lite dx9/dx10 skillnader

Medlem
lite dx9/dx10 skillnader

kopierade detta från ett annat forum så slapp jag skriva det

"Multiplayer - Man spelar online mot andra människor. De människor med DirectX 10-kort kommer att kunna spela på servrar som har DirectX 10 aktiverat. När en DirectX 10-server har DirectX 10 aktiverat kommer endast de spelare med Direct X 10-kort att kunna spela där. På DirectX 10-servern kommer alla spelare (eftersom endast DirectX 10-kortsanvändare kommer kunna ansluta till servern) att kunna skjuta sönder träd hej vilt.

Jag förtydligar: Folk som har DX10 (DirectX 10)-kort och som ansluter till DX10-servrar kommer att kunna skjuta ner träd och notera annan fysik.

Jag fortsätter multiplayerdelen:

De som inte har DirectX 10, har antagligen DirectX 9. De som har DirectX 9 kommer inte att kunna ansluta till en server som har DirectX 10 aktiverat. Eftersom personer med DirectX 9-kort inte kan ansluta till DirectX 10-servrar, så kommer de inte att kunna skjuta ner träd. Varför? Jo.

DX10 är starkare än DX9 (simpelt talat nu) och DX9-servrarna klarar inte av att skicka all den data som DX10-servrarna klarar av. Eftersom DX9-servrarna är svagare så kommer man inte att kunna panga ner träd på de servrarna.

Jag avrundar multiplayerdelen med följande ord:

De som har DirectX 10 kommer att kunna ansluta till en DirectX 9-server. Men personen med DirectX 10 kommer _INTE_ att kunna skjuta ner träd eller annat på DirectX 9-servern. Och vid det här laget vet du varför. Om du INTE lärt dig något, ja då ber jag dig att få lite hjälp för din läsförståelse (inget illa menat).

Singleplayer:

Singleplayer (SP) spelas offline mot datorn. Oftast gör man uppdrag och följer en sorts "story" (berättelse).

De som har DirectX 9-kort kommer precis som de som har DirectX 10-kort kunna skjuta ner träd. Skillnaden mellan DX9 och DX10 i singleplayer är att DX10 kommer att kunna (simpelt talat) få fram mer rök och lite mer avancerat ljus. Fysiken är densamma (i Singleplayer)."

så nu vet ni! sett allt för många inlägg där folk säger att man inte kan skjuta ner träd o spränga hus i SP demot me dx9

dx10 klarar bättre av ljus, fysik och att behandla mer polygoner.

Medlem

Schyst sammanställning!

Medlem

Om man nu så gärna vill kunna fälla träd kanske man ska testa microsoft lumberjack simulator 2006.

Låter som Bullshit, undra hur mkt pengar de fått från MS för att pusha vista så hårt.

Medlem
Skrivet av muscle:

Om man nu så gärna vill kunna fälla träd kanske man ska testa microsoft lumberjack simulator 2006.

Låter som Bullshit, undra hur mkt pengar de fått från MS för att pusha vista så hårt.

kolla in min nya tråd
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=25873
så lär du absolut tycka att MS betalt crysis

btw här e en gämföring mellan dx9 och dx10

DX9

DX10

OBS ironi

Medlem
Skrivet av Richiraptor:
Skrivet av muscle:

Om man nu så gärna vill kunna fälla träd kanske man ska testa microsoft lumberjack simulator 2006.

Låter som Bullshit, undra hur mkt pengar de fått från MS för att pusha vista så hårt.

kolla in min nya tråd
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=25873
så lär du absolut tycka att MS betalt crysis

btw här e en gämföring mellan dx9 och dx10

DX9

DX10

OBS ironi

Var det första dx9? Isf är det ju skitsnyggt även där. DX10 gick jag dock inte på:P

Inaktiv

Det är väl snarare så här??

DX9

DX10


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Det är väl snarare så här??

DX9

DX10

OH NOW!! du har avslöjat slutbossarna you bastard!!

Inaktiv

Jag har 8800 gts och kan skuta ner träd fast jag har windows xp, hur kommer det sig tro ??

Inaktiv

Bättre att citera det utvecklarna har sagt istället för någon random dåre som gissar på n00b.se forum. Skjuta ned träd eller inte kommer ha föga med dx10 att göra. Skillnader i dimma/rök/grästäthet etc kommer kanske göra det däremot. Folk som kör med dx9-system kommer då ha en fördel mot dx10 då de ser bättre. Ungefär som att köra med ett sugigt graffe i bf2 och knäppa av skuggorna - stor fördel.


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Medlem
Skrivet av misstog:

Jag har 8800 gts och kan skuta ner träd fast jag har windows xp, hur kommer det sig tro ??

Hade du läst texten lite tydligare så hade du förstått.


signatur

<3

Medlem

Nybörjar fakta för PC spelare eller?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Skillnaden på DX9 och DX10 är att DX10 underlättar för utvecklare. Det finns ingen egentlig anledning att spelet ska vara mindre snyggt etc när man kör med DX9. Det är samma bullshit som det var med pixelshaders 2.0 vs 3.0 i originalet samt 32-bit vs 64-bit i originalet.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

1
Skriv svar