välj DX9 eller DX10 på Vista

Medlem
välj DX9 eller DX10 på Vista

för dom som inte vet hur man ändrar mellan dx9 och 10 på vista. Gör så här höger klicka på crysis spel icon där kan du välja mellan dx9 eller dx10

Medlem

Vem väljer DX9 om man har vista?O_o

Inaktiv

Detta har inte jag tänkt på , men hur vet man om man har dx10 nu då när jag spelar crysis?

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

Detta har inte jag tänkt på , men hur vet man om man har dx10 nu då när jag spelar crysis?

om du har vista och har ett dx10 kort så väljer den automatiskt dx10

Medlem
Skrivet av Petah:

Vem väljer DX9 om man har vista?O_o

Om man vill testa hur skillnaden är:O

Medlem
Skrivet av Petah:

Vem väljer DX9 om man har vista?O_o

Man kanske vill ha spelet spelbart?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Iceman om man vill ha spelet spelbart då måste man välja dx10 enligt crytek

Medlem

jag spelade bättre på DX9 än DX10

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

Iceman om man vill ha spelet spelbart då måste man välja dx10 enligt crytek

Det där måste du hittat på...

Har man koll så bör man veta vid detta laget att DX10 inte har någon prestandard fördel alls i Crysis i dagsläget. De som gått på DX10 hypen och köpt Vista för att "kunna" spela Crysis är i mina ögon rätt så lurade.


signatur

<3

Medlem

DX10 är inge speciellt alls.. Har sett DX9 spel med samma grafik som dom så kallade Dx10 spelen..
Vista är en besvikelse generellt iofs..

Det va crysis också :/

Inaktiv

Hur byte man till DX9? jag lyckas inte...? kommer inte upp nått sådant val när jag högerklickar på iconen.

Medlem
Skrivet av Geck0:

Hur byte man till DX9? jag lyckas inte...? kommer inte upp nått sådant val när jag högerklickar på iconen.

kör du vista eller xp??. om du kör vista klicka start meny och sen spel där inne ska det finnas en Crysis icon höger klicka på den där kan du välja dx9 eller dx10. P.S det funkar inte om man går in i program mappen.

Medlem

tweakade de medföljande GPU benchmark batchfilerna så jag kunde testa både 32/64bit och DX9/10:

Crysis Demo Benches, 32/64bit - DX9/10

1680x1050 - All settings MEDIUM, 0xAA
8800GTS 640MB @ 621/1458/945
C2D E6850 @ 3400MHz
4GB DDR850 4-4-4-11 2T
Vista x64 Home Premium
ForceWare 163.69 WHQL

DX9 - 32bit
Play Time: 46.02s, Average FPS: 43.46
Min FPS: 31.42 at frame 1951, Max FPS: 59.61 at frame 99
Average Tri/Sec: 38491660, Tri/Frame: 885646
Recorded/Played Tris ratio: 1.04

DX9 - 64bit
Play Time: 44.50s, Average FPS: 44.94
Min FPS: 31.81 at frame 1956, Max FPS: 59.89 at frame 111
Average Tri/Sec: 39865840, Tri/Frame: 887011
Recorded/Played Tris ratio: 1.03

DX10 - 32bit
Play Time: 50.91s, Average FPS: 39.28
Min FPS: 24.61 at frame 1943, Max FPS: 50.37 at frame 1632
Average Tri/Sec: 34770648, Tri/Frame: 885145
Recorded/Played Tris ratio: 1.04

DX10 - 64bit
Play Time: 51.59s, Average FPS: 38.77
Min FPS: 23.34 at frame 1940, Max FPS: 50.14 at frame 1631
Average Tri/Sec: 34378480, Tri/Frame: 886715
Recorded/Played Tris ratio: 1.03

16% differance in AVG. fps
(DX9 + 64bit) vs (DX10 + 64bit)

36% diff in MIN fps
19% diff in MAX fps

spelet e ju inte redo för effekt-påslagning med dagens grafikkort...så DX9 för min del.


signatur

Make a hole !

Inaktiv

Man behöver inte vista för att spela med allt dx10 lullull.... ändrar man lite i filerna i CVarGroups mappen så kan man spela på "very high" i win xp oxo. Och att spela på Very High är helt enkelt att slå på alla överfeta effekter som påståtts vara vistaexlusiva. Atmosfäriska effekter, toksnyggt vatten etc etc. Allt funkar precis lika bra i xp. (dock antar jag att du måste ha ett dx10 kort)

orkar inte rabbla exakt vad som ska ändras... men googla lite så hittar ni det snabbt. Finns oxo färdiga ändrade filer att ladda ner från rapidshare för den late.

Medlem

Very High i Xp motsvarar inte Very High i Vista. Visst kan man fixa fram lite extra effekter med cvars som inte finns under High settings men det blir inte likadant ändå.

För Xp användare kan jag rekommendera detta.

Skapa en system.cfg fil och lägg i mappen du installerat Crysis i (Crysis_SP_Demo).
Lägg till dessa cvars:

r_sunshafts=1 (volymetriskt ljus)
r_usepom=1 (förbättrad parallaxmapping)
r_displayinfo=0 (får bort texten "pre-release demo" uppe till höger)

Man bör ha Shaders inställt på High.


signatur

<3

Inaktiv

Crytek har sagt att det riktiga Crysis är då man spelar med Dx10 men det är ju bara något som Nvidia och Microsoft har betalat dom för att säga; hursomhelst så är Dx10 myyycket snyggare och fysiken även den mycket .. "mera".

Dx10 is the future vare sig ni vill det eller inte. Samma sak med Vista.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Har knyckt några bildlänkar ifrån Tweakguides.com forum som visar DX9 vs DX10.

Bild 1 DX9
Bild 1 DX10

Bild 2 DX9
Bild 2 DX10

Bild 3 DX9
Bild 3 DX10

Ljussättningen är klart bättre i DX10, dock så halveras FPSen.


signatur

<3

Gen
Medlem

Här finns en lång tråd där svenska användare postat sina benchmarks. Många av dom kör Vista. Läs och jämför själva.

Sen läste jag att demot inte utnyttjar multicore CPUer vilket lär dra ned prestandan en hel del.

Medlem
Skrivet av iskalle:

Man behöver inte vista för att spela med allt dx10 lullull.... ändrar man lite i filerna i CVarGroups mappen så kan man spela på "very high" i win xp oxo. Och att spela på Very High är helt enkelt att slå på alla överfeta effekter som påståtts vara vistaexlusiva. Atmosfäriska effekter, toksnyggt vatten etc etc. Allt funkar precis lika bra i xp. (dock antar jag att du måste ha ett dx10 kort)

orkar inte rabbla exakt vad som ska ändras... men googla lite så hittar ni det snabbt. Finns oxo färdiga ändrade filer att ladda ner från rapidshare för den late.

Man behöver inte ha ett DX10 grafikkort för att få fram dessa "extra" effekter.

Har själv ändrat i CVarGroups mappen för att få DX10 "grafik/effekter", och jag har följade system:

ASUS P5B-E motherboard
Core 2 Duo E6300 @ 1,83Ghz
OCZ Gold 2042x1024MB
ATI X1950PRO

Allt orginal, alltså inget klockat.

För den som vill ha bevis kan jag posta upp några bilder tagna från min dator.8)

Guide för er som vill få dessa DX10 inställningar:
http://www.crysis-online.com/forum/index.php?topic=11837.0#ms...

Medlem

JÖSSES !

Nya drivrutinerna 169.02 gav riktig DX10 BOOOOST !

precis samma inställningar som ovan annars.

DX10 - x64bit - ForceWare 169.02
Play Time: 40.44s, Average FPS: 49.46
Min FPS: 34.70 at frame 1980, Max FPS: 70.63 at frame 126
Average Tri/Sec: 41633292, Tri/Frame: 841790
Recorded/Played Tris ratio: 1.09

även DX9 gav ~1-2 mer fps, men DX10 steg från 38 till 49, och DX9 benchet kommer "bara" upp till ~47-48fps

Oc'ar med ExperTool från Gainward (kolla deras support sida)

EDIT ///

Andra nya demon som uppvisar jättestora förbättringar med 169.02 drivern:
UT3 demot ! kan inte fatta skillnaden mot förra WHQL'n!
CoD4 demot, 1680 np längre, utan AA då.
TimeShift demot, väntade o väntade på små hack...kom inga..1280 rez dock, glömde ändra.


signatur

Make a hole !

Medlem

Lessen, men jag fattar inte heller hur man gör. Jag får inte någon genväg i startmenyn (har vista). Förklara mer... om möjligt

Medlem

Start -> Program -> Spelutforskaren...höger-klicka på Crysis ikonen och välj DX9 eller DX10

Jag skickade den även till Skrivbordet, skapade 4 genvägar o ändrade innehållet...DX9/10 och 32/64 blir då valbara från skrivbordet

"D:\Program Files (x86)\Electronic Arts\Crytek\Crysis SP Demo\Bin64\crysis.exe" -DX10

"D:\Program Files (x86)\Electronic Arts\Crytek\Crysis SP Demo\Bin32\Crysis.exe" -DX9


signatur

Make a hole !

Inaktiv

frågan är varför det inte blir såhär i MP betan, bara i SP betan?
hoppas detta kommer att lösa sig sen.

mvh

Medlem

Huh? SP demon är ingen beta.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Måste man köra detaljnivåerna på "very high" etc för att få några effekter av dx10?

Har man en medelmåtta ny dator med dx10 kort vill man kanske köra på en nivå så det flyter på men ändå inte så man missar just dx10 grejerna.

Medlem

Cheewie, Nej det behöver man inte... Läs vad jag skriver nedan;

Skrivet av urken:

Har knyckt några bildlänkar ifrån Tweakguides.com forum som visar DX9 vs DX10.

Bild 1 DX9
Bild 1 DX10

Bild 2 DX9
Bild 2 DX10

Bild 3 DX9
Bild 3 DX10

Ljussättningen är klart bättre i DX10, dock så halveras FPSen.

Du vet dom där bilderna är inte Veryhigh xp dx9 vs Veryhigh vista dx10. Det där är xp high vs vista veryhigh. Man kan med lätthet få spelet att se identiskt ut dx10 vista i både dx9 läget i vista samt i xp med hjälp av veryhigh tweaken...

Kör man dx9 i vista med veryhigh tweaken får man lite bättre prestanda än dx10 vista veryhigh. Kör man även i enbart XP så får man ännu bättre prestanda.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Overrated bytte till Vista för första gången nu nyligen när jag byggt ännu en ny dator, använde inte Vista / Dx10 en enda gång under min ägotid av ett 8800GTS 320mb.

Efter övergången säger jag att de absolut inte är värt det du märkar ingen skillnad mellan några dx9-dx10 versionern om du inte är petnoga dessutom är det inte värt det hela i och med hur mycket trubbel och dålig support vista haft.

1
Skriv svar