Sword of the Stars: A Murder of Crows

Inaktiv
Sword of the Stars: A Murder of Crows

En liten recension.

När jag spelade demot av spelet Sword of the Stars för första gången var jag måttligt imponerad. Hade dock tråkigt nån dag och bestämde mig att köpa det på GamersGate, och blev positivt överraskad. Spelet var helt ok, men blev tyvärr lite saggigt när man spelat det en del. Efter ett knappt år så kom expansionen Born of Blood, vilken tillförde en hel del nya spelelement och en ny ras. Mitt intresse förnyades och spelet uppgraderades plötsligt till ett av de bättre rymdstrategispelen jag spelat. Kollade då även på utvecklarnas forum och upptäckte att de var väldigt engagerade i spelet och ganska kontinuerligt släppte patchar som inte bara fixade buggar utan även tillförde spelet mer innehåll. Nu varade min smekmånad med spelet längre, jag har nog spelat det till och från ända sen Born of Blood släpptes. Nu har jag äntligen fått tid att köpa och spela den senaste expansionen: A Murder of Crows.

Och jäklar vilket lyft! På något vis känns spelet komplett vid det här laget. Hipp som happ har de två första Master of Orion-spelen fått en fullvärdig konkurrent.

Med expansionens spioneri, diplomati, civilbefolkning och rymdstationer så har den strategiska turbaserade delen precis så mycket att göra att den går på den slaka linan mellan för lite (bara att trycka "End Turn") och för mycket (Hej MOO3). Folk som älskar micromanagement kan nog tycka att man har för lite kontroll över sina kolonier, men för mig är det perfekt.

Vad gäller de valmöjligheter man har när man designar sina skepp och de strider de sedan deltar i så känns spelet även där i stort sett komplett. Alla vapentyper som det går att forska på har fått välkomna tillägg som känns ganska balanserade. Nya beam lasers gör de laservapen som man ofta använder i början av ett spel betydligt intressantare. Ballistiska långdistansvapen (sniper cannons) och vad som närmast kan beskrivas som två varianter av gausskulsprutor gör även den ballistiska forskningsinriktningen mycket roligare. Också missiler och torpeder har fått en del uppmärksamhet i form av MIRV-missiler och höghastighetsmissiler respektive två nya typer av torpeder som jag inte hunnit testa än.

Den största nyheten vad gäller striderna är dock "Riders" vilket är en typ av små skepp som närmast kan liknas vid de fighters som ganska många rymdstrategispel har. Dessa kan designas och ändras precis som alla andra typer av skepp. Detta är ett mycket efterlängtat tillägg som dock kan kännas lite för mäktigt ibland. Att skicka iväg en skvadron av små, relativt tåliga och skitsnabba skepp vars död inte är nån gigantisk förlust känns ibland som en vinnaknapp. Dock kan fiendeskepp som är rätt bestyckade äta igenom sagda skvadron ganska snabbt så det är möjligt att de trots allt är ganska balanserade.

Jag skulle nog kunna skriva väldigt mycket mer om allt som lagts till: Den nya rasen med fågelvarelser som är mästerliga handelsmän och har skepp med väldigt snygg design, de nya slumpmässiga faror som lurar runt oupptäckta stjärnor och då och då slår ner på nån intet ont anande koloni eller kanske det nya scenario där man möter enskilda motståndare på karta efter karta tills de slutligen blir för svåra och man går under, men jag orkar helt enkelt inte.

Medan grundspelet Sword of the Stars var ett måttligt underhållande 4x i rymden med roliga och relativt snygga taktiska strider i realtid så är grundspelet tillsammans med de två expansioner något som kommer bli en definitiv klassiker om det finns nån rättvisa i världen. Om du gillar spel som Master of Orion 1 och 2 eller Imperium Galactica-spelen så är detta spel ett måste. Om du älskar Homeworld, Sins of a Solar Empire eller Galactic Civilizations över allt annat så är det nog inte lika solklart, men det skadar aldrig att prova.

1
Skriv svar