Varför spelar kvinnor i reglel mindre än män?

Inaktiv
Varför spelar kvinnor i reglel mindre än män?

40% av dator/tvspelarna är kvinnor i USA (I Sverige som ligger efter är det lägre). Varför står det inte 50% där? I vårt morderna samhälle borde väl det vara jämt? Det är ju inte som med läskunningheten hos arbetarklassen på medeltiden att kvinnorna där lärde sig läsa några hundra år efter männen? Därför att de inte räknades som värdiga.
Idag sitter de flesta framför datorerna tjej som kille så man kan ju tycka att nördgrejen delvis försvunnit. Men varför spelar inte tjejer?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Det är nog bäst att jag låter tjejer/kvinnor svara på den här frågan.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Det är nog bäst att jag låter tjejer/kvinnor svara på den här frågan.

Tack för att du delade med den informationen

Det kan väl bero på att datorspel/konsollirande har blivit mer för den stora massan, och därmed så har nördstämpeln sakta men säkert eroderat bort.

Och du kommer nog aldrig få det till att bli 50/50, att det är 40/60 fördelning är ju väldigt bra.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

En man känner är ihop med en tjej och dom har 2 barn ihop, och hon lirar en del, mest Tomb raider spel , Guitar hero medmera, och är grymt bra, det värsta är att hon är riktigt snygg också, en riktig milf..

så man är värsta avundsjuk på snubben...

Inaktiv

Jag är väl egentligen rätt kvinna att säga men här hemma spelas det lika mycket. och även våra flickor här hemma spelar väldigt mycket. Den äldsta är riktigt bra och började spela redan 2,5-åring.

Men varför andra kvinnor/tjejer inte spelar så mycket vat jagt inte. Många tjejer hänger med sina kompisar än sitter hemma och spelar. Men med wii tror jag att många tjejer träffas på de sättet. Även Singstar är populärt bland tjejer.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem
Skrivet av Kaxelina:

Jag är väl egentligen rätt kvinna att säga men här hemma spelas det lika mycket. och även våra flickor här hemma spelar väldigt mycket. Den äldsta är riktigt bra och började spela redan 2,5-åring.

Men varför andra kvinnor/tjejer inte spelar så mycket vat jagt inte. Många tjejer hänger med sina kompisar än sitter hemma och spelar. Men med wii tror jag att många tjejer träffas på de sättet. Även Singstar är populärt bland tjejer.

Kör du också Singstar, eller har du provat på Lips ?

Har 360 så man undrar om Lips är ungefär lika kul som Singstar.

Inaktiv

Nope ingen av dom. Här är det mest FPS och tredje samt j-rollspel och något racingspel.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem

Min syrra spelar en hel del.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Okej om vi säger så här då istället: Varför spelades inte TV spel av kvinnor innan Wii:n? Det har alltid funnits casualspel. Betyder det då inte att kvinnor i regel har lägre intelligens än män i fördelning. Att de inte kan tänka utan att Nintendo måste säga åt dem hur de ska tänka genom infiltera deras kunskaps källa (TV:n) med reklam?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Är väll för att dom har så mycket å göra? diska, städa, laga mat?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nu generaliserar du något oerhört, jag känner minst 3 av kvinnligt kön som har spelat konsoll sen SNES, och att spela TV-spel har ingenting att göra med intelligens att göra.

F.ö angående USA så är det väl snarare Xbox360 och PS3 som dominerar spelmarknaden?
Och så tror jag på min teori om att det har blivit mer accepterat att spela konsoll/datorspel på senare tid, så det kommer bli mer kvinnor som spelar, även om jag tror att män kommer alltid dominera när det gäller antalet som spelar.

Edit ; Haha IceMan, det är väl på senare tid man har fört in TVn i köket? ;D


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

huh!? jag är både chockad och förvånad, jag hade ingen aning om att det fanns kvinnor på fz!:P


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv

360 dominerar spel marknaden ja. Men den kvinnliga spel konsumtionen domineras av nintendo tror jag. Finns annars många tjejer i WoW och Guild Wars.

Greger din teori säger ju egentligen samma sak som min. Att de bara följer grupptrycket eller Nintendo.

Min och Entartainment Software Association (ESA)'s teori säger att på grund av reklamen under typ 80talet fanns det nästan bara unga pojkar i reklamerna. Det resulterade i att nästan bara unga pojkar köpte spel. Jämför med Coca cola Zero vs Lite. Att gurgla munnen med alkohol varje morgon (Lysertrin). Så kan du nog se hur mycket reklamen påverkar vissa av oss.

PCG, om jag sammanfattar i min egen tolkning av det de har sagt, säger att det är en för liten andel spel som riktar sig på bara kvinnor. Tex många kvinnor finner det inte lika roande med pansarvagnar och stridhelikoptrar som vi män i regel gör. Visst det är inte själva dödandet som ger glädjen i spelen men jag tror att det hjälper till med glädjen om man gillar att se på pansarvagnar


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Kaxelina:

Jag är väl egentligen rätt kvinna att säga men här hemma spelas det lika mycket. och även våra flickor här hemma spelar väldigt mycket. Den äldsta är riktigt bra och började spela redan 2,5-åring.

Men varför andra kvinnor/tjejer inte spelar så mycket vat jagt inte. Många tjejer hänger med sina kompisar än sitter hemma och spelar. Men med wii tror jag att många tjejer träffas på de sättet. Även Singstar är populärt bland tjejer.

Absolut, både min tjej, min syrra å min tjejs mor diggar singstar, vet ej varför, dom kanske kan nått jag inte kan?... sjunga..


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Thumba:

huh!? jag är både chockad och förvånad, jag hade ingen aning om att det fanns kvinnor på fz!:P

Akta så att du inte skrämmer iväg dem. Jag misstänker att de inte gillar att bli ut pekade så där. De gillar om jag förstått det rätt. Inte heller att man pratar med dem endast för att de är kvinnor. Tänk på att dessa bryter mot vågen. Det är redan svårt som det är.

obs: inlägget kan innehåll (farligt) höga nivåer oseriöshet


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Thumba:

huh!? jag är både chockad och förvånad, jag hade ingen aning om att det fanns kvinnor på fz!:P

Akta så att du inte skrämmer iväg dem. Jag misstänker att de inte gillar att bli ut pekade så där. De gillar om jag förstått det rätt. Inte heller att man pratar med dem endast för att de är kvinnor. Tänk på att dessa bryter mot vågen. Det är redan svårt som det är.

obs: inlägget kan innehåll (farligt) höga nivåer oseriöshet

Nä nu skall du inte vara så elak.

Nämen jag har alltid varit en pojkflicka så kan bara utgå från vad mina klasskamrater kunde tänkas göra på sin fritid.


signatur

Kaxelina har ordet.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Är väll för att dom har så mycket å göra? diska, städa, laga mat?

Och för att inte tala om sminka sig beyond all recognition, shoppa varje dag, dricka latte och skvallra med tjejkompisarna, blogga om totalt meningslösa ämnen flera gånger om dagen, gnälla om att dom är för tjocka hela tiden och sist men inte minst tillfredsställa våra behov.

Hur fasen ska dom dessutom hinna med att spela är frågan.

Medlem

Vi har väl andra saker för oss (utom jag då).

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men varför spelar inte tjejer?

De kanske inte vill. Spelar det någon roll?

Medlem

Handlar nog en hel del om att det inte funnits spel för kvinnor, som sagt, dom flesta kvinnor tycker inte att det är så roligt att springa runt och skjuta varandra på samma sätt som män tilltalas av det (och det handlar nog mest om hjärnkonstruktion).

Nu när det finns spel för kvinnor så handlar det kanske delvis om reklam och delvis om social acceptans. I männens värld har datorspelen funnits under längre tid, men inte i kvinnornas, så därför kanske det är jobbigare för kvinnor att komma ur ur garderoben, eller ens våga gå in i den från början.

Så Wii och Singstar och liknande lyckas kanske för att det ser annorlunda ut, det är "fräsch" reklam med "fräscha" unga välanpassade människor, det är lättillgängligt och det är inte ultravåld.

Inaktiv

Håller med M0rfar, jag tror att Wii är den mest tilltalande konsolen för kvinnorna, med en enkel andledning..... den är bäst :P;)

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men varför spelar inte tjejer?

De kanske inte vill. Spelar det någon roll?

Varför egentligen undra/reda på någonting egentligen. Om 100 år är alla som läser det här döda och ingen av oss kommer bli ihågkommen. Man skulle ju egentligen bara kunna lägga sig ner på marken och göra ingenting. Allt är ändå så meningslöst.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Lusen:

Håller med M0rfar, jag tror att Wii är den mest tilltalande konsolen för kvinnorna, med en enkel andledning..... den är bäst :P;)

Wii är helt enkelt en tjej konsol.


signatur

Rawr

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

din teori säger ju egentligen samma sak som min. Att de bara följer grupptrycket eller Nintendo.

Att den stora massan oftast följer grupptryck säger jag inte emot, det är bara att på din ton så är det som om inga kvinnor spelade tv-spel innan dom släppte Wii.
Vilket det fanns, om än inte lika många som idag.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Min och Entartainment Software Association (ESA)'s teori säger att på grund av reklamen under typ 80talet fanns det nästan bara unga pojkar i reklamerna. Det resulterade i att nästan bara unga pojkar köpte spel. Jämför med Coca cola Zero vs Lite. Att gurgla munnen med alkohol varje morgon (Lysertrin). Så kan du nog se hur mycket reklamen påverkar vissa av oss.

Vad för teori?
Att reklam påverkar en säger jag inte heller emot, men du tror inte att uppfostran spelar in tusen gånger mer än vad några reklamfilmer under 80talet gjorde?
Det är nog inte så oväntat att killar gillar mer tekniska/fysiska grejer när man fick action-man och lego när man var mindre (och hade skittuffa tröjor med drakar och vargar på sig), medans kvinnor gillar att kolla mer på såpor och liknande när dom lekte med dockor.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

PCG, om jag sammanfattar i min egen tolkning av det de har sagt, säger att det är en för liten andel spel som riktar sig på bara kvinnor. Tex många kvinnor finner det inte lika roande med pansarvagnar och stridhelikoptrar som vi män i regel gör. Visst det är inte själva dödandet som ger glädjen i spelen men jag tror att det hjälper till med glädjen om man gillar att se på pansarvagnar

Som sagt, du tror inte att uppfostran spelar in mycket mer än att våra hjärnor skiljer sig så fundamentalt att vi män föredrar krig och våld medans kvinnor älskar att städa?
Vad som händer omkring oss när vi är små formar av sig permanent på oss när vi blir äldre, tror du att du hade tyckt om samma saker om du fick leka med dockor och leka prinsessa istället för att leka krig?

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Varför egentligen undra/reda på någonting egentligen. Om 100 år är alla som läser det här döda och ingen av oss kommer bli ihågkommen. Man skulle ju egentligen bara kunna lägga sig ner på marken och göra ingenting. Allt är ändå så meningslöst.

Tänk om alla människor skulle tänka sådär, ingenting skulle förändras...

Skrivet av Crawller:

Wii är helt enkelt en tjej konsol.

Absolut, kolla bara hur lik handtaget är en Wii-kontroll

Wii-kontroll med tillhör?

Strykjärnshandtag?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

började just undra om det finns några tjejer som spelar tv-spel mer än mig, jag spelar ju mer än de flesta killar också.. så uhuh

Medlem
Skrivet av Zamuz:

började just undra om det finns några tjejer som spelar tv-spel mer än mig, jag spelar ju mer än de flesta killar också.. så uhuh

in your dreams!! ska vi spel-battla i tid ;D


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Du sitter ju bara här på fz och nöter, det räknas inte =).
Och förresten tror jag dendära kaxelina är den första tjejen jag ser på fz

Tidig prototyp av wii

Medlem

hehe, neee det stämmer..

nej då, det har kommit och gått ett gäng, men det verkar bara vara sega gamla gubbar som håller sig kvar här en längre tid.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

En seg gammal gubbe kan du vara själv =(. Tack för komplimangen

+ för din signatur förresten

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

1.
din teori säger ju egentligen samma sak som min. Att de bara följer grupptrycket eller Nintendo.

Att den stora massan oftast följer grupptryck säger jag inte emot, det är bara att på din ton så är det som om inga kvinnor spelade tv-spel innan dom släppte Wii.
Vilket det fanns, om än inte lika många som idag.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

2.Min och Entartainment Software Association (ESA)'s teori säger att på grund av reklamen under typ 80talet fanns det nästan bara unga pojkar i reklamerna. Det resulterade i att nästan bara unga pojkar köpte spel. Jämför med Coca cola Zero vs Lite. Att gurgla munnen med alkohol varje morgon (Lysertrin). Så kan du nog se hur mycket reklamen påverkar vissa av oss.

Vad för teori?
Att reklam påverkar en säger jag inte heller emot, men du tror inte att uppfostran spelar in tusen gånger mer än vad några reklamfilmer under 80talet gjorde?
Det är nog inte så oväntat att killar gillar mer tekniska/fysiska grejer när man fick action-man och lego när man var mindre (och hade skittuffa tröjor med drakar och vargar på sig), medans kvinnor gillar att kolla mer på såpor och liknande när dom lekte med dockor.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

3.PCG, om jag sammanfattar i min egen tolkning av det de har sagt, säger att det är en för liten andel spel som riktar sig på bara kvinnor. Tex många kvinnor finner det inte lika roande med pansarvagnar och stridhelikoptrar som vi män i regel gör. Visst det är inte själva dödandet som ger glädjen i spelen men jag tror att det hjälper till med glädjen om man gillar att se på pansarvagnar

Som sagt, du tror inte att uppfostran spelar in mycket mer än att våra hjärnor skiljer sig så fundamentalt att vi män föredrar krig och våld medans kvinnor älskar att städa?
Vad som händer omkring oss när vi är små formar av sig permanent på oss när vi blir äldre, tror du att du hade tyckt om samma saker om du fick leka med dockor och leka prinsessa istället för att leka krig?

Men Greger du är ju helt lost igen. Varför missförstår du mig alltid? Det här är långt ifrån första gången det händer. Men okej då kör vi
1.
Alla = synonym till majoriten
Wii spel = samlings namn för spel som inte körs med Keyboard och handkontroll

Diskussionen fortsätter
2. Men vem säger åt uppfostrarna vad deras små flickor och pojkar vill ha om inte reklamen?

3. Ja det tror jag. Jag njuter inte av själva dödandet precis som en fotbolls spelare inte njuter av att en boll åker igenom två stolpar. Det är deras betydelse som är det roliga. Att man får poäng/äger.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

12
Skriv svar