Medlem
Svart skärm

Har nyligen bytt moderkort och processor.

e8400 core 2 duo 3,0 Ghz
2 Gb ram
Nvidia 8600 gts
windows xp sp3

Windows är installerat med en äkta skiva. SP3
windows media player var version 9.

Det sista jag gjorde var att uppdatera WMP till version 11. wmp fungerade alldeles utmärkt, sedan stängde jag av datorn.
Efter detta startar datorn men skärmen är konstant i standbyläge. helt svart.
Fläktar snurrar, windows login ljud kan höras. Inga konstiga pip eller liknande som brukar höras om det är något felmonterat.
Provade att byta till en skärm som jag vet är hel, funkade inte då heller.
Kan inte se någonting när datorn startar upp. Ingen "uppstarts-text". Hur ska jag kunna checka BIOS om jag inte kan se något?
Vad gör man? HJÄLP!!

Inaktiv

Datorn startar alltså upp? Du hör att fläktar, hårddiskar etc går igång? Och ja antar att du haft igång datorn efter att du bytt de komponenterna. (lite luddigt inlägg, eller så äre ja som är seg idag, sorry.)

Om svar ja på åvanstående saker så skulle jag tro att det är något med grafikkortet. Om du har både DVI/VGA utgång på grafikkortet för du testa o byta o se om de blir kontakt mellan skärm och dator då. Testa om skärmen går igång när du går in i bios.

Hmm, kan inte komma på något mer atm. Kan återkomma om ja klurar ut nått smart under dan. Annars kan du självklart testa med ditt gamla grafikkort, om du har de kvar.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

nj
Medlem

Att det inte kommer någon bild kan lika gärna vara moderkort, processor eller minnen som är boven i dramat.
Att testa ta ut alla minnen och enbart köra ett enda (och gärna rotera dem så du testar med olika stickor), plocka ut så många delar ur datorn som möjligt så du enbart har det grundläggande (moderkort+CPU+minne+grafikkort) inkopplat och testa.

Att nollställa bios kan även vara bra att testa, möjligt att det är någon inställning som blivit konstig.

Medlem

Fick igång skärmen på moderkortets VGA, men inte på DVI.
avinstallerade WMP 11, men det tycks inte hjälpa.

1
Skriv svar