Problem med server!

Medlem
Problem med server!

Är det ngn som kan hjälpa mig med ett litet problem!?

När jag startar en server så kan folk inte joina mig, de kommer bara till den svarta bilden där det står "connecting" sen stannar det där!

Jag använder Norton AV 2005 och en D-link 604. Ingen brandvägg. Det funkar bra i andra spel men inte i UT2k4. Har även testat att starta dedikerad server och jag kan joina men inte polarna!

Vad gör jag för fel???

/Fierce.

:(:evil:

Medlem

Du säger, ingen brandvägg. Men är du säker på att den inte är aktiverad i din 604:a då? Om den är det måste du ju göra en "Port forwarding" i den (så att andra kommer åt server utifrån). Port 7777-7778 UDP har jag för mig att defaultportarna är, om du inte ändrat dem.

Medlem

Jag är så hopplöst kass på sådant här men jag har lagt till de portarna så nu får vi se vad dom händer!!!

Tackar
/Fierce:up:

Ed: Får det inte att funka med routern! Måste koppla direkt till modemet för att det ska gå!!!

Medlem

Japp, brandväggen i din router som fuckar. För att öppna portarna måste du fixa så att du får ett statiskt ip av din router, annars måste du hela tiden ändra ip't i routerns interface.

Medlem

Jag har fast ip-adress och jag antar att routern ser det men det kanske inte är så ni menar???:|

Medlem

Hm, jag vet inte riktigt hur det blir då.. Men jag antar att du borde bli tilldelad ett ip av din router varje gång du kopplar upp dig.. För, när du öppnar portarna antar jag det ser ut nåt sådant: privat ip: 160.69.etc.etc.1?

Kan Nakedape lr redbeard ge oss klarhet i detta tack. ^^

Inaktiv
Skrivet av mullins:

Kan Nakedape lr redbeard ge oss klarhet i detta tack. ^^

Nämde någon mitt namn?

Problemet är med stor säkerhet den så kallade "NAT-buggen". Den uppstår på grund av ett korkat antagande som Epic gjort i mjukvaran till Master List Servern och som de trots att de känt till buggen i mer än 3 år (buggen dök upp i UT2k3) inte velat fixa.

Det enklaste sättet att testa är att be någon kompis lägga till servern i favoritlistan från browsern. Be honom sedan kolla vilken port som sparas i "bokmärket" (123.456.78.9:NNNN). Om porten matchar den du kör servern på (default 7777) är felet att du inte forwardat portarna korrekt. Får du ett annat portnummer, troligen > 49152, så är det NAT-buggen. Inget att göra åt annat än att köpa ny router eller be kompisarna att fixa portnumret i favoritlistan. Kör du en publik server så faller ju det sista alternativet bort.

Medlem

Oki! Tack! Jag kopplar ur routern då jag är host istället tills man skaffar sig en annan router!!!

Medlem

Jag är övertygad om att du gjort nåt skumt/fel.
Har själv haft en DI-604, och det var inga probs att hosta server med den.
Om jag inte minns fel så lider inte 604:an av "NAT-buggen" heller (det gjorde fö min Netgear jag hade efter).
Nu är det ju så att väldigt många har haft stora problem med sina DI-604-or, kanske kan vara nåt sånt i detta fallet.

EDIT: Märkliga smileys som kan dyka upp mitt i texten om man inte är varsam

Medlem

Jag har inga problem med andra spel men jag är ingen datahacker precis så det är möjligt att jag har fubbat mig någonstans!

Inaktiv
Skrivet av Mr*Gibson:

Jag är övertygad om att du gjort nåt skumt/fel.
Har själv haft en DI-604, och det var inga probs att hosta server med den.
Om jag inte minns fel så lider inte 604:an av "NAT-buggen" heller (det gjorde fö min Netgear jag hade efter).

Rent generellt har D-Links routrar lidit av NAT-buggen enligt mina erfarenheter. För somliga modeller har det dock berott på firmware-versionen och jag vill minnas att di-604 var en av dem där tidiga versioner funkade men senare uppdateringar inte gjorde det.
Det är ju inte särskilt svårt att ta reda på om det är NAT-buggen eller inte som jag beskrev ovan.

Skrivet av Mr*Gibson:

EDIT: Märkliga smileys som kan dyka upp mitt i texten om man inte är varsam

Visst kan dom? ... Önskar att forum använde markup istället för godtyckliga (och vanligt förekommande teckenkombinationer) för att indikera smileys. <smiley style=annoyed/>

Medlem

mm lite jobbigt när det blir mitt i länkar, ofta man ser det :/

604 är nått man ska undvika, vare sig man får den gratis eller för 3000kr.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

mm lite jobbigt när det blir mitt i länkar, ofta man ser det :/

604 är nått man ska undvika, vare sig man får den gratis eller för 3000kr.

har en di604, köpte en ny när min gamla pajjade efter 2 år av trogen tjänst. Den funkar som den ska och jag tycker att den är lagom för administration (lite tråkigt med reboots på de nya efter varje förändring dock).
Hittils har den fyllt mina behov (även med ut2004 server) och har ingen som helst behov att byta bort den.


signatur

thank you, come again

Medlem

vänta du bara

både min och min kompis 604 har dött, av sig själva.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av huxflux:

har en di604, köpte en ny när min gamla pajjade efter 2 år av trogen tjänst. Den funkar som den ska ... (även med ut2004 server)

Kan man dumpa firmwaren på en di604? isf kunde du ju dumpa din så att Fierce kunde flasha sin.

Medlem
Skrivet av NakedApe:
Skrivet av huxflux:

har en di604, köpte en ny när min gamla pajjade efter 2 år av trogen tjänst. Den funkar som den ska ... (även med ut2004 server)

Kan man dumpa firmwaren på en di604? isf kunde du ju dumpa din så att Fierce kunde flasha sin.

tror det beror på vilken revision av di604 man har. Här är en guide på hur man tar reda på det: http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=62&sec=0#firmwa...
Jag har revision D2 och firmware versionen är V3.10.


signatur

thank you, come again

Medlem

Tackar! Ska kolla upp detta!!!

Medlem

Hmm... Misstänker nästan att det är Norton Antivirus 2005 som orsakar alla problem! Jag har problem med alla spel nästan och i Q4 (som inte spelas så ofta men iaf....) kommer den där rutan om "att tillåta internetåtkomst" lr vad det nu står upp hela tiden om man kör en refresh på servrar. Kan inte fjärrstyra Pc'n heller längre.... Skit!

Medlem

OK, då har du ju med andra ord en personlig brandväg i och med Norton. Då måste du öppna portarna som omtalades tidigare i Norton eller tillåta den att "agera server" eller vad det nu kan heta i Norton. Har aldrig använt N så jag vet inte hur det funkar där.

Inaktiv

Norton AntiVirus är ingen brandvägg. Norton Internet Security däremot är det. Vilken av dem har du?

Personligen avråder jag starkt från att använda något antivirus/brandvägg som börjar på "nor". Det finns bättre alternativ, vissa t.o.m. gratis.

EDIT: Har du gjort testet för att kolla om det är NAT-buggen?

Medlem

Jag har Norton Antivirus 2005. Finns det ngt bra gratisprogram som inte tar slut efter 3 månader som man kan använda??? Jag har avaktiverat "internet wormprotection" men jag fortfarande inte tex fjärrstyra min Pc. Det gick hur bra som helst med N av 2004 men jag kan inte använda det längre...

Inaktiv
Skrivet av Fierce_Swe:

Jag har Norton Antivirus 2005. Finns det ngt bra gratisprogram som inte tar slut efter 3 månader som man kan använda??? Jag har avaktiverat "internet wormprotection" men jag fortfarande inte tex fjärrstyra min Pc. Det gick hur bra som helst med N av 2004 men jag kan inte använda det längre...

Tja, Norton är... Norton

Om du är beredd att betala (mindre än för Norton men ändå) så är NOD32 varmt rekommenerat, använder det själv sedan ett par år tillbaka. Av gratis varianterna är nog AVG den bästa.

Och du har inget i stil med Nvidia Active Armor eller sån skit?

Medlem

Ang Nvidia Active armour vet jag inte men innan jag hade Norton av 05 funkade det mesta bra så det blir väl till att avinstallera det och prova avg eller nod 32. :>

Medlem

Men du, det e inte så att det är XP SP2:s brandvägg som bråkar?
I så fall, måste du öppna portar i den. Är lite osäker hur den funkar, var ett tag sen jag pillade med den..
Jag vet att du skrev att du inte hade nån brandvägg, men kolla in så det inte är den.

Medlem

Nu har jag avinstallerat Norton och lagt in AVG. Hela datorn verkar mycket snabbare nu! Har inte testat att vara host än men problemet med fjärranslutningen är inte löst än. Ska testa mer i eftermiddag efter jobbet!

1
Skriv svar