Problem med UT GOTY (hastigheten)

Inaktiv
Problem med UT GOTY (hastigheten)

Hej!
Jag har problem med hastigheten i UT GOTY. Spelet går väldigt långsamt, sen ibland så smäller det till och går jättefort. Det är likadant i single player mode, som i multiplayer. Jag har en ny dator som ska klara av det gamla spelet utan problem.

Det funkade bra tills jag gjorde en systemåterställning på datorn och installerade sen om spelet. Just nu har jag Windows Media Center, innan hade jag XP.

Drivrutinerna till mitt NVIDIA GEFORCE 7300 LE är också de senaste som finns till kortet.

Hittade en annan snubbe i ett forum som hade exakt samma problem, men ingen hade postat ett vettigt svar.

Skulle bli sjukt tacksam för hjälp!

Flakmonkey

kör du opengl eller direct3d?

Inaktiv

ingen aning.. Jag har lite dålig koll. Är lite kass på datorer.. Hur kollar jag det?

Medlem

Har hört en massa olika förslag på lösning. Själv ska jag just börja spela UT på en ny dator så jag får väl också gräva ner mig i det.

Av det lösningar jag kommer på nu så är det:

* Stäng av en kärna om du har dual core (för UT)
* Installera en patch från AMD
* Lås framerate till vertikal sync

Den här tråden har lite tips:

http://www.unrealnorth.com/forum.php?action=viewtopic&id=3143...


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Inaktiv

Tack cleor!
Det blir ännu en dag där jag försöker fixa detta, men det är det gamla spelet helt värt!

Jag vet inte om jag fattar alla tips riktigt, men jag ska försöka trixa så gott det går efter förmåga...

Skönt att inte detta var ett problem som bara jag var med om..

Inaktiv

Hade ungefär samma problem och det löste sig genom att byta till OpenGL och uppdatera OpenGL-drivern. I UnrealTournament.ini:

[Engine.Engine] GameRenderDevice=OpenGLDrv.OpenGLRenderDevice

Den nya drivern: [http://nakedape.servegame.com/utglr32.zip] (kan dock ej garantera att den kommer att finnas där för alltid).

EDIT: varför, varför skall FZ vara så egna med sin URL-kod?

Inaktiv

Jag har laddat ner drivern, men det funkar ändå inte. Helt sjukt detta. Jag har gjort så många ändringar i inifilen att jag undrar varför det inte kraschar snart.

Jag har kört ett program som får processorn att gå på en core, med det funkar ändå inte.

Jag har försökt med kommandolinjen som ska sänka cpuhastigheten för spelet. Funkar inte.

Det verkar vara ett heltidsjobb att få igång detta,..

Inaktiv

Kör du med Cool 'n Quiet på? Testa att stänga av det eftersom UT inte gillar om klockfrekvensen ändras medan spelet körs. I övrigt skall spelet fungera på dualcore även om vissa stats (FPS t.ex.) inte visas korrekt. Det kan däremot ge bättre prestanda att låsa spelet till en kärna.

Inaktiv

Det enda jag inte testa är den 451 patchen.. Men jag hittar den inte heller. Någon som vet var man får tag på den?

Inaktiv
Skrivet av NakedApe:

Kör du med Cool 'n Quiet på? Testa att stänga av det eftersom UT inte gillar om klockfrekvensen ändras medan spelet körs. I övrigt skall spelet fungera på dualcore även om vissa stats (FPS t.ex.) inte visas korrekt. Det kan däremot ge bättre prestanda att låsa spelet till en kärna.

Hur stänger man av den?

Inaktiv

Cool 'n Quiet är AMDs benämning på processorns sätt att spara ström genom att dra ner på farten när belastningen är låg. Intel kallar det SpeedStep och olika moderkortstillverkare hittar ofta på egna benämningar. Oavsett vad det kallas så brukar det gå att stänga av i BIOS.

Tror inte att 451 är svaret på dina problem men du kan hitta den här: [http://downloads.unrealadmin.org/UnrealTournament/Patches/Win...]

Inaktiv

Tack till Naked Ape som engagerar sig i mitt problem.

Det var helt rätt att inte 451 patchen inte löste mitt problem, tyvärr...

Jag letade igenom biosen och hittade ingen avstänging för den strömsparande funktionen.
Jag har en intel amd 64+ processor.

Det konstiga är att spelet funkade hur bra som helst med Windows XP, nu har jag systemåterställt min HPdator och har Windows XP media center.

Jag har testat många olika varianter, men ingen verkar få det att funka. Vill verkligen lösa detta.

Medlem

för mig att UT99 gick snabbt med sist jag testade det, vet dock ej om jag kom på nån lösning.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Glöm nu inte för bövelen att lägga till detta i UnrealTournament.ini, utan detta funkar det bara inte:

[OpenGLDrv.OpenGLRenderDevice] FrameRateLimit=200

Dvs, när du har bytt till OpenGL och laddat hem den nya .dll-en


signatur

Space for rent.

Inaktiv

När jag körde med opengl drivern, med gjorda ändringar inifilen (t.ex frameratelimit=200) och gjorde detta tillsammans med att använda kommandolinjen "unrealtournament - cpuspeed=1500" så fick jag spelet att fungera i Single Playermode.

Nu är problemet att det inte fungerar i Multiplayer, när man springer så stannar spelet till som att det laggar, fast jag har bra ping! Det är som att bli stannad mot en osynlig vägg. Jag vet inte om dessa problem hör ihop eller inte.

Medlem

du kanske kan testa att starta ut i win95-läge.
Högerklicka på genvägen och gå in på properties, välj därefter compatibility. Kryssa i Compatibility mode och välj win95/win98/me i listan.


signatur

thank you, come again

Medlem

stars, är det endast UT som går sakta/snabbt? För jag har samma problem, Fast med andra spel oxå! Har testat massa saker, inget funkar, Ska testa det med cool n quiet, men jag hittar inte det i BIOS. Måste man uppdatera BIOS kanske?

Inaktiv

Reaction:
Ja, det är bara UT GOTY som det blir konstigt med.
Hittade det inte heller i BIOS, med cool n quiet.. Så jag har faktiskt ingen aning!

Huxflux
Ska testa med win95-läget!

Har för övrigt börja spela UT2004 nu, efter att ha hängt kvar i den gamla GOTYvärlden. Väldigt snyggt och mycket svårt!

Inaktiv

Tack till Huxflux! Detta löste mitt problem!!!!!
Och tack till er andra som engagerat er i mitt problem.

Sjukt glad!

Flakmonkey
Skrivet av stars:

Har för övrigt börja spela UT2004 nu, efter att ha hängt kvar i den gamla GOTYvärlden. Väldigt snyggt och mycket svårt!

http://files.filefront.com//;6002375;;/

Ladda ner, titta på, lär dig... då är du på god väg

Medlem

Kanske dags att slänga in länken till din film i FAQn, Nosnos?

Inaktiv

UT99 gillar inte AMD´s Cool'n'Quiet eller dual-cores.. För att lösa problemen som kan uppstå som visar sig genom att spelet gårt fort-långsamt-fort-långsamt samt hackar/laggar.. så stänger man av Cool'n'Quiet så resulterar det i att spelet går i rätt hastighet.. installera man sedan AMD´s dual-core optimizer så slipper man att det hackar/laggar..

Citat:

AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.

www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871...


signatur

|X2 4400+|Asus A8N32-SLI DeLuxe|2x1024MB pc3200|2*250GB|7800GTX 256MB|SB Live 5.1 Digital|Altec-Lansing ADA885 THX|23" HP L2335|

Inaktiv

det funkar kanon att köra det i win 98 kompat läge... Tackar för hjälpen

Medlem

Skruvis, Jag har en nyare version av den välkända hempc:n på sweclockers. Jag hade faktiskt inga problem alls att spela UT99. Fungerade klockrent på en gång.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Inaktiv

(Det funkade bra tills jag gjorde en systemåterställning på datorn och installerade sen om spelet. Just nu har jag Windows Media Center, innan hade jag XP.

Drivrutinerna till mitt NVIDIA GEFORCE 7300 LE är också de senaste som finns till kortet.

Hittade en annan snubbe i ett forum som hade exakt samma problem, men ingen hade postat ett vettigt svar.

Skulle bli sjukt tacksam för hjälp!)

hei!
hadde samme problemet med ut og tactical ops.
løsningen for meg var å sette antialiasing i nvidia settings til 4x.

Medlem
Skrivet av iamdead:

(Det funkade bra tills jag gjorde en systemåterställning på datorn och installerade sen om spelet. Just nu har jag Windows Media Center, innan hade jag XP.

Kan du inte bara göra samma sak som innan då?
Om det är mitt tips du använde så måste du göra inställningen på de genvägar som du använder för spelet.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Japp, det var precis så jag gjorde. Ändrade för genvägen och det funkade alldeles utmärkt. Tack för hjälpen!

Inaktiv
Skrivet av cleor:

Skruvis, Jag har en nyare version av den välkända hempc:n på sweclockers. Jag hade faktiskt inga problem alls att spela UT99. Fungerade klockrent på en gång.

Hmm har du ett Nvida kort eller ATI kort?

Grabben kör med en X2 4200+ på ett asrock dual-vsta med ett Radeon 9800SE kort & UT flyter på utan problem...


signatur

|X2 4400+|Asus A8N32-SLI DeLuxe|2x1024MB pc3200|2*250GB|7800GTX 256MB|SB Live 5.1 Digital|Altec-Lansing ADA885 THX|23" HP L2335|

Medlem

AMD X2 4400+
Nvidia Geforce 7900 GTX
SoundBlaster X-Fi

Vad jag förstod så kom man väl fram till slut att det var ljudkortet som strulade tillsammans med moderkortet.
Måste ha varit grymt irriterande. Skönt att min funkar bra (ta i trä)


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem
Skrivet av stars:

Tack till Huxflux! Detta löste mitt problem!!!!!
Och tack till er andra som engagerat er i mitt problem.

Sjukt glad!

Helt Otroligt! Hade samma problem som Star och det vart och funka efter jag testat detta =D

Tackar ^^

1
Skriv svar