Youtube tries to tvinga me att be svensk! [omröstning]

Youtube tries to tvinga me att be svensk! [omröstning]

Jag avskyr svenska på datorn;
Läs mig!
Laddar!
Fjordström!

Graw! Det låter så malplacerat och dumt, därför kör jag operativsystem och hela faderuttan på Engelska. Dels för att det känns så rätt och dels för att det underlättar förståelsen av programmen, vid felsökning, kommunikation internationellt och så vidare.

Men nu vill min favoritsajt Youtube lära mig att det ska för böveln vara på svenska, och hör sen! Alla klipp som länkas på förstasidan är dessutom svenska aftonbladet.tv skitklipp och deras maskot Magnus Betnér. Jag vill spy på skiten. Det räcker att jag stänger fliken och öppnar Youtube i en ny så ställs layouten om till Svenska...

Det måste väl finnas ett sätt att komma runt detta? En kod till Stylish eller Greasemonkey? Hjälp! :evil:

Medlem

klicka på "Svenska" längst upp till vänster, jämte logotypen och välj önskat språk!?

(Alltså inte Sverige/Sweden, utan Svenska/Swedish)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Skaffa ett login (om du har Gmail så kan du använda det) så sparas (iaf för mig) språkval och man kan välja vilka (om några) typer av klipp som ska visas på förstasidan.
Man kan även välja att den alltid ska spela HQ-klipp då det finns att tillgå.

Edit: jag har min ställd på "Worldwide/English" -tänkte bara tillägga det.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Mjo så mycket har jag förstått, men denna process måste upprepas varje gång jag surfar in på sidan så det måste vara en bugg som bara händer för mig. Det verkar inte som att det vill lagra inställningarna i cookies. Jättestörande. Tack för svaren och hojta till om ni hittar ett script till Greasemonkey eller Stylish, tack!

Edit. Jag gick in via Account så kunde jag ställa in allt möjligt, ska se om det funkar nu!

Medlem

Jag skriver under på din protestlista utan eftertanke. Jag HATAR svenska på datorn. Jag ogillar också krafter som verkar för att hitta svenska ord för engelska uttryck, typ rejv...

Jag ogillar att min ps3 försvenskligar mina spel - vem fan vill höra adam alsing när man spelar?

Nej, nej och nej till svenska!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kanske skulle vara värt en poll?

Själv kör jag alltid OS på svenska, däremot samtliga program på engelska.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

aaa, ogillar med youtubes svenska-mojs.
Vem vill ha det på svenska? OK min far blir nog glad ifs, men dom kan väll inte lägga ut hundratusentals kr på att göra det till swe, bara för att far min ska förstå, fast han gör det ändå bara om han vill?

Menar "alla" som kan komma in på youtube förstår väll engelska?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Fixa en röstning tack. Skulle var kul och se resultatet.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

De får gärna slänga in svenska i OS, program, spel, websidor och liknande men språket måste vara valbart. Jag avskyr när andra bestämmer sådana saker åt mig. Jag vill välja själv för bövelen.

Är en poll något jag kan ordna eller sköts det av moderatorer?

Medlem
Skrivet av Grön:

Är en poll något jag kan ordna eller sköts det av moderatorer?

Det är du som fixar.

Du trycker Redigera på din orginalpost, sen om du scrollar neråt så kommer du till sist se ett fält där du skriver frågan och kan lägga till alternativt och så.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är så med mig också att den går tillbaka till svenska varje gång jag stänger ner/öppnar sidan. Har slutat bry mig pallar itne ändra varje gång.


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

Har alltid undrat om engelsktalande länder tycker att sitt språk låter löjligt på film, musik och allt möjligt.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Skrivet av Greger:
Skrivet av Grön:

Är en poll något jag kan ordna eller sköts det av moderatorer?

Det är du som fixar.

Du trycker Redigera på din orginalpost, sen om du scrollar neråt så kommer du till sist se ett fält där du skriver frågan och kan lägga till alternativt och så.

Tackar, nu är det fixat!

Medlem
Skrivet av WaltX:

Har alltid undrat om engelsktalande länder tycker att sitt språk låter löjligt på film, musik och allt möjligt.

Det mesta som publiceras är på engelska, altså hur det igentligen skall utalas.

Men ja, det skulle kanske vara intressant.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

hej allihopa

jag föredrar engelska i applikationer, på nätet vägrar jag det som jag inte trivs med.


signatur

thank you, come again

Medlem

engelska på alla hemsidor och program/spel.
dock så är OS svenskt.

Medlem

jag stör mig rejält på att en hel del videor "inte är tillgängliga i ditt land".
RACISM!

Avstängd

Något jag stör mig på är att så många svenskar föraktar svenskan. Jag har tänkt en hel del på varför det är så. Jag har bildat mig en uppfattning kring detta:

Engelskan låter coolare än svenskan och de som pratar engelska har fler... "konstiga" uttryck som inte har så mycket med saken att göra egentligen. De verkar mer benägna att klippa och klistra ihop ord och förkorta på ovanliga sätt, titta bara på alla namnförkortningar.
Ett exempel på ett sådant ord är "frag". Ordet kommer troligen från att döda sin officer med en "fragmentation grenade", dvs. en spränghandgranat, som det svenska ordet lyder.
Ett svenskt ord som är lite i samma stil är fika, vilket är ett dialektalt ord för kaffe.

Jag tycker inte att det är något fel i att ha program, hemsidor och spel på svenska, men det är inte konstigt att det blir som det blir när uttrycken väljs av de som pratar engelska och just dessa ord ofta låter mycket bättre på originalspråket.
Den bästa lösningen tror jag skulle vara att översätta från grunden, dvs. att inte översätta till svenska, utan att helt byta språk till svenska - men det skulle förstås innebära väldigt mycket jobb och inte alls vara värt det.

Jag har ingenting emot engelskan, men jag blir väldigt irriterad på folk som inte kan prata ren svenska utan blandar in engelska ord. Igår sa en kompis helt seriöst "turna into en arena". Särskilt irriterande är det när det redan finns bra svenska ord för det, när folk använder "coffeshop" istället för café. Och varför ska alla reklamer vara på engelska? Varför byter vi inte språk till engelskan istället?

Sedan är det ju klart att man påverkas. Jag tror att om vi gav vårt eget språk en ärlig chans - vilket jag inte tycker att vi gör idag - skulle vi uppskatta det mer.

Skrivet av WaltX:

Har alltid undrat om engelsktalande länder tycker att sitt språk låter löjligt på film, musik och allt möjligt.

Jag tror inte det, av den enkla anledningen att deras språk blir beundrat av nästan alla andra i västvärlden.

Svenskan är ett "hummelspråk" med många tonfall och toppar. Annars är dess uppbyggnad väldigt likt engelskan. Att svenska för oss svenskar låter dåligt i filmer är mestadels på grund av skådespelare som inte vuxit ifrån teaterskolan. Deras svenska låter väldigt överspelad och löjlig. Det beror även på att vi helt enkelt inte är vana vid språket, hur kontigt det än låter. Vi har lärt oss att amerikanskan man hör på TV/film/musik är det mest naturliga.

De utlänningar jag pratat med som aldrig hört svenskan innan de träffat mig tycker att det låter roligt. Det är även uppmärksammat av kända amerikanska komiker (Seth Macfarlane, Jim Henson och Will Ferrel bla) så lite löjligt låter vi allt, det är bara att inse.

Själv gillar jag svenskan inom musiken, men det hör inte hemma på internationella hemsidor och program som Windows och Photoshop. Inte för att språket i sig inte passar in i mallarna, det är som Elias säger direktöversättningarnas fel. Att engelskan UK/USA bör användas inom tekniken är mestadels så att användarna inte blir låsta till sina regioner. Inom datavärlden är engelskan en del av allmänbildningen.

Avstängd

Det har du rätt i. Vi är uppväxta i ett samhälle där nästan allt på TV är på engelska och det mesta i våra datorer är på engelska och då blir man ju van vid engelskan på det sättet.

Att svenskan låter lite löjligt är ju annars helt subjektivt, men nog kan jag hålla med om att svenskan har en del lustiga inslag (precis som alla andra språk).

Svenska i vanliga program som Windows och Photoshop tycker jag gör sig bra, då sådana program sällan innehåller särskilt många komplicerade uttryck, och de programmen används mer av äldre folk - som inte tillhör den "engelskvana" generationen, så det tycker jag absolut att man ska fortsätta med.
Spelen däremot är det lika bra att inte översätta och är man så pass ung att man inte förstår språket är det lika bra att inte spela för då är man troligen för liten ändå.

Medlem

EliasN, menar du verkligen att program som photoshop används mer av äldre folk från en mindre engelskavan generation?

Medlem
Skrivet av erge:

EliasN, menar du verkligen att program som photoshop används mer av äldre folk från en mindre engelskavan generation?

Om vi ser till antalet lagligt använda licenser för företagsbruk har han förmodligen rätt. Dock beror detta givetvis på hur vi definerar och vart åldersgränsen för detta segment går.

Jag tror däremot att han menade mer på att de som använder de svenska utgåvorna tillhör det "äldre" gardet.

Avstängd
Skrivet av erge:

EliasN, menar du verkligen att program som photoshop används mer av äldre folk från en mindre engelskavan generation?

Skrivet av Tetris||:
Skrivet av erge:

EliasN, menar du verkligen att program som photoshop används mer av äldre folk från en mindre engelskavan generation?

Om vi ser till antalet lagligt använda licenser för företagsbruk har han förmodligen rätt. Dock beror detta givetvis på hur vi definerar och vart åldersgränsen för detta segment går.

Jag tror däremot att han menade mer på att de som använder de svenska utgåvorna tillhör det "äldre" gardet.

Den åldersgrupp jag syftar på i det här fallet är väl 30-40 och uppåt, något åt det hållet.
Photoshop som sådant används mest professionellt, enligt min uppfattning, och därmed bör de flesta användarna ligga under den kategorin. Nu är det ju förstås väldigt svårt att gissa det, och Photoshop var inget bra exempel, men då valde jag inte det själv heller.

Medlem

blir asirriterad nar program o sant blir oversatta till svenska nar man e van att de varit pa engelska tidigare

Medlem

Engelska, tack.

1
Skriv svar