Styrketräning 101

Medlem
Styrketräning 101

Jag efterlyser lite kvalificerade tips kring styrketräning.

Jag har under några månaders tid tränat tre gånger i veckan, ungefär 1-1,5 timmar i stöten - jag och en vän har kört "allt" 3x10 reps mest för att hitta rytmen, komma igång och så där.

Nu behöver jag (vi) struktur i hur vi tränar - tanken är att köra lite tyngre och 3x6 repetioner istället för 3x10.

Jag tränar på ett litet gym med ganska begränsat antal maskiner, bänkar osv men det kostar inget och det är minimal med folk där osv så jag kommer stanna där.

Jag uppskattar tips på hemsidor och liknande som funkar för en träningsnoob i det avseendet att jag kan inte göra 29 ripcurlers för jag vet inte vad en ripcurler är - det känns för osäkert att läsa att man skall hålla si och lyfta så, det är lätt att göra fel och det är inte bra då man tränar förgäves eller kan skada sig...

I lokalen finns ett gäng "maskiner" som jag inte vet vad de kallas, uppskattar om någon kan identifiera dem.

1 - Man sitter rak i ryggen och drar vikter nedåt från "över huvudet, raka armar" till ned i axelhöjd. Samma maskin fungerar så att man håller armarna vid sidan och trycker vikterna nedåt tills armarna är raka längs sidorna.

2 - Samma som tidigare maskin fast man lyfter vikter nedifrån och upp, mycket jobbigare.

3 - man sitter lätt bakåtlutad, lätt böjda armar och "flaxar" likt en fågel.

4 - Man sitter rakryggad, lite bakåtlut och skjuter tyngderna från sig med benen.

5 - En bänk med hiss för benen, man sitter i ändan och kör med benen från 90 grader rakt ut, man kan också ligga på mage och göra övningen - en klassisk maskin i en styrketräningslokal men jag har inte en aning om vad den kallas, eller övningarna.

6 - Klassisk bänk att göra "sittups" i

7 - En bänk för att göra "bakvända sittups", man "hänger" i benen framåtböjd och reser sig upp så att man blir raklång och lite till... för ryggen.

8 - En hissannordning som går att bygga om på 200 sätt, en bild förklarar enklast vilken typ av maskin det är.

9 - klassisk bänkpress

10 - roddmaskin

11 - "Crosstrainer" tror jag den kallas, man står och springer med stavar.

13 - motionscycklar från 70-talet (aldrig)

14 - sandsäck

Det är nog alla maskiner. Det är svårt att "surfa hem" ett träningsschema när man inte vet vad övningarna heter eller hur de går till.

Tips? Hur tränar du och varför? Har du egna frågor, fyll gärna på i tråden...

Jag är intresserad av att träna lite hårdare än bara för att må bra, beach 2012 typ.

Tack,
//C


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Googla MAXOT, finns en hel guide till deras schema och alla övningar på deras hemsida(vilket är jättebra för dig som inte vet vad övningarna "betyder"). Inte för att jag vill göra reklam för någon sida, men av någon anledning har Flashbacks träningsforum ett antal väldigt bra trådar med scheman och hur man ska lägga upp sin träning, kost etc.

http://forum.body.se/ Body har ett forum där alla information finns också.

Styrketränar inte förtillfället, men när jag gjorde det var det för att må bra och styrka. Åt alldeles förmycket och struntade i all vad hälsosam kost heter för att vilja ha det i mer visuellt syfte hehe

Medlem

Tack boxer, skall kolla upp dina tips.

Bilden ovan försvann visst och jag blev pwned.

Det är en maskin med två "hissar" för tyngderna som går att dra både ner och upp. Ni fattar säkert vilken maskin jag menar...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Köpte ett kort på ett gym för några månader sen för att tvinga mig själv att träna. Men jag tycker det är så förbannat tråkigt :/ Jag tror jag behöver en boll att jaga för att tycka motion är underhållande.

Så jag brukar åka dit och cykla en mil ibland lite mer på träningscykel och sen springa lite, sen är jag done, så seriös är jag!


signatur

En styck signatur.

Medlem

^- Tips, skaffa mp3 spelare och skaffa ljudböcker att ha och lyssna på medans du tränar. Jag skulle aldrig personligen klara av det om det inte vore för ljudböcker. Lyssnar just nu på phantoms av Dean Koontz när jag är ute och springer i nattspåret

Medlem

Kolozzeum är ett annat forum jag kan rekommendera. Finns svar på alla dina frågor där och mycket mer.

Medlem

Fråga min polare, http://www.freewebs.com/stromma/index.htm
sidan kanske inte är den bästa, men han är grymt duktig på allt som har med träning och kroppen att göra. Han svarar nog gärna, hälsa från mig kanske du får lite extra respekt


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av erge:

Kolozzeum är ett annat forum jag kan rekommendera. Finns svar på alla dina frågor där och mycket mer.

Hade jag helt glömt bort! En väldigt bra sida faktiskt.

Medlem

olika övningar man kan köra på gymmet, med bilder och vilka muskler berörs
http://www.muscles.se/styrkeovningar/

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Googla MAXOT, finns en hel guide till deras schema och alla övningar på deras hemsida(vilket är jättebra för dig som inte vet vad övningarna "betyder"). Inte för att jag vill göra reklam för någon sida, men av någon anledning har Flashbacks träningsforum ett antal väldigt bra trådar med scheman och hur man ska lägga upp sin träning, kost etc.

http://forum.body.se/ Body har ett forum där alla information finns också.

Styrketränar inte förtillfället, men när jag gjorde det var det för att må bra och styrka. Åt alldeles förmycket och struntade i all vad hälsosam kost heter för att vilja ha det i mer visuellt syfte hehe

Yeah, men se till att ha koll på utförandet av övning iom att man ska träna med så tunga vikter som möjligt i Max-ot, väldigt lätt att skada sig.

Medlem

Mycket bra tips alla, tack!

Jag skall plöja alla sidor till helgen. En rolig anekdot kan vara att exempelvis sidan www.muscles.se gör reklam via googleannonser för www.livsprognos.se, anledningen till min "jag är en idiot-tråd".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

aha jag såg det nu, ber om ursäkt om det har orsakat någon psykiskt smärta för dig Castor

Medlem

Tänkte bara slänga in några tips som jag märker att väldigt många, på mitt gym iaf missar.

1. Håll koll på dina vilotider, chilla inte i 4 - 5 min mellan dina sets. Det finns olika vilotider för olika tränigssätt men i regel är det mer vila desto mindre reps du tar.

2. Fokusera på tekniken, kryper i skinnet på mig när jag ser en biff försöka köra biceps med 40kg genom att slänga upp stången med ryggen. Usch :(( Tränar du med en m8 så kolla varandras teknik.

3. Ha långsiktiga mål, hjälper en att hålla fokus.

När det gäller ljudbok/musik så skulle jag nog gärna köra, men mitt fokus försvinner direkt och jag får för långa pauser då jag hela jävla tiden glömmer när jag slutade förra settet.

När det gäller dina mystiska maskiner så är det lite svårt för mig att gissa, är inte skitbäst när det gäller att gymma

3. Verkar vara "flyes" Men jag kan ta miste. Är en övning man kan göra på massa olika sätt och i olika maskiner.
4. verkar vara benpress helt enkelt
5. Är kanske en bencurl denna ser lite knepig ut. Ja man gör den fula minen hela tiden. Man ligger på mage och "curlar" benen, tränar baksida lår. Sitter man och kör är det benspark.
7. verkar vara roman chair om det är den jag tror. Tränar rygg och mage men även baksida lår jävla bra. Sätter fast benen och faller framåt med magen för att dra upp skiten igen. Extra vikt med att antingen kör enbent eller hålla en frivikter. Bad ass.

Ganska förvirrad när det gäller dina överkroppsmanicker, ibland låter ett som latsdragarn ibland inte.
Är nån av dom en smith? Denna är ganska tricked out, kan vara simplare och mer komplex.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

1
Skriv svar