Hjälper mer ramminne?

Medlem
Hjälper mer ramminne?

Hade tänkt att köpa Shivering Isles nu när de kommer och för att höja spelkänslan lite tänkte jag köpa till 1gig minne. Kan sedan tidigare köra maxat men det hackar lite när man går ute i naturen, inte jättemkt men en del så tänkte att mer minne kanske kan råda bot på det.

Vad tror ni, räcker minnet eller är det ett nytt grafikkort som borde införskaffas?

Min dator:
3,6ghz
1gig ram
256mb 6800GT

MvH

Medlem

Jag skaffade en gb ram till, 2gb nu, och fick bättre flyt iaf.

Tror inte du kan köra maxat helt ärligt, inte med alla saker uppdragna såsom view distance, grass, objects etc.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag kör med allt på max och upplösningen 1280x1024 (om jag nu inte ändrade tillbaka det sen) och det flyter på bra, kan hända att det småhackar när det är som värst men det är inte ofta.

Kortfattad så ser min dator så här ut.

3.8 GHZ
Geforce 7900
1 GB ram

Jag skulle tro att det viktigaste är att ditt grafikkort är riktigt bra snarare än att du ska höja ram-minnet. På lite

Medlem

jo, de ligger kanske mest på grafikkortet de här...

Medlem

Slagit av Shadows då kanske? Oblivion ska inte gå att köra med de inställningarna med ett 256mb kort och 1gb ram med shadows på högt, det sliter kraft som inget annat.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Slagit av Shadows då kanske? Oblivion ska inte gå att köra med de inställningarna med ett 256mb kort och 1gb ram med shadows på högt, det sliter kraft som inget annat.

Menar du mig?

Jag kollade i alla fall upp mina inställningar nu eftersom det var så länge sen jag spelade det och jag har i princip allt på max, jag hade inte fullt på alla skuggalternativ men över hälften på dom. Dock så hade jag sänkt upplösningen till 1024x768.

I höstas så skapade jag en tråd i forumsektionen om grafikkort, då sa de att det inte var nödvändigt för mig att behöva köpa till nytt ramminne för att kunna spela Oblivion med det mesta påslaget utan att det skulle räcka med grafikkortet. Och jag tycker att det funkar riktigt bra än så länge.

Men jag är lite osäker över på hur det verkligen är med ramminnet måste jag erkänna även om jag tror att det inte ska vara nödvändigt, även om det såklart underlättar.

EDIT: Tror att jag har ett par moddar som ska göra att spelet flyter på lättare, bl a en som kortar ned gräset.

Medlem

Processor spelar en del roll också, har du ett grymt grafikkort och en svag processor blir det som en flaskhals, det finns massor av kraft att ta av, men processorn kan inte hålla uppe farten.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Du kan nog räkna bort processorn.
Jag skulle nog tiöppa på att höja grafikkortet. Men visst flyter det bättre med 2 gig RAM.

Jag har maxad upplösning + allt annat på max med följande:

3,2 X2 GHz processor
2048 MB RAM
GeForce 7900 GTX 512 MB och allt flyter på bra. Kanske laggar lite i gräset ibland. Har faktiskt inte kört det mycket på denna datorn.

Medlem

jag kör maxmax

c2d e6300
2048mb ram
x1950pro

jag tror själv det ligger lite på båda, har man preempitive cell loading på så behöver man 2048mb i ram

sen så är 6800gt lite klen och det spelar fet roll


signatur

Bengebolle

1
Skriv svar