globalisering

Medlem
globalisering

håller på och planerar för min kommande slutpraktik. ska undervisa om "politik och ideologi". tänkte ge eleverna en uppgift som går ut på att de ska undersöka någon produkt som de konsumerar ur ett globalt perspektiv. Har ni några bra tips på siter som eleverna kan använda sig av för att undersöka multinationella företags globala inverkan?

Medlem

Låter som en otroligt svår uppgift att begränsa för att få ut något vettigt om den, speciellt eftersom företags globala inverkan är väl svår att se ur ett politiskt perspektiv. Kanske någon sida som tar upp lobbyverksamhet i USA, vad vet ja. Brukar inte företag oftast vilja gömma sin inverkan på både politik och vanliga människors liv?

Medlem

Har för mig att det finns nån site där man direkt kan söka upp ett företag och läsa om deras inverkan på mänskliga rättigheter och miljö.

Medlem

Skulle inte säga att det är svårt att se hur storföretag styr politiken på många delar av världen. Har pågått sen industrialiseringen och lätta exempel är koloniseringen på Afrika, den s.k. "självständigheten" i Sydamerika, utsugningen av arbetskraft i Asien.
Bara Coca Cola ger ju grund för en väldans massa saker man kan ta upp, tomten t.ex (för att ta något som inte är så hemskt).

Tycker det låter som en väldigt bra uppgift.

Dock har jag ingen aning om vilken sida du tänker på, ska höra lite under dagen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

^- Låter som det skulle vara svårt att hitta "objektiv" information om detta. Att hitta sidor som spyr galla över företag är väl inte svårt att hitta, men att hitta någon som gör det med ren fakta och ur ett någorlunda objektivt perspektiv är nog otroligt svårt. Det ska ju faktiskt användas i en skolklass, antar ja? Men om någon hittar något bra så skulle det vara av intresse!

Medlem

tack för era idéer och synpunkter.

håller helt med om problem. det kanske vore lättare att genomföra på policynivå? Objektiviteten är ett problem förstås. de flesta som ägnar sig åt sådan info verkar klart partiska. kanske kan man helt enkelt kräva att de redovisar produkten ur ett annat perspektiv. vi kommer förstås också att tala om globaliseringens postiva effekter.

Medlem

uppgifte är tänkt att användas på gymnasiet

Medlem

^- Vilken antagligen gör det svårare, större chans att man har smarta elever som t ex är väldigt "vänster" av sig. Dessa lär med största sannolikhet sätta sig på tvären, fick det problemet när jag skulle arbeta med amerikansk kultur under ett antal språk lektioner ;p Låter som en otroligt rolig uppgift som skulle vara bra på flera nivåer, finna information och vara kritisk skulle nog vara så viktigt som resterande "stoft" som denna uppgift innehåller

Medlem

[http://video.google.com/videoplay?docid=5633239795464137680]

En väldigt bra dokumentär om globalisering. Inte om något speciellt företag men bra för att förstå hur företagen påverkar u-länderna.

Medlem

Jag har faktiskt tänkt använda johan norbergs texter som ett försvar för kapitalismen. gillar honom inte personligen utan anser att hans "till kapitalismens försvar" bär på en del stora brister. Samtidigt presenterar den enkelt och tydligt de bra sidorna.

Medlem

Rent historiskt om man ser tillbaka är det ju lätt att se hur stora företag styrde en hel del händelser i världen. Sydamerika är ett väldigt bra exempel.

Hörde runt i min seminariegrupp idag om de kände till någon sida som likande det du efterfrågade och tyvärr hade ingen någon aning.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bjosarn: Japan är också ett klassiskt exempel där liberaler talar om den fria marknadens mirakel. Tvärbluff säger jag.

Medlem

Du skulle kanske kunna välja ut några produkter som passar uppgiften, och fördela dom bland eleverna.
Då kan du ju styra dom lite åt det håll du vill.


signatur

yolo

1
Skriv svar