_sunburst.htm


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Harley Benton's är jävligt snygga. Bra där. Behöver du hjälp med spelandet i framtiden så är det bara att fråga


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Bra val


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Nice:)


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

1
Skriv svar