Crysis hade sönder min DVD

Inaktiv
Crysis hade sönder min DVD

Ok, nu har sista droppen fallit. Kopieringsskyddet på skivan till Crysis har haft sönder min DVD. När den fungerade och läste Crysis (samt andra nya kopieringsskyddade skivor) hörde man att det var en komplicerad process. Mycket upp i varv, ner i varv, flyttande av läshuvud, osv.
Den har suttit i hela dagen och av den anledningen blivit läst många gånger pga att det är något windows gillar att göra. Nu senast när jag faktiskt skulle starta spelet "fastnar" läsprocessen, ungefär som när man har en skitig oläsbar skiva. Fick seriöst dåliga vibbar på en gång eftersom det lät så illa och farhågorna blev bekräftade när jag la i en tom-skiva. Den klarar nu inte ens av att läsa den.

Somliga vill säkert säga att detta är en slump, att DVDn helt enkelt bara gick sönder och att jag istället bör klaga på tillverkaren av DVDn. Bullcrap säger jag, den är bara ett par, tre månader gammal. Man hör och märker hur jävla mycket kopieringsskydden stressar CD/DVD-läsare, och detta är något jag alltid misstänkt kunde hända - att moderna kopieringsskydd sliter ut läsaren i förtid.

Kopieringsskydd kommer aldrig mer komma i kontakt med min dator, inga undantag. Och jag kommer heller inte köpa konsolspel då det är tydligt att det är precis vad dom vill att spelarbasen ska göra, gå över till konsol. De enda spelutvecklare/utgivare som kommer få pengar av mig i nuläget är företag som exempelvis Stardock vilka gör bra spel helt utan förkastliga jävla kopieringsskydd.
Total bojkott i övrigt från och med nu, jag tänker inte ta den här skiten längre.

Medlem

Det var ju konstigt att min DVD-läsare fortfarande är vid liv.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Det var ju konstigt att min DVD-läsare fortfarande är vid liv.

Det är nog inte kopieringsskydden du ska klaga på, precis som WaltX menar.
Det är mer DVD-läsaren, som inte klarar av kopieringsskyddade skivor, som du ska klaga på.
Kopieringsskyddet lär ju knappast ha sönder varenda DVD-läsare.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv
Skrivet av Achronos:
Skrivet av WaltX:

Det var ju konstigt att min DVD-läsare fortfarande är vid liv.

Det är nog inte kopieringsskydden du ska klaga på, precis som WaltX menar.
Det är mer DVD-läsaren, som inte klarar av kopieringsskyddade skivor, som du ska klaga på.
Kopieringsskyddet lär ju knappast ha sönder varenda DVD-läsare.

Googla får ni se, det är ingen isolerad händelse.
När något som är totalt jävla onödigt redan från början sabbar datorkomponenter så räcker det.

Inaktiv

Nee, tror inte heller de är kopieringsskyddet man ska klaga på. Visst den får stå och tugga ett tag när ja kör igång crysis också. Men som sagt, alla DVD läsare kommer inte gå sönder för att man kör crysis.

Förstår att du inte vill kalla de slump, säg otur istället då. Har du inte kört skivor som "stressar CD/DVD-läsare" som du sa innan, spelar de väll ingen roll att den bara va nån månad gammal. Den kanske var halv pajj redan då?


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv
Skrivet av quadpod:

Nee, tror inte heller de är kopieringsskyddet man ska klaga på. Visst den får stå och tugga ett tag när ja kör igång crysis också. Men som sagt, alla DVD läsare kommer inte gå sönder för att man kör crysis.

Förstår att du inte vill kalla de slump, säg otur istället då. Har du inte kört skivor som "stressar CD/DVD-läsare" som du sa innan, spelar de väll ingen roll att den bara va nån månad gammal. Den kanske var halv pajj redan då?

Förstod att folk skulle tvivla, men googla crysis+dvd eller liknande för bevis.

Medlem

som tidigare sagt- ALLA dvd-er kommer inte gå sönder för crysis.

Medlem
Skrivet av Zamuz:

som tidigare sagt- ALLA dvd-er kommer inte gå sönder för crysis.

Nä, men man behöver inte heller säga emot bara för att säga emot.

Det verkar som om du tycker att eftersom inte alla DVD spelare krashar p.g.a. att kopieringsskydden stressar sönder dem, så är det OK.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det är ju inte första gången som en DVD spelare går sönder pga idiotiska coperings "skydd"

extremt dåligt av tillverkare


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av BULP:
Skrivet av Zamuz:

som tidigare sagt- ALLA dvd-er kommer inte gå sönder för crysis.

Nä, men man behöver inte heller säga emot bara för att säga emot.

Det verkar som om du tycker att eftersom inte alla DVD spelare krashar p.g.a. att kopieringsskydden stressar sönder dem, så är det OK.

Sant. Men kolla. Är det inte värt att en dvd spelare av ... VÄLDIGT många krashar av kopieringsskyddet. Det kommer ju knappast hända samma person 2 gånger.

Om tillverkarna inte fick ha sina kopieringsskydd skulle det antagligen tillverkas färre pc-spel, och då blir alla lidande.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av quadpod:
Skrivet av BULP:
Skrivet av Zamuz:

som tidigare sagt- ALLA dvd-er kommer inte gå sönder för crysis.

Nä, men man behöver inte heller säga emot bara för att säga emot.

Det verkar som om du tycker att eftersom inte alla DVD spelare krashar p.g.a. att kopieringsskydden stressar sönder dem, så är det OK.

Sant. Men kolla. Är det inte värt att en dvd spelare av ... VÄLDIGT många krashar av kopieringsskyddet. Det kommer ju knappast hända samma person 2 gånger.

Om tillverkarna inte fick ha sina kopieringsskydd skulle det antagligen tillverkas färre pc-spel, och då blir alla lidande.

Kopieringsskydd påverkar inte försäljningen alls. Och om det gör det så är det negativt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jadu zelaxe det vill jag ha en ordentlig källa på före jag tror på det. Lyckas ett ordentligt skydd försena en crackad variant med säg.. en vecka, om det är riktigt lyckat, hjälper det nog försäljningen en hel del.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jovisst, kan hända säkert, men än sålänge har spel blivit crackade oftast ett par dagar före och som max en eller två dagar efter.
Sen finns det ju lite mindre lyckade kopieringsskydd, Starforce t.ex som resulterar i att många gamers bojkottar produkten.

Citat:

"Ricochet Infinity shipped with DRM, World of Goo shipped without it, and there seems to be no difference in the outcomes," says 2D Boy's Ron Carmel, who also points out that effort used to prevent 1000 piracy attempts of a game will only result in a single additional sale.

Källa.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Intressant, omöjligt att dra en vettig slutsats baserat på två försök men är en indikator på att du mycket väl kan ha rätt. Känner själv att om DRM gör det drygt för mig så vill jag inte köpa spelet samtidigt som jag oftast inte bryr mig då jag aldrig fått problem som trådskaparen fått.

Hur var det med HL2? Vill minnas att piratkopieringen var riktigt knepig på det liret, hade massa m8s som klagade i skolan.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av quadpod:
Skrivet av BULP:
Skrivet av Zamuz:

som tidigare sagt- ALLA dvd-er kommer inte gå sönder för crysis.

Nä, men man behöver inte heller säga emot bara för att säga emot.

Det verkar som om du tycker att eftersom inte alla DVD spelare krashar p.g.a. att kopieringsskydden stressar sönder dem, så är det OK.

Sant. Men kolla. Är det inte värt att en dvd spelare av ... VÄLDIGT många krashar av kopieringsskyddet. Det kommer ju knappast hända samma person 2 gånger.

Om tillverkarna inte fick ha sina kopieringsskydd skulle det antagligen tillverkas färre pc-spel, och då blir alla lidande.

Kopieringsskydd påverkar inte försäljningen alls. Och om det gör det så är det negativt.

Edit:
Oups, läste inte de senaste inläggen. Men visst håller väll med dig delvis.

Själv tycker ja det är helt okej med kopieringsskydd. Köper iaf mina spel, och för mig har de aldrig strulat


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Jag är knappast en hårdvaruguru men det låter högst suspekt att ett spel skulle pajat en dvd-läsare... Även om skivan "lästes" hela tiden non-stop borde detta inte paja spelaren så varför skulle en autentiseringsprocess slita ut spelaren så pass att man inte ens hinner spela genom spelet innan läsaren går sönder?

Jag orkar inte googla, rogge, men det låter som en "wife's tale".


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag är knappast en hårdvaruguru men det låter högst suspekt att ett spel skulle pajat en dvd-läsare... Även om skivan "lästes" hela tiden non-stop borde detta inte paja spelaren så varför skulle en autentiseringsprocess slita ut spelaren så pass att man inte ens hinner spela genom spelet innan läsaren går sönder?

Jag orkar inte googla, rogge, men det låter som en "wife's tale".

Wife's tale? Ungefär som med exploderande CD-skivor? Det var också en "wife's tale" tills det hände en bekant.

Allt du behöver göra är att skriva in crysis+dvd i sökrutan så kommer det upp resultat direkt. Det avklaras på avsevärt kortare tid än vad det tog för dig att skriva inlägget där du debunkar mig utan underlag.

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Wife's tale? Ungefär som med exploderande CD-skivor? Det var också en "wife's tale" tills det hände en bekant.

Ni behöver kanske gå för att ta datakörkort?

Skrivet av RoGGe:

Allt du behöver göra är att skriva in crysis+dvd i sökrutan så kommer det upp resultat direkt. Det avklaras på avsevärt kortare tid än vad det tog för dig att skriva inlägget där du debunkar mig utan underlag.

Jag skrev det du sade i google. Blott 2 länkar på de första två sidorna handlar om något som liknar det du beskriver - för det mesta verkar det vara att man har svårt att läsa skivorna i kombination med ett klickande ljud... Jag är ledsen men jag är inte övertygad och är fortfarande skeptisk. Ibland går saker sönder "bara så där" trots att de är nyinköpta.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag förutsätter att du kollat upp dvd-läsaren du har, så att det inte är vanligt med problem överlag för just den modellen?

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag skrev det du sade i google. Blott 2 länkar på de första två sidorna handlar om något som liknar det du beskriver - för det mesta verkar det vara att man har svårt att läsa skivorna i kombination med ett klickande ljud... Jag är ledsen men jag är inte övertygad och är fortfarande skeptisk. Ibland går saker sönder "bara så där" trots att de är nyinköpta.

Leker man lite med ordsökningen kommer det upp fler länkar på andra språk. Anledningen till att jag tipsa om just det kombinationen är att det då kommer upp svenska länkar till swec-forum.

Skrivet av båtsman:

Jag förutsätter att du kollat upp dvd-läsaren du har, så att det inte är vanligt med problem överlag för just den modellen?

Det finns en modell som dyker upp gång på gång i anknytning till trasiga läsare i samband med vissa spel, en sådan jag har. Jag har inte kommit över någon information som skulle tyda på att den har ovanligt hög problemfrekvens i övrigt.
Kan ju givetvis vara en modell av sämre kvalité än genomsnittet, men hur som helst har det för många varit just crysis som var den sista skivan att laddas.

Jag är kritiskt lagd och är därför naturligtvis inte 100% säker på att kopieringsskydd orsakade min DVDs död, men det är ett rimligt antagande att de åtminstone kan vara en utlösande faktor. Och poängen är att kopieringsskydd enbart är en problemfaktor för kund. Stämmer mitt antagande hade min DVD fungerat idag om jag hade piratkopierat Crysis istället för att köpa det.

Medlem

StarForce dödade en DVD-spelare för mig för ett antal år sedan.


signatur
Medlem
Skrivet av RoGGe:

Det finns en modell som dyker upp gång på gång i anknytning till trasiga läsare i samband med vissa spel, en sådan jag har.

Låter som du har hittat ett statistiskt samband.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Njaa, att kopieringsskydd skulle ha sönder en DVD-läsare låter inte speciellt troligt. Är inte så insatt i DVD-läsare precis men under mina år med DVD-läsare så har något liknande aldrig hänt.
Det närmsta jag kan komma är en exploderande cd-skiva (för många år sedan).

Crysis-skivan har snurrat tryggt i min läsare iallafall.
Jag skulle tro att det är slumpen.
Bara för att det hände just när du hade Crysis-skivan i läsaren behöver inte det betyda att det är Crysis fel.

Googlade även på Crysis+dvd och lite andra kompinationer och ja, jag hittade lite olika länkar med liknande problem men det gjorde jag även när jag googlade på samma sak fast med olika spel, t.ex. Call of Duty 4.

Så jag tror tyvärr att du har haft oturen att ha en dålig DVD-läsare.

Medlem

Fattar de inte att de där jävla kopierings-skydden bara orsakar fler illegala nedladdningar?


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

beror ju på , normalt märker du inte av dom när du köpt spelet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tråd flyttad.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

beror ju på , normalt märker du inte av dom när du köpt spelet.

säg det till alla som inte ens kan instalera sitt köpa spel pga "skydden"


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av RoGGe:

Det finns en modell som dyker upp gång på gång i anknytning till trasiga läsare i samband med vissa spel, en sådan jag har.

Låter som du har hittat ett statistiskt samband.

Haha, japp.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Inaktiv
Skrivet av quadpod:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av RoGGe:

Det finns en modell som dyker upp gång på gång i anknytning till trasiga läsare i samband med vissa spel, en sådan jag har.

Låter som du har hittat ett statistiskt samband.

Haha, japp.

Mycket riktigt sherlock - att kopieringsskydd får i synnerhet en modell av läsare att haverera.

1
Skriv svar