Stort problem med partitioner i Windows Vista

Inaktiv
Stort problem med partitioner i Windows Vista

Hej, nu är det så att jag trasslat in mig ganska rejält. Jag skulle vilja formatera om Windows XP partitionen i Windows Vista utan att formatera om Windows Vista partitionen.

Är detta möjligt eller är jag tvungen att ta bort att på Windows XP, Vista och annat partionerna och installera om Vista?

Jag vill nämligen inte ha Windows XP längre (vilket jag inte visste då jag installerade Vista) nu när jag skaffat Vista; jag känner inte för att avinstallera Windows Vista och alla program jag installerat men då jag nu behöver mer hårddisk så skulle det vara bra att få dom 80 GB som XP partionen ligger på.

Tack i förväg och frågor är välkomna, screenshot:
[http://img186.imageshack.us/img186/1426/harddrivevq8.jpg]


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Det ska gå för dig att formatera om enbart Windows XP partionien utan att skada Vista partionien!

Lycka till


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Hur? Går inte igenom Windows Vista då Windows säger att jag inte har tillåtelse (pga. att jag har Windows XP installerat på den partitionen).

Ska jag använda Windows XP skivan och starta via boot? Går inte att starta Norton Partition Magic i Vista och jag har inte aktiverat min XP version (har aktiverat med samma serial för många ggr. då jag formaterade om XP x antal gånger; går inte heller ringa in då jag tror att Microsoft lagt ner telefon aktivationen till Windows XP - vilket fungerade förrut men inte nu).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

dra igång en livelinuxdist. sådana funkar alltid.
(använd gparted.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Problemet ligger inte bara i att xp är på partitionen utan att vista lägger in viktiga filer för att kunna starta på dom partitioner som är system eller bootbara på något sätt. Även om du lyckas rensa den del med xp på så finns det risk att du inte kommer få vista att starta, så du måste kanske installera om vista igen ändå.

Hade själv ett liknande problem där vista la in filer som var viktiga för att bota på en partition på en annan hårdisk än den jag installerade operativet på vilket hindrade mig från att formatera den och ändra storlek på den.
Slutade med att jag fick formatera den disken i en annan dator och installera om vista med bara en hårddisk i så att den inte skulle lägga in såna filer på andra diskar.

Inaktiv

Kan va så som MammaMuu säger.. Eftersom Vista inte är huvuddisken (C) så kan den använda massa filer på XP hårdisken.

Ja vet, det kommer bli jobbigt... Men kopiera alla nödvändiga filer från XP hårdisken till D eller F (som du har). Gör samma sak med Vista hårddisken.

Men.. en installtion av ett system och alla nödvändiga går ju snabbt, på en dag eller 2. Glöm inte att ta ner alla patchar till Vista när du har installerat det, dom patcharna har fixat så många buggar som ja hade.

Lycka till


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

gör om gör rätt, os på c: formatera de med os på och installera om


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

det enda som ligger (/bör ligga) på första diskens mbr är bootloader, och att installera om denna är trivialt. (eller var iaf i xp...)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Hm, tack för svaren alla... får ta o leta fram alla skivor o formatera om allt då. Aja.. bara kul med en nystädad dator.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

1
Skriv svar