Resurs-snålt linux

Medlem
Resurs-snålt linux

Har en ganska seg dator(128mb ram, 700mhz intel p3, intergrerad grafikkrets) som jag vill installera ett så resurs-snålt linux/unix på som som möjligt. Tanken är att det ska gå snabbt att starta när man typ ska kolla någon småsak eller surfa. Sen får det gärna vara användarvänligt också.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

nj
Medlem

Xubuntu är ett förslag, mindre krävande variant av Ubuntu.

Medlem

Hur snabbt startar det då? för xp startar utav någon anledning ganska snabbt.
Får ta och ta tid.

Edit: tar 30-35sec att komma fram till menyn där man väljer användaare och dryga 10 sec tills desktop är färdigladdat.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

linux tar väl i allmänhet ganska lång tid att starta. jag körde damn small linux på en gammal burk förut, och även där tog det ett bra tag att starta, trots att det är en ganska hårt bantad dist...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Aja, har tankat ner Xubuntu med alternativa disken, ska bränna och installera nu bara.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Gentoo är generellt känd att vara den snabbaste bootande distron.
Du kan slå på ett val som gör att den startar daemons i bakgrunden parallellt med uppstart, så den väntar inte på att dom ska vara klara.
Det ska då ta runt 15-17 sekunder att starta.
Sen beror självklart sånt där på hd etc också.
En resurssnål linux distro som du säger är missledande. Alla Linux distros är Linux, du behöver inte dra igång massa daemons etc. Så alla blir i grund lika resurssnåla.

Medlem

Har installerat Xubuntu nu. Är ganska nöjd nu vid första anblick.

hardcampa skrev: "En resurssnål linux distro som du säger är missledande. Alla Linux distros är Linux, du behöver inte dra igång massa daemons etc. Så alla blir i grund lika resurssnåla."

Kan du förklara det lite bättre?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Alla Linuxar kör just med en linux kernel.
Att det tar tid för den att känna igen hårdvara är sånt man måste acceptera. Du kan slimma kerneln igenom att ta bort stöd för paralellporten, serieporten etc, etc ifall du inte vill ha sånt.

Men linux är linux. Olika distros fungerar i princip på samma sätt. Man startar upp daemons vid boot, det är att vänta på dessa som oftast tar tid. Speciellt nätverks relaterade servicar tar tid.
Men ingen säger att du måste starta dessa.
Linux kerneln själv (ovasett distro) kräver det inte.

Medlem

Ah, okej då fattar jag vad du menade. En sak jag stör mig på, är att texten ser lite suddig ut. Går det att ändra?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Har ställt in så att Gaim Messenger startar automatiskt, men den startar 4 styckna samtidigt, vilket är jobbigt då jag måste stänga ner 3. Hur fixar jag det?

Finns det någon Aktivitetshanterare eller liknande så jag kan stänga av firefox när den cepar tex?.

Startar i överlag ganska snabbt upp också, vilket jag är nöjd med.:)


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

textrenderingen går det pilla en hel del med via kontrollpanelen, och aktivitetshanterare finns att installera, men den är helt överflödig. vill du döda något öppnar du en terminal, skiver xkill, trycker enter och klickar sedan på fönstret du vill ha död på.

edit: alt+f2 + xkill fungerar också, om du vill slippa terminalen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar