Bästa Paradox-Spelet?

Inaktiv
Bästa Paradox-Spelet?

Ja, vilket spel tyckr ni Paradox har gort bäst
( Jag menar Strategi)

Ps. Motivera gärna varför:D

Medlem

EU3, enda spelet förutom HoI2 jag har spelat av dom, och HoI2 var hemskt...


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Jag har två paradoxfavoriter - victoria och europa universalis 3. Jag spelar eu3 mest, men tycker nog att victoria är det bättre då det är något djupare. Eu3 och victoria är två spel som bokstavligt talat kan få mig att rysa av välbehag framför datorn. "Tänk om jag upplöser kalmarunionen tidigare, besegrar Danmark och gör Sverige till en kolonialmakt av rang?", "Tänk om jag enar Preussen och fullständigt krossar Polen?" och "Tänk om jag som skickar mina Spanska konkvistadorer för att sabla indianer och taga guld i Amerika?". Dessutom varar spelomgångarna i dagar om man så vill. <3

Inaktiv
Skrivet av blesserad:

Jag har två paradoxfavoriter - victoria och europa universalis 3. Jag spelar eu3 mest, men tycker nog att victoria är det bättre då det är något djupare. Eu3 och victoria är två spel som bokstavligt talat kan få mig att rysa av välbehag framför datorn. "Tänk om jag upplöser kalmarunionen tidigare, besegrar Danmark och gör Sverige till en kolonialmakt av rang?", "Tänk om jag enar Preussen och fullständigt krossar Polen?" och "Tänk om jag som skickar mina Spanska konkvistadorer för att sabla indianer och taga guld i Amerika?". Dessutom varar spelomgångarna i dagar om man så vill. <3

Håller med, har kört en storslagen runda med Tyskland i Vicky, har den överlägsnat största militären.
Tyvärr har jag ett tråkigt parti just nu, som inte låter mig kiriga:(

Jaja, jag får vara stolt med det stora jag har gjort:D

Inaktiv

Vicky är "den korrekta" versionen av paradox bästa spel. Brantast learningcurve (learningwall), ingen tutorial, 4 miljoner tabeller och scriptade event som poppar upp var 10nde sekund. Den korrekta versionen stämmer... Vicky är utan tvekan diamanten i paradox's juvelsamling. EU3 har jag ägnat minst lika mycket tid åt men vicky kommer jag ständigt tillbaka till... "fan om jag inte skulle försöka mej på att ena tyskland med popular unification en gång för alla." Men de J*vla österrikarna vägrar släppa ifrån sig ungern och varje gång det händer tycker jag att det är lika roligt i alla fall.

Om man vill lira EU3 är whole world mod ett måste. HOI3 kommer antagligen bli ett EU3-liknande spel som kommer ta månader i speltid att trassla sig ur för min del. Men vicky har ett sånt förtrollande djup att när man väl ramlat i kommer man aldrig upp igen.

Tog HoI. Gillade aldrig HoI 2 så mycket eftersom det var väldigt begränsat när det gällde forskning. Även om man fick jäklig bra ekonomi på exempel Sverige så fick man inte så mycket att göra för det. Eu3 spelade jag med rätt sugit grafikkort så allt hackade så det var rätt tråkigt. Dem andra har jag inte spelat. Det jobbigaste med HoI var när man skulle börja bygga nåt fick man trycka en och en. Inte så roligt när man ska bygga sisådär 100 divisoner plus och sen när man skulle ställa ut dem så fick ta dem en och en. Kändes som man vill springa in i väggen ett par gånger när man hållde på med det.

Medlem

Eu3 imo, dock främst för att det är nog det enda Paradox-spelet jag spelat fullt ut. Även det att jag haft roligt i multiplayer med det spelet är ett stort plus.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

EU3 med tillhörande expansioner. Har dock inte spelat något annat paradox spel


signatur

I don't know what I want but I know how to get it

Inaktiv
Skrivet av niro_the_crazy:

Tog HoI. Gillade aldrig HoI 2 så mycket eftersom det var väldigt begränsat när det gällde forskning. Även om man fick jäklig bra ekonomi på exempel Sverige så fick man inte så mycket att göra för det. Eu3 spelade jag med rätt sugit grafikkort så allt hackade så det var rätt tråkigt. Dem andra har jag inte spelat. Det jobbigaste med HoI var när man skulle börja bygga nåt fick man trycka en och en. Inte så roligt när man ska bygga sisådär 100 divisoner plus och sen när man skulle ställa ut dem så fick ta dem en och en. Kändes som man vill springa in i väggen ett par gånger när man hållde på med det.

Min rekommendation är att du ger eu3 med alla expansioner en andra chans. Det är lätt att komma in i och har erbjudit flera hundra timmar speltid för mig personligen så här långt. Frågan är när och om jag skall tröttna

Satt och spelade en fin multiplayermatch med min bror igår, jag som Portugal och han som Brandenburg, sju timmar av mitt liv bara försvann! Dock hytter jag med näven åt Kastilien och de eländiga krig jag tvingats utkämpa med dem! Jag har förgäves försökt erövra deras Andalusiska provins, så att jag kan jämna deras cancersvulst till handelscenter med marken, men icke!

Just nu sitter jag och telefonterroriserar honom så att vi kan fortsätta spela, men han svarar inte

Medlem

Hearts Of Iron 2

<3 <3 älskar det


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Hearts Of Iron 2

<3 <3 älskar det

Visste att du skulle säga det:P;)

Medlem

Just nu är EU3 det bästa, men tror att Hears Of Iron 3 kommer ta den platsen


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Svea rike 2 var ett av favorit spelen när man var liten

Skrivet av blesserad:

Min rekommendation är att du ger eu3 med alla expansioner en andra chans. Det är lätt att komma in i och har erbjudit flera hundra timmar speltid för mig personligen så här långt. Frågan är när och om jag skall tröttna

Satt och spelade en fin multiplayermatch med min bror igår, jag som Portugal och han som Brandenburg, sju timmar av mitt liv bara försvann! Dock hytter jag med näven åt Kastilien och de eländiga krig jag tvingats utkämpa med dem! Jag har förgäves försökt erövra deras Andalusiska provins, så att jag kan jämna deras cancersvulst till handelscenter med marken, men icke!

Just nu sitter jag och telefonterroriserar honom så att vi kan fortsätta spela, men han svarar inte

Okej, nu är det installerad. Nåt land som är bra att starta med?

Inaktiv
Skrivet av Confused_One:
Skrivet av blesserad:

Min rekommendation är att du ger eu3 med alla expansioner en andra chans. Det är lätt att komma in i och har erbjudit flera hundra timmar speltid för mig personligen så här långt. Frågan är när och om jag skall tröttna

Satt och spelade en fin multiplayermatch med min bror igår, jag som Portugal och han som Brandenburg, sju timmar av mitt liv bara försvann! Dock hytter jag med näven åt Kastilien och de eländiga krig jag tvingats utkämpa med dem! Jag har förgäves försökt erövra deras Andalusiska provins, så att jag kan jämna deras cancersvulst till handelscenter med marken, men icke!

Just nu sitter jag och telefonterroriserar honom så att vi kan fortsätta spela, men han svarar inte

Okej, nu är det installerad. Nåt land som är bra att starta med?

Om du inte kan spelet skulle jag föreslå Portugal. Portugal är inte direkt lättast att spela med, men erbjuder många olika scenarion som är bra för att förstå och lära sig spelmekaniken (ett eget handelscenter, goda flottmöjligheter, tidig chans att kolonisera etcetera etcetera) Dock är mitt råd att du håller goda relationer med Kastilien, om du inte vill hamna i tråkigheter. Håll också koll på inflationen - all inflation är av ondo!

Det är givetvis lättare att spela med kolosser som Spanien, Frankrike och Osmanska riket - men det blir mycket lätt lite svåröverskådligt för nybörjaren.

När du lärt dig spelet: kör som Sverige! Det finns inget ljuvare än att med blanka vapen driva ner den Danske konungen och hans undersåtar i Kattegatt! Tyvärr börjar Sverige från startåret 1399 som den underlägsna parten i en union, samt har en vansinnig koloni som underminerar den Svenska ekonomin (drag in alla medel för den om du skall spela) vilket gör dem svåra att börja med. (Att gå ur unionen är inte svårt, skicka bara förolämpningar till Danmark så att relationen ligger under 0 och invänta den danske kungens död.)

Okej, då blir det Portugal.

En fråga bara. Hur får man ner inflationen?

Inaktiv
Skrivet av Confused_One:

En fråga bara. Hur får man ner inflationen?

1. Man får aldrig upp inflationen genom att ha myntningsreglaget så långt som gångbart till vänster hela tiden.
2. Man har en rådgivare som sänker inflationen samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster.
3. Man får en sällsynt skriptad händelse som sänker inflationen.
4. Man har nationalbank som nationell idé samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster..
5. Centralisation vs. decentralisation är >0 samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster. (för övrigt är centralisation vs. decentralisation det enda reglaget som är rent igenom förkastligt att ha fokus på den ena (och då så klart decentralisation) även om jag inte heller rekommenderar "serfdom".)

Skrivet av blesserad:
Skrivet av Confused_One:

En fråga bara. Hur får man ner inflationen?

1. Man får aldrig upp inflationen genom att ha myntningsreglaget så långt som gångbart till vänster hela tiden.
2. Man har en rådgivare som sänker inflationen samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster.
3. Man får en sällsynt skriptad händelse som sänker inflationen.
4. Man har nationalbank som nationell idé samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster..
5. Centralisation vs. decentralisation är >0 samtidigt som myntningsreglaget är så långt som möjligt till vänster. (för övrigt är centralisation vs. decentralisation det enda reglaget som är rent igenom förkastligt att ha fokus på den ena (och då så klart decentralisation) även om jag inte heller rekommenderar "serfdom".)

Okej, tack så mycket.

Medlem

Har spelat samtliga men det jag återvänder till (var eu2) eu3.

Alltså:
1.Eu3 + In Nomine
2.Crusader Kings
3.Eu2

Medlem

EU3, lyckades för en dag sen vara först till amerika med portugal (20år före de andra). väl där tyckte man ju att det var förtjusande. Så jag satsade stenhårt på koloniseringen samtidigt som jag gjorde vad som helst för att vara vän med castille. Slutade upp med att jag ägde allt i amerika förutom kuba haiti och några st.blablabla öar + 3områden i sydamerika. DET är fetnajs! hyffsad ekonomi, dock så är ju nackdelen med kolonisation teknologikostnader


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Hoi 2 - no questions about it

Medlem

Crusader Kings är min favorit för alla intriger mellan dom olika personerna, men EU3 är roligare att spela i längden för att gameplayet är mer refined.

Medlem

De enda paradox spel jag har kört är EU3(med napoleon och in nomine) och Victoria. EU3 tyckte jag var kul... ett tag. När man hade kört för länge så kändes det väldigt segt och upprepande.
Av 'Vicky' fattade jag inte ett piss. Komplicerat som fan och torrt som en gammal nunna. Inte min grej helt enkelt;)

P.S. Har nån här kört Supreme ruler 2020 förresten? Inte utvecklat men utgivet av paradox. Testade demot och det var HEMSKT!! Komplicerat som fan(fast vickan tar fortf. priset) och AI'n är tydligen dummare än ett fyllo på crack om man ska tro forumen.


signatur

Where are we runnin'?

1
Skriv svar