Strul med Datorsystem..

Inaktiv
Strul med Datorsystem..

Hejsan allihopa!

Min cirka 1 ½ år gamla dator har börjat strula, jag skriver här i brist på idéer och hoppas på att få hjälp i denna tid av nöd. Här följer en snabb sammanfattning av vad jag har gjort under de närmsta dagarna.

Det hela började med att jag satt lugnt ner i min sköna stol och spelade Tf2, plötsligt började skärmen blinka och spelet slutade svara. Jag tabbade ner och fick felmeddelandet "Bildskärmsdrivrutinen slutade att svara, men har återställts."

Först brydde jag mig inte så mycket om detta, utan startade upp spelet men efter cirka 5min speltid upprepades det. Detta fortsatte i några timmar, jag försökte fixa problemet via nya drivrutiner m.m. utan någon framgång. När jag skulle starta datorn ett tag efter detta fick jag meddelandet "Missing operative system" av BIOS. Jag kör RAID 0 på mina två hårddiskar och på något sätt hade datorn "tappat" dessa inställningar och gått tillbaka till IDLE, därför kunde inte datorn hitta Windows.

Efter det var fixat fungerade allt som det skulle en stund, men när jag satte igång en antivirus scan för att kolla om det var något eventuellt virus - stängdes datorn av. När jag senare startade datorn igen hade windows "stoppat" mitt grafikkort, upplösningen hade sänkts till den lägsta och färgerna var mycket konstiga.

Jag fick detta meddelande när jag kollade under bildskärmskort på enhetshanteraren. "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterast. (Kod 43)"
Där sitter jag nu, har varit utan dator nu i cirka 3 dygn och vet ej hur jag ska gå till väga. Hjälp mig, kära forumiter!

/L1ghtF00t_

Inaktiv

Installera grafikdriv.
Installera DirectX.
Ominstallera OS.
Överhettat grafikkort?

Dessa saker fokuserar jag på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tack för ett snabbt svar! Jag har kollat nvidias senaste drivrutiner samt ominstallerat Vista, använder ett Asus Extreme 8800GTX om det vore till någon hjälp!
DirectX ska jag absolut testa, var ominstallerar jag det?
Överhettning ska jag ta och kolla, tror dock inte det, har aldrig haft det problemet innan men värt en koll, tack än en gång! /L1ghtF00t

1
Skriv svar